sâmbătă, 16 noiembrie 2013

„stalinismul nostru geto-dac”



(text apărut în revista "Tribuna", nov. 2013)


Frânturi din „stalinismul nostru geto-dac”[1]




Sunt zile în care vrei să dai dracului „colaborarea” cu Facebook şi cu orice altă formă de internetizare, nu se ştie când eşti acuzat de vreo atrocitate de către cei care monitorizează principialitatea (după norme reinventate) sau de vânătorii de antisemiţi&torţionari... Tot aşa cum ar trebui să nu mai publici în niciun ziar, în nicio revistă, nimic, niciodată, până nu dispar câteva generaţii de români, pentru că niciuna nu este curată în sensul în care ne-am dori unii dintre noi, al unei utopice maxima moralia: fără „moguli”, fără patroni&asociaţi foşti lucrători în veşnica Securitate sau membri de nădejde ai Partidului conducător, fără informatori recunoscuţi sau agenţi de influenţă, fără foşti-actuali intelectuali activi în diversele „servicii”... 
Dacă ne ţinem de acest deziderat etic, atunci nu doar în „România Mare” sau în „Tricolorul” nu avem „voie” să publicăm, ci nici în „Observator cultural”, „Dilema”, „România literară” sau „Caţavencu”... Pot merge chiar mai departe cu logica: nu mai poţi publica nici în revistele aflate sub oblăduirea unor oameni cu care deseori te întâlneşti pe aceleaşi baricade ale bunului simţ şi ale principialităţii, pentru că şi ei reacţionează la stimuli extrem de subiectivi: îmi cer scuze, de data asta nu îţi pot publica textul, pentru că nu vreau să mă pun rău cu X! În schimb, le-ar conveni să-l atacăm niţel pe Y... Sunt asocieri forţate? În această logică, nu! Să spui „cum e turcu' şi pistolu'” (expresia mea, pentru a traduce un paragraf amplu) în ce-i priveşte pe ziaristul Viorel Ilişoi şi pe Paul Goma, conform logicii: Ilişoi e ziaristul lui Voiculescu, Goma a scris o Declaraţie în care vorbeşte de bine despre Breban, nu-i o (mare) forţare? Am trăit să o citesc şi pe-asta: că Viorel Ilişoi e omul cuiva, nici nu contează al cui! Totul este la vedere despre ziarist, prin ceea ce scrie de 20 de ani. De ce trebuie compromis Ilişoi? Pentru că astfel se mai pot exersa câteva obsesii pe seama lui Paul Goma. N-au fost de ajuns variantele Securităţii puse în practică prin dispozitiv specializat zeci de ani pentru a-l „compromite şi anihila” (expresie securistă consacrată de documente). Atitudinea conexă a românilor, a celor „mai buni” dintre ei, educată la foc mic şi sigur de instituţiile represive ale regimului comunist, este completată cu succes azi. Nu contează cât de tineri sau copii eram unii dintre noi în 1989, tot ce contează este că după acest punct de cotitură unii au fost preluaţi de alte sisteme de educaţie.
Este ceea ce majoritatea (intelectuală) nu reuşeşte să-şi însuşească, pentru că nu a pus nimic la bătaie, nu a avut niciodată de pierdut cu adevărat, pentru că mereu a vrut să câştige. Paul Goma s-a pus la bătaie, dintotdeauna, pe sine, în contul unui adevăr simplu – sunt ceea ce cuvânt(ez). Nu întâmplător, până şi revenirea sa acasă, în Basarabia natală, este încetinită, sabotată de tot soiul de indivizi (grupări) şi de interesele lor.
Da, Goma a trimis o Declaraţie în sprijinul lui Breban, în contextul judecării acestuia pentru colaboraţionism cu Securitatea. Am citit-o şi am ajuns la următoarele concluzii: 1. Goma arată că solidarizarea poate avea rost chiar şi în democraţie, deşi aşteptase astfel de gesturi când era vânat şi torturat de Securitate (şi chiar de colegi din USR); deşi Breban nu s-a solidarizat public cu el în 1977 (dar câţi scriitori şi intelectuali au făcut-o?), a fost singurul cobreslaş care a arătat omenie când soţia şi copilul lui au rămas pe drumuri; 2. prin această declaraţie Goma susţine un principiu pe care nu l-a încălcat niciodată: cu Securitatea nu se dialoghează, nici măcar peste decenii. De ce? Pentru că procesul împotriva lui Breban este o mostră de comunism-securism de primă clasă, nu pentru că scriitorul N. Breban n-ar fi fost „agent de influenţă” (conform normelor CNSAS), ci pentru că – aşa cum este şi cazul torţionarilor Vişinescu&Ficior –, cu o floare nu se face primăvară, cu un proces nu se condamnă comunismul. Nişte băieţi deştepţi-foc trag de sfori aruncând la răstimpuri presei şi mulţimii câte un „caz”, din motive diverse: interes de a distruge pe cineva anume, de a abate atenţia de la teme arzătoare (pentru unele grupări „culturale” sau de afaceri, pentru preşedinţie, pentru guvern etc.); cu alte cuvinte, aceşti „băieţi” n-au avut niciun interes din 1990 încoace să trimită comunismul românesc în judecată, de sus în jos, cum era normal, de la vârful piramidei totalitare (aşa cum s-a întâmplat cu nazismul). Nu!, aceşti băieţi foc de deştepţi prostesc lumea, iar Paul Goma, care îi miroase de la o poştă, n-a vrut să le facă jocul.
Declaraţia benevolă dată de Goma în timpul judecării lui Breban nu este citită în contextul istoric, biografic şi mental care a determinat-o, ci s-a preferat aruncarea pe piaţă a unor scheme simpliste. Cum ar fi putut oare să-l îngroape şi Goma pe Breban, când generalul sfertodoct şi criminal Pleşiţă a murit de bătrâneţe, după ce mai înainte îşi bătuse joc de victimele lui şi ale Securităţii la ore de maximă audienţă televizuală? Nu ar însemna că Goma se alătură Securităţii-de-după-Securitate în condamnarea unui om care, da, a greşit! (am citit şi eu dosare de urmărire informativă, documente, studii, memorii!), dar a greşit din egotism, nu cu proiect ideologic!? Proiect ce aparţine acelora care ne conduc (la suprafaţă şi mai ales de prin diverse subterane), de care sunt responsabili ei şi urmaşii lor, de peste 65 de ani! Un scriitor-intelectual nu poate fi „judecat” la tribunal pentru că a dat dovadă de slăbiciune omenească într-un context totalitar. Astfel de probleme se rezolvă în timp, prin dezbateri oneste, intelectuale. Nu la televizor şi în gazetele de scandal. Să nu uităm că Goma a fost poate cel mai drastic apărător al lui Ion Caraion (care i-a delaţionat într-un mod abject pe Monica Lovinescu, Ierunca, Goma şi pe alţii), alături de Mariana Sipoş, atunci când, cu ani în urmă, a izbucnit „scandalul Caraion”. Principiul a fost acelaşi: Ion Caraion, fost deţinut politic, cu o experienţă carcerală atroce, este victimă a regimului ideologic, nu torţionar. Nu el trebuie judecat, ci aceia care l-au adus în halul în care a reacţionat după ieşirea din închisoare. Şi nu breasla avea îndrituirea morală să îl „judece”, cu atât mai mult cu cât în cazul lui Caraion s-a produs revirimentul moral, a regăsit în el grăuntele de conştiinţă pe care reeducarea comunistă nu l-a distrus, dovedind astfel că procesul reeducării este reversibil. Ceea ce nu s-a întâmplat nici până în zilele noastre cu directorii de conştiinţă autoînscăunaţi ai Culturii, care nici puşcărie n-au făcut, nici opozanţi ai comunismului n-au fost, dimpotrivă, dar care au hrănit cu „rezistenţa” lor „prin cultură” rezerva strategică de laşitate şi lipsă de discernământ a poporului român.
Vorba lui Ovidiu Cotruş, într-o discuţie cu Ion D. Sîrbu, înregistrată de Securitate în februarie 1977: vorbind ei despre Gheorghe Enoiu, Cotruş îi replică lui Sîrbu – „... nici vorbă [să fi fost ucis], a fost scos la un moment dat la pensie şi acum omul a fost reintegrat. ... dar de ce să fie împuşcat? Că nu au împuşcat ăştia oameni pentru că au torturat, de ce să fie împuşcat Enoiu? Pentru că te-a bătut pe tine şi pe Ivasiuc? Pe Goma?[2] Chiar aşa, pentru ce ar putea fi vinovat col. Enoiu, şeful Anchetelor Penale din MAI? De ce să îi judecăm pe responsabilii şi vinovaţii de atrocităţile comuniste din România? Doar pentru că au urmărit, hăituit, împuşcat sumar, arestat, judecat, condamnat, reeducat, torturat, batjocorit, umilit, desfiinţat integritatea a milioane de cetăţeni români? Nu e mai bine să îi judecăm pe un Breban, pe un Vişinescu, acum, la spartul târgului, să ne facem că facem?
Sunt azi români care au avut acces la o educaţie pe care fraierii (frei-erii!) supuşi tuturor invectivelor, etichetărilor şi diversiunilor, nu o înţeleg... Şi de ce nu o pot „înţelege”? Pentru că cei mai buni dintre noi, cei din sistemul perimat de educaţie românesc, nu sunt dotaţi cu „biluţe” puternice, fecunde, nu au suficientă energie în vene, nu deţin „morbul” conştiinţei şi al identităţii... Dar avem scriitori şi intelectuali şi artişti care au colaborat fără ruşine-şi-teamă cu Securitatea, iar după 1990 nu au avut minima decenţă să recunoască. Avem aceşti oameni şantajabili, pe care nici nu este nevoie să îi şantajeze cineva, pentru că fac singuri „ciocu' mic”; aşadar, cine să poarte în ţara asta un război demn cu mentalitatea securistă şi cu etichetările-ameninţările nedemne? 
Scriitorii (şi intelectualii) din România n-au înţeles nici până acum că rostirea adevărului, sprijinirea acestui adevăr, face parte din „fişa de post” a lor. Majoritatea sunt preocupaţi de scrierea operei nemuritoare, sunt liniştiţi că nu mai există cenzură oficială şi îşi imaginează probabil că vor îmbogăţi zestrea culturală naţională şi universală. Se ceartă pe burse şi premii, se invidiază, sunt ademeniţi cu stagii de formare a formatorilor sau de cine ştie ce specializare pe te miri unde, rareori îşi amintesc de menirea lor de oameni ai cetăţii. Chiar şi atunci, numai pentru a-şi pune numele pe vreo listă, că aşa dă bine.
Nici nu mai este nevoie de cenzura-de-stat, de 23 de ani acţionează cu efecte maxime cenzura de grup de interese şi de influenţă. Dar cel mai bine funcţionează autocenzura şi şopârlele intelectuale subliminale. 
Desigur, Paul Goma ar fi putut să nu declare nimic în sprijinul lui Breban, dar ce şi-ar mai fi frecat unii mâinile dacă Goma l-ar fi „îngropat” pe Breban! Nu-i aşa că, oricum o dai, Goma te ia pe nepregătite, rămânând mereu în propria-i „puşcărie”? Nu vrea deloc, dar deloc! – vorba lui – să intre în tipar, să se ridice la nivelul (coborât al) aşteptărilor celor care nu încetează de a-i pune culpe imaginare în spate. 
Pe 2 octombrie 2013, Paul Goma a împlinit 78 de ani. Viorel Ilişoi, care este mai mult decât un ziarist, este un excelent jurnalist de reportaj, peste toate, un individ cult şi un om care trăieşte în consecvenţă cu principiile pe care le susţine, şi-a permis să scrie sub impulsul momentului omagial un text dedicat scriitorului care trăieşte cu statut de azilant politic la Paris. (Da, încă suportă efectele acestui statut în raport cu statul român, după 36 de ani, în ciuda faptului că în primăvara a.c. a primit cetăţenia statului moldovean şi, deci, nu mai este apatrid!). Cineva s-a repezit să îi desfiinţeze pe jurnalist şi pe scriitor. Nimic nou, doar că total inadecvat, ceva de genul: Nu te suport, te atac de câte ori te prind pentru că eşti ciumat (a se citi: antisemit). Norocul nostru că Goma şi Ilişoi ţin la tăvăleală, cum se spune în popor... Goma a pierdut tot, nu are decât de câştigat în eternitate. Ilişoi nu are ce să piardă, din momentul în care a ales să nu-şi bată joc de sine şi de meserie, s-a imunizat, este insensibil la cântecelele de sirenă ale vremii...
De făcut scenarii şi asocieri de toată mâna suntem în stare cu toţii, dar să rezişti atâta amar de vreme Singur împotriva Lor (cum spune un titlu de-al lui Goma), împotriva tuturor etichetelor de: „scriitor fără talent”, „nebun”, „poponar”, „kaghebist”, „vândut americanilor”, „evreu”, „jidovit”, „antisemit”, „antiamerican” şi aşa mai departe... nu este chiar de nasul oricui!  






























[1]Clara Mareş, Zidul de sticlă. Ion D. Sîrbu în arhivele Securităţii, Ed. Curtea Veche, Bucureşti, 2011, p. 374; expresia îi aparţine lui Sîrbu. Mă întreb ce etichete i-ar fi fost atârnate lui Sîrbu, dacă ar fi apucat să treacă pragul peste decembrie 1989! Ştiindu-i jurnalul şi corespondenţa, mă tem că ar fi făcut o pereche de invidiat cu Goma! Cum omul a avut inspiraţia să moară înainte de „loviluţie”, dar cu securişti în misiune de supraveghere la mormânt!, cobreslaşii îl lasă oarecum în pace, într-o marginalizare şi minimalizare confortabile pentru ei, înghesuit la grămadă, alături de Goma, Steinhardt, Norman Manea, în capitolul: iaca-acolo nişte memorialişti!
[2] Ibidem, p. 176, sublinierea îmi aparţine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu