Afaceri useriste:
jumătate de pas la dreapta = evadare! dacă te abați, trag!
esența reformelor în România postdecembristă,
motto:
„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici, pe colo, şi anume în punctele... esenţiale... Din această dilemă nu puteţi ieşi... Am zis!”
(Ion Luca Caragiale)
Cât de înflăcărat să fii ca să
afirmi o astfel de absurditate (Breban = instigator la crimă, similară
afirmației, și mai recente, în dublet NM/ DCE, potrivit căreia Paul Cernat ar
fi „legionar”):
„S-au făcut că nu observă când
prozatorul Breban i-a ameninţat cu moartea pe câţiva dintre intelectualii de
primrang ai ţării.”??? Când, de fapt, marea vină a lui Nicolae Breban este
aceea de a avea un ego expandat. Lumea începe și se construiește în jurul lui.
I-am citit vol. 3 din memorii și mi s-au reconfirmat câteva ipoteze de lucru (decurgând
din dosarele lui Goma, citite de mine, și din alte dosare, citate de alții,
precum și din alte surse bibliografice). S-a vrut mare și pentru asta și-a
inventat scuze pentru câteva scăderi omenești, se simte foarte mare și azi, și
poate că este un mare scriitor. Dar nu despre calitatea operei e vorba acum. A
comis o afirmație ridicolă, ruptă din context, căreia apărătorii drepturilor și
imaginii intelighenției s-au grăbit să îi aloce conotații criminale. Este chiar
ridicol! De peste două decenii, vedetele establishmentului cultural sar în sus
de câte ori cineva face vreo referire critică sau cu iz pamfletar la adresa
lor. Emotive foarte și nevricoase peste poate, imensele talente ale patriei nu
suportă nici strop de dezacord. Dar nici în cazul lui N. Manolescu nu este
vorba despre calitatea criticii literare, ci despre scăderile sale omenești în
funcții publice.
N-aș zice că textul lui M. Mihăieș
gâlgâie de revelații. Trec repede peste gratuitatea asta: „Mulţi dintre ei nici
măcar nu sunt membri ai Uniunii, dar se văd deja încălărind fotoliile în care
au stat cândva Rebreanu şi Sadoveanu.” Cine ar vrea, domnule, să stea în
scaunul lui Sadoveanu? Dar, cum MM bagă cu larghețe pe toată lumea în același
sac (așa cum mentorul lui, N.M., îi băga în sârma ghimpată – pentru
necunoscătorii istoriei recente /sic/, sârma ghimpată este o referință pentru
legionari! specialiștii știu de ce – pe semnatarii Apelului de susținere a lui
LIS și ai lui Paul Goma, în 2006, când același îl pedepsise pe primul pentru că
publicase fragmente din Jurnalul lui Goma în „Viața Românească”, iar pe cel din
urmă îl antisemitizase rapid, așa, ca la armată, ca la ordin), mi-ar fi plăcut
să știe la cine se referă. Deși sunt „anonimă” în câmpul literar, n-aș vrea să
mă frec de scaunul în care din scriitor adevărat Sadoveanu a devenit o balegă, un
pion al stalinismului dejist. Multora nu le pică bine la ficați estetica, unora
ca mine le priește est-etica! Nu suferim toți de atracția obsesivă a
sceptrului.
Zic, să trecem peste acest „detaliu”...
să ne oprim la un paragraf ce se referă la „desantul bizar” care a ieșit din
linie, a îndrăznit să nu fie de acord cu politica echipei de la guvernarea USR:
„Instalaţi în binefacerile
democraţiei (care, fireşte, li se cuveneau), n-au scos o silabă despre
moştenirea comunistă a României. N-au zis nici pâs despre Securitate, mineriade
şi violenţa partidelor extremiste şi-a grupurilor de intelectuali
revizioniştileninişti. Erau suficient de maturi, în anii ‘90, când pericolul
neocomunist nu era vorbă goală. A ieşit vreunul la bătaie? Aş! Greul l-a dus
generaţia prostănacilor idealişti care voia să se termine odată cu ceauşismul
şi iliescianismul. Ei aşteptau după colţ, pregătiţi să înhaţe potul.”
Cam așa cum au ieșit MM, NM,
Liiceanu, Pleșu, Patapievici și toată suflarea luminată a țării să se solidarizeze
cu Goma? Cu minerii din Valea Jiului? Cu SLOMR? Cu Calciu-Dumitreasa? Ori,
poate cu Radu Filipescu? Sau cu muncitorii de la Brașov? Înainte de 1989, zic.
Erau toți maturi.
Cine sunt cei din „desant” MM nu
știe prea bine (că e clar că nu știe, are în minte câteva ținte, îi vizează pe
cei vizibili, pe „purtătorii de cuvânt”), dar în democrație, câteodată, până și
„masa de manevră” are dreptul la opinie! Dacă „masa” e cum se spune în
„Destul!”, atunci ironicul autor nu face economie de cuvinte pentru a arunca
mingea la fileul generaţiei „prostănacilor idealişti”. Nu, zău? Manolescu,
Mihăieș și prietenii au dus greul? Unde, la televizor? În balcoane? Nici eu nu
v-am văzut în Piețe, din 1990 încoace. Dvs. m-ați văzut pe mine? Nu vă mai
săturați de vedetism, pentru că așa v-a rămas năravul de dinainte de 1989! Când
Manolescu îl numea pe Iliescu om cu „o” mare, se pare că lupta din răsputeri împotriva
„ceaușismului și iliescianismului”. Dacă mă întrebați pe mine (dar, ce știu eu?,
nu sunt scriitoare talentată, recunoscută de NM, DCE, MM etc.), ca istoric, aş
fi zis: împotriva comunismului şi
iliescianismului. Împotriva comunismului și securismului. Pentru lustrație.
Lustrație? Ce glumă! Când toți intelighenții patriei s-au frecat, într-un fel
sau altul, de alde Iliescu, Brucan, Măgureanu și alți activiști-seci? Numai
„domni”, unul și unul. Taman buni să compromită orice încercare de lustrație.
Mă mai opresc la o „teză” și gata (e
dintre cele mai generoase!):
„Ceea ce-i „agravează” d-lui
Manolescu situaţia sunt cele două cărţi fundamentale publicate în ultimii ani,
Istoria critică a literaturii române (2008) şi Istoria literaturii române pe
înţelesul celor care citesc (2014). Spre ghinionul lor, volumele n-au fost prea
generoase cu nervoşii, „moraliştii” şi procesomanii de care mă ocup în aceste
rânduri. După cum n-a fost nici cu destui corifei ai generaţiei ’60,
sprijinitorii din umbră, instigatorii şi, pentru unii, sponsorii insurgenţilor
anti-manolescieni.
Cele două sinteze ale lui Nicolae
Manolescu au fost percepute de marea majoritate a furioşilor la care mă refer
drept actul lor oficial de deces. Poate e o nedreptate, poate e o percepţie
subiectivă, dar aşa stau lucrurile în cultură: eşti omologat de instanţele care
şi-au dobândit şi verificat autoritatea în timp, şi nu de gureşe desanturi
generaţioniste.”
Dacă nu ai voie să ieși din linia
oficială a USR (ca pe vremuri, ca pe vremuri! jumătate de pas la stânga sau la
dreapta înseamnă evadare!! așa că, tovarăși, luați pe cinci și țineți aproape!
cine mimează măcar ieșirea din linie e împușcat fără avertisment!), nu ai voie
nici să înfigi cuțite în dosul statuii. Căci de ce? Căci pentru că MM este pe
aceeași undă cu NM (să ne amintim: în Ro nu a fost nevoie de samizdat pentru că
s-a publicat tot ce a fost de valoare etc.). Oare cine-or fi dușmanii din
umbră, care atacă unitatea de vederi și valori a USR? Niscaiva netalentați,
„memorialiști”, „antisemiți” etc.??? Dacă nu ești „omologat” de NM nu exiști!
Mă face să râd... şi să-mi amintesc atâtea expresii, ziceri ale lui Goma, Sîrbu,
Soljenițîn, Șalamov... Iată, aleg una de-a lui Sîrbu (care Sîrbu? aaa, nu ştiţi
cine este şi ce a scris? Poate vă luminează cele „două
cărţi fundamentale” pe care le aduce în discuție autorul „Destul”-ului, dați pagina
direct la capitolul despre memorialiști):
„Îi
spun foarte învăţatului critic şi istoric literar:
«Prea suntem cunctatori şi prudentissimi: prea am trecut uşor peste
aşa-zisul obsedant deceniu. Termenul
acesta eufemistic a fost inventat de cineva care nu a pătimit şi nu a fost
sacrificat în acei ani. Este cât se poate de trist şi descurajant faptul că
despre un asemenea deceniu, de întuneric şi moarte, scriu tot cei cu acces la
tribune şi microfon…».
Ar trebui – i-am spus – scrisă o foarte
documentată istorie a nonliteraturii: cu biografii precise şi detaliate, cu
drepturi de autor încasate, cu vile şi călătorii: cu case de odihnă, case de
oaspeţi, case de creaţie: cu multe citate din acele opere pe care nu noi, ci
istoria le-a aruncat la coş. Cu critici şi autocritici, cu mascări şi
demascări, denunţuri şi turnătorii benevole etc.
Nu avem voie să uităm nimic din ce s-a
putut face şi spune în acei ani: o dată pentru totdeauna, trebuie să devenim
conştienţi că sursa tuturor relelor româneşti de astăzi constă în imensa
noastră greşeală de a nu fi procedat, public, la o destalinizare zgomotoasă,
totală şi fără milă, atunci când a început dezgheţul acela scurt”.
Am citit că NM produce tot mai dese
neconcordanțe cronologice, așa că mă simt nevoită, pentru cei care nu știu cine
este Sîrbu (Ion Dezideriu: IDS), să spun că a murit cu două luni înainte de
lovitura de stat îmbrăcată în țoalele criminale ale „revoluției”, pe seama unor
anonimi idealiști (cu adevărat idealiști, naivi și altruiști), trecuți la
pagube colaterale. Așadar, e sau nu de actualitate textul lui Sîrbu? Au cei
care atacă tabăra Manolescu vreun strop de legitimitate să se simtă înșelați și
prost reprezentați? În ciuda (sau în virtutea?) faptului că majoritatea ar fi
neomologați de NM&co. Păi, să înlocuim doar câteva cuvinte, să le
actualizăm: nu am găsit decât unul (și pe acesta pentru că țin la nuanțele
istorice) – destalinizare cu decomunizare. În schimb, aș mai adăuga (pentru că
tot amintește autorul „Destul”-ului de prigoniții „intelectuali ai lui Băsescu”)
la enumerarea lui Ion D. Sîrbu: cadourile (de genul editura Politică), călătoriile
cu avionul prezidențial, decorațiile etcetera.
Uite ce este, nici măcar nu cred că
„ceilalți” ar face din USR o grădină fermecată. Cu mulți de pe acolo n-aș sta
niciodată la aceeași masă. Ca să nu existe niciun fel de dubiu asupra
motivelor: pentru felul manolescian, să-i zicem (nu e de râs? ba da!, însă, e
și de plâns!), în care se raportează la Paul Goma. Pentru că, din punct de
vedere est-etic Goma este un model. N-ai voie să-l maimuțărești, oricât de
talentat și inteligent te-ai crede tu, scriitor român, din orice generație (cu
atât mai mult cu cât bunul simț al lui Goma este devastator: niciodată nu și-a
atacat preopinenții pe motiv de „talent”, niciodată nu a spus despre el însuși că
este un „mare scriitor”).
Dar buboaiele astea oblojite fără oprire
din comunism în postdecembrism trebuie să se mai și spargă, să se scurgă
puroiul din ele. Pe oricine ar atinge. Iar domnia lui Manolescu începe să
semene tot mai mult cu a lui Ceaușescu.
Dacă nu ești clientul acestei generații a „prostănacilor
idealişti care voia să se termine odată cu ceauşismul şi iliescianismul” (spune,
autoironic, MM despre propria-i tabără!) nu exiști, pentru că, în literatură,
nu-i așa?, e cam ca la blaturile din fotbal: „eşti omologat de instanţele care
şi-au dobândit şi verificat autoritatea în timp, şi nu de gureşe desanturi
generaţioniste”. Ce mare mirare!? Ce e nou? Ca mentalitate, zic.
Nimic. Doar că acum avem voie să ne exprimăm, chipurile, toți, politica își
vede mai departe de ale ei. Ceea ce-mi amintește de recentul scandal iscat la
standul Editurii Cartier, la Gaudeamus, unde cartea lui Radu Portocală (Un președinte împotriva României) era
„cam” interzisă de la vânzare. Incredibil pentru anul 2015, dar adevărat! Pe motivul,
invocat cu stropi și mulți decibeli de un domn de la stand: Dar, ce, ăsta e scriitor! Ăsta e „Evenimentul zilei”,
e ziarist, cum își permite el să își bată joc de tot ce are mai de preț cultura
română, de Pleșu, de Patapievici...”.
Că
de-aia unii sunt „intelectualii președinților”, iar alții sunt intelectuali pur
și simplu. Sau, unii sunt scriitori omologați, canonizați, cărora li se face
reclamă deșănțată, iar alții sunt doar scriitori.
Și, cum spuneam: în istorie nu e deloc
ca în literatură. De fapt, istoricul care sunt a descoperit, la vârsta a doua,
că mitul: Istoria e o curvă nu este
decât o prejudecată. Cunoscând tot mai mult lumea literară, îmi dau seama că Literatura este regina neîncoronată a „celei mai vechi meserii din lume” (alt
mit născut din prejudecăți, pentru că înainte de a se naşte Homo erectus, un Homo antecessor i-a dat la cap!, la cap!, la cap! întâiului Homo sapiens sapiens care a îndrăznit să se aplece deasupra unui lac pentru a se privi în... oglindă). Și ca să merg cu demitizarea până la capăt: cei mai mulți și mai aprigi combatanți
ai acestei „meserii” sunt... bărbați.
21 februarie 2016
P.S.
din 22 februarie
Mintea mea de istoric face multe
corelaţii în timpul unei lecturi. Scriind dintr-o suflare, am uitat să trec şi
următoarea asociere: în final, în P.S., acolo unde luptătorul împotriva tuturor
totalitarismelor îşi cântă durerea şi întristarea, astfel:
„P.S. Urmărindu-vă de
mai multă vreme, ştiu exact cum veţi reacţiona. Daţi-i înainte, sunt călit. Au
încercat să mă calce în picioare înaintea voastră nenumăraţi «vigilenţi» şi «moralişti»
– unii cu epoleţi, alţii fără. Aveţi câmp de acţiune liber.” Ceea ce
mi-a amintit de două lucruri: 1. P.S-ul lui N. Manolescu la articolul apărut în
„Adevărul”, Despre religie și sex, în
coada căruia îl ardea brusc /sic/ problema cetățeniei lui Goma (mai exact,
trăgea în mine pentru a-l atinge pe după corcoduș pe Goma); 2. mi-a amintit
despre un alt luptător neînfricat împotriva totalitarismelor de tot soiul, care
a dedicat un întreg volum eseistico-romanesc dragului său turnător. 418 pagini pentru ca G. Liiceanu să lase
omenirii moștenire, cu un talent devastator, următoarea idee/ imagine: aș fi putut să fiu victima comunismului, dar
nu am fost „periculos”. Cum spuneam cu alte prilejuri: să ne ocupăm de
eroii adevărați ai României comuniste, pe „făcuți” să îi lăsăm să se simtă bine
în autoficțiune. Așa cum reiese din DUI-ul din care tot citează, G.L. nu a
prezentat niciun grad de periculozitate pentru regim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu