„Nu pot să iert românilor apetența pentru amnezie,
lipsa
de discernământ, absența nevoii de solidarizare”
interviu apărut în revista „POLEMICI”, nr. 7-8/ 2016
Daniela
Sitar-Tăut: Dragă
Flori, până în primăvara acestui an, ne-am întâlnit doar internetic, pe e-mail
sau facebook, datorită preocupărilor comune. Am scris despre două dintre
cărțile tale, ne-am intersectat în câteva circumstanțe, ți-am luat un interviu
amplu acum 5 ani. Cine eşti tu, „uraganule Flori”, de ai curajul de-a te război
mereu cu „rezistenții prin cultură”?
Flori
Bălănescu: Văd
că expresia asta a lui Paul Goma despre mine, pe care a emis-o într-un moment
de exuberanță, riscă să facă școală... tocmai scrisesem un text critic, cred că
un drept la replică, fulminant, adresat lui Nicolae Manolescu, prin 2006, sper
să nu mă înșel asupra anului. De
fapt, nu mă războiesc cu nimeni, pentru un război e nevoie de două tabere, iar
eu sunt o ființă solitară și umilă. Lor nu
le pasă de mine. Ei sunt mai mult decât o „tabără”, ei sunt o mentalitate, una
care a acaparat toate puterile. Ca
mine mai sunt și alții, soldați rezistând în pădurea posttotalitară. Pe care
nu-i ia în serios nicio armată. Aș fi putut spune, „corect”: ei reprezintă o
mentalitate. Însă, n-ar fi fost întocmai ce vreau să nuanțez.
Daniela
Sitar-Tăut: Dar
situația asta nu te afectează, profesional sau altfel? Nu ai nimic de pierdut?,
ca să folosesc o expresie uzuală.
Flori
Bălănescu: Am
„pierdut” când m-am născut într-o țară spălată pe creier, ca un copil nedorit
ce am fost (din cauza sărăciei și a existenței altor doi copii), ar fi trebuit
să mulțumesc regimului că m-a născut cu forcepsul ideologic (chiar am fost
extrasă cu forcepsul dintr-o mamă epuizată!), pe bază de Decretul 770/1966. Nu
mulțumesc regimului comunist, ci îl blestem, le mulțumesc părinților mei că
m-au iubit, deși nu mai voiau alți copii, că m-au crescut cum au putut ei mai
bine, în condiții foarte grele, în ciuda politicii de partid și de stat. Și
fraților mei mai mari, care m-au îngrijit cu dragoste, ei fiind încă la vârsta
copilăriei. Așa am ales istoria, deși în adolescență eram configurată pentru
literatură. Nu regret nicio clipă. Literatură poți face, dacă ai ce spune cu
adevărat, și dacă îți câștigi existența ca tractorist. De altfel, când eram
copil, întrebată ce vrei să te faci când
crești mare, răspundeam invariabil: sudoriță! Aveam o verișoară
îndepărtată, din alt sat, prietenă cu sora mea, și pe la 17-18 ani mi se arăta
uimitor de frumoasă, încât, este evident, că trebuia să ajung sudoriță, ca
ea...
Am fost crescută cu aparatul
de radio scalat pe Europa Liberă, Vocea Americii și BBC, de către un tată
vertical, care avea 2 clase, și cu povești despre lumea de altădată, despre
regii și reginele României, despre război etc. de către o mamă cu 4 clase,
care, dacă ar fi avut o șansă, ar fi ajuns o mare profesoară de geografie și
istorie, fiind și o desenatoare autodidactă, o povestitoare nativă. Deci, sunt
ceea ce sunt, atât cât „au permis condițiile”. Alții, care au avut părinți bine
înfipți în Partid, în Securitate, sau intelectuali foarte ambițioși, au avut
șanse la care eu nici nu credeam că pot visa în copilărie. Așa că, tot ce am
reușit să fac, atât cât se vede, am făcut „crescând” singură, fără o bibliotecă
a familiei, fără meditatori la română, matematică și limbi străine, plecând de
acasă într-o lume absurdă, în condițiile în care până la 18 ani rareori
trecusem pârleazul mai departe de Craiova, care-i la 14-15 km de satul meu. Craiova
fusese axis mundi în universul unui copil sărman (sora mea, care-i cu 10 ani
mai mare, tocmai îmi spunea ieri că a fost pentru prima oară la Craiova când
avea cam 11 ani, că visase mult la acea „întâlnire”... a fost pentru ea o
experiență cu valențe ritualice, impresionante; pentru fratele meu, mai mare cu
aproape 14 ani, născut în ajunul Revoltei budapestane, distracțiile
preadolescenței erau să se cațere pe tractoarele CAP-ului, să colinde pădurea
și câmpurile). Cu toate acestea, trăind la țară, eram clienta fidelă a
bibliotecii comunale, cu sediul în căminul cultural, eram prietena librăresei
(în fapt, un magazin cu de toate, mai mult papetărie, unde se mai aduceau și
cărți de la „centru”, din Craiova, atent triate), care-mi punea sub tejghea
volumele pe care le alegeam, până strângeam din puținii bani de buzunar sumele
de care aveam nevoie (am cumpărat prima carte pe la 8 ani, un volumaș de Elena
Farago, în BPT, și am fost fericită, puneam bazele bibliotecii proprii). După
cum vezi, regimul tuturor echităților era
departe de a asigura egalitate de șanse... Scuză, dacă poți, acest ocol, e o
meteahnă de istoric, vreau să fiu corect înțeleasă. În concluzie, aș răspunde
cu o întrebare: Ce înseamnă să fii afectat profesional în România?
Daniela
Sitar-Tăut: Nu
știu, să nu poți promova, de exemplu.
Flori
Bălănescu: Ah,
asta... am considerat mereu că promovările cu orice preț (să zicem, doctorate
plagiate, prostituție intelectuală etc.) nu au nicio legătură cu vocația. Să
privim spre două domenii care sângeră la ora actuală: Învățământul și
Sănătatea... Ai sentimentul că aceste două sisteme cu rol fundamental în soarta
unei națiuni sunt populate de oameni de vocație? Nu, nu „pierd” nimic din ce
„am”, ce am eu nu se poate pierde. Am munca mea, proiectele de cercetare,
studiile și cărțile mele. Unele apărute, cele mai multe în stadii mai avansate
sau incipiente de lucru. Și mai am toate cauzele în care mă arunc, uneori
știind din start că voi suferi, că niciun bine nu rămâne nepedepsit... ceea ce
numesc autoironic patriotismele mele.
Muncă voluntară într-o țară populată masiv și condusă de ariviști, hoți,
mincinoși. Dar nimeni nu poate rămâne „normal” și de folos comunității de unul
singur. Am întâlnit oameni adevărați, de ispravă, cu o mare disponibilitate
sufletească, am prieteni (nu le-am strâns mâna tuturor, pe viu) peste tot în
lume, care pun de câte ori este posibil umărul. Fie pentru a da o mână de
ajutor în diverse cauze, fie pentru a-mi sprijini capul și inima... Am prieteni
și colegi minunați, pe care nu vreau să îi numesc aici, pentru că aș uita sigur
pe cineva, dar mai ales pentru că nu vreau să mi-i murdărească nici un
comentariu răutăcios. Este una din situațiile acelea în care Monica Lovinescu
folosea expresia „grădinile secrete”.
Daniela
Sitar-Tăut: Este
asta lumea în care ai sperat să îl crești pe fiul tău? Recent, Pavel Ştefan a absolvit ciclul gimnazial şi a dat examenul
de capacitate, pentru admiterea la liceu....
Flori
Bălănescu: Este
și nu este, nu există lume perfectă, și, spre surprinderea unora, nu este lumea
pe care să vreau să o părăsesc pentru alta, mai
bună. Da, băiatul meu, care poartă prenumele unor oameni speciali din viața
noastră, Paul Goma și Ștefana Bianu, a intrat la Colegiul Economic „Kirițescu”.
A crescut auzind în juru-i discuții despre comunism, totalitarism, pușcării
politice, oameni condamnați și chinuiți fără vină, copii născuți în detenția
politică etc. Știe mai multe despre acest domeniu decât mulți adulți, chiar
decât mulți profesori de istorie. Este în stare, la 14 ani, să povestească
despre reeducare, despre închisori, despre regimul de detenție și atunci când
se întâmplă să fie în preajma unui fost deținut politic pune întrebări. Unele
încuietoare. Seamănă, cumva, cu mama lui, mai ales la sensibilități, probabil că
se transmit prin cordonul ombilical... Nu îi place să „tocească” (nu m-am
împăcat niciodată cu aiureala din școala românească), dar, sigur că suferă de
sindromul epocii în care trăim: computerul. La citit nu și-a moștenit părinții.
Citește tot mai aleatoriu, mai puțin, deși are o înclinație naturală spre
umanioare. Sunt sigură că se va limpezi în următorii 4 ani asupra a ce vrea să
profeseze. A cochetat și cu Liceul Militar... Eu m-am născut în 1969, și am
avut totul de descoperit și de înfruntat, singură. El în 2001, și a găsit totul
așezat pe tavă. Fiecare este și produsul epocii sale. Este un truism, dar nu am
o replică originală la îndemână.
Daniela
Sitar-Tăut: Chiar
urma să te întreb care crezi că sunt carențele într-ale educației? Ai răbufnit
deseori împotriva sistemului nostru de învățământ şi-a dascălilor. Mulți ani ai
lucrat într-o echipă de redactare şi editare a manualelor alternative.
Flori
Bălănescu: Da... păi, problema este una
veche, de la Maiorescu, Eminescu, I.H. Rădulescu, Hasdeu și alții citire: forma
fără fond. Ne tot îndeamnă Titu Maiorescu, de peste 100 de ani, să dăm de
pământ cu orice formă fără fond, că este preferabil să nu facem o școală decât
să fie una rea... iar noi tot ridicăm arhitecturi efemere. Am lucrat mulți ani
la editura Sigma, în perioada marilor speranțe, se tot prefăcea curriculumul,
apăreau programe noi pentru manualele ce aveau să educe generațiile viitorului
românesc... bla-bla-bla! La Sigma am trăit războiul manualelor alternative din
anul 1999, declanșat politic prin intermediul unui pion al dispozitivului
comunist-securist din Parlament (care mult rău a făcut culturii române și
minților oamenilor), Sergiu Nicolaescu. Atunci am înțeles pe viu ce este o
cetate asediată. Am mereu de a face cu învățători, profesori, cu părinți, cu
ziariști și constat că nici acum nu au înțeles, au fost infestați, și faptul că
ei nu mai citesc nimic folositor după ce termină studiile (cu lucrări de
licență/ masterat/ de grad în general copiate de pe unde se poate) nu le este
(și nu ne este!) de niciun folos. Nu au vrut să priceapă că problema este una
din structura sistemului: editurile respectă caietul tehnic impus de minister.
Nu puteai să scrii pe două pagini despre Mihai Viteazul, de exemplu, pentru că
toată programa (stufoasă) trebuia înghesuită în foarte puține pagini, în care
trebuia să desfășori și partea strict didactică, de evaluare a competențelor
etc., altfel prețul manualului creștea, pierzând orice șansă de a intra în
licitație, chiar cel mai bun manual din univers de-ar fi fost. Pe de altă
parte, de când și în ce colț al lumii civilizate, gospodinele, taximetriștii și
regizorii de film le dau lecții istoricilor sau literaților despre cum trebuie
scris un manual? De unde până unde au ei rol de formatori în domeniul istoriei
și limbii române?
Revenind la teoria formelor
fără fond: s-au importat niște criterii, câteva modele de curriculum din
statele occidentale. Crede-mă, am văzut manual de istorie francez, am văzut
german, am văzut britanic sau spaniol. Păi, ăla din Franța era armă albă,
puteai năuci un taur cu el dacă îl loveai în cap! Nu mai vorbesc de calitatea
hârtiei, a culorilor etc. Beneficiarul francez nu își face probleme de numărul
de pagini/ cost. Îl interesează calitatea. Adică fondul!, nu forma! Și asta,
desigur, are legătură cu mentalitatea curentă și cu mentalitatea la putere
într-un anumit spațiu identitar, cu politica educațională, cu pedagogia
națională etc.. Încă îi mai interesează istoria, pentru că au fost întotdeauna
atenți cu memoria lor individuală și națională. Au dat semnalul, au stabilit
trendul în materie de fond, nu și-au
întemeiat viitorul pe formele nepotrivite ale altora. Așadar, câtă dreptate
avea Maiorescu atunci când ne transmitea (da, de peste veacuri!) că o
formă fără fond nu doar că se dovedește fără folos, dar, mai ales, provoacă
stricăciuni grele, aș spune, iremediabile! Lipsă de fond la noi înseamnă și
profesori (nu le-aș spune „dascăli”, este un termen care nu-i prinde deloc)...
profesori seci, ei înșiși reflexul și produsul unei îndelungate practici a
formelor fără fond. Să mă ierți, ești profesoară! Dar numai în basme
primăverile cresc dintr-o singură floare sau dintr-un buchet, fie! Vorbeam de
vocație mai devreme... Să închei aici, să nu ne întristăm de tot.
Daniela
Sitar-Tăut: Ok,
să schimbăm... Pe pagina ta de start de pe Facebook, ai următorul motto: „Albă,
ortodoxă prin naștere, nu din vocație, olteancă, heterosexuală. Şi nu mă dezic
de Paul Goma!” Relatează-mi, te rog, circumstanțele apropierii de Paul Goma.
Flori
Bălănescu: Inevitabila
temă Goma!, altfel nu ne-am afla acum față în față. M-am apropiat de Goma, așa
cum se apropie fiecare cititor de scriitorul care îi devine preferat. Ăsta a
fost primul pas. Al doilea pas a fost cel al corespondenței, în primii ani și
clasică/ poștală (cred că a debutat în 1996), apoi aproape numai electronică.
Al treilea, a fost întâlnirea pe viu, prima, la sfârșitul anului 1999. Am
trecut în anul 2000 fiind la Paris, și iar ne-am văzut. Atunci i-am cunoscut și
pe Monica Lovinescu și Virgil Ierunca, apoi, în 2001, i-am reîntâlnit pe Ana și
Paul Goma, am cunoscut mai mulți membri ai exilului parizian, majoritatea foști
deținuți politici sau urmași de pușcăriași politici. Între timp (au trecut deja
mulți ani, nu mai știu acum exact câți), m-a rugat să mă ocup de treburile sale
editoriale în România. Treaba asta a venit cumva firesc, cred că nu mai era
nimeni la fel de nebun ca mine, între cunoscuții săi, care să-și dedice practic
viața (fără exagerare, cred că așa se numește când prioritatea devine Paul
Goma)... În fine... mă pot „lăuda” că am dormit pe pat ridicat din cărțile lui
Goma, atunci când eram foarte strâmtorați cu spațiul locuibil și cu viața, în
general. Nu pot să iert românilor apetența pentru amnezie, lipsa de
discernământ, absența nevoii de solidarizare din gena noastră morală, felul în
care l-au disprețuit și îl disprețuiesc pe Goma!
Daniela
Sitar-Tăut: Ca o
consolare, mă pregăteam să te întreb despre seria de autor... De anul trecut
tânăra editură orădeană, Ratio et Revelatio, a inițiat o serie de autor Paul
Goma, coordonată de tine cu note bogate, studii introductive, tabele
cronologice. Ce dificultăți întâmpini?
Flori
Bălănescu: Dacă
munca grea nu este o dificultate în sine, ci doar un disconfort, atunci pot
să-ți spun că ne învârtim în cerc: dificultatea majoră o constituie rezistența
establishmentului cultural, în general, la tot ce înseamnă Goma! Soții Raluca
Lazarovici Vereș și Otniel Vereș sunt adevărați pionieri, dar unii atipici,
pentru că ei și-au propus să sfarme barierele pe un teren gata luat în
stăpânire: cel editorial. Trebuie să ai vocație de martir ca să te apuci să
editezi Goma, cu o editură mică și nouă, mică în sensul de debutantă, altfel,
cred că are deja titluri pentru care este mult invidiată, din domeniile
filosofiei, memorialisticii, analizei și, nu în ultimul rând, domeniul Goma. Să o spunem limpede, este
o editură care crește din greu, dar prin eforturile ei: fără infrastructura,
susținerea financiară și sprijinul logistic de care au beneficiat edituri
considerate la noi „cele mai mari”. Au apărut în doi ani la R&R: Astra, Scrìsuri 3, Din calidor, Culoarea curcubeului, separat: Cod „Bărbosul”, Camera de alături, volumul de debut din 1968, de care sunt foarte
mândră, Patimile după Pitești. A mai
apărut Paul Goma 80. Memorie și istorie a
cotidianului, volumul meu, și o carte-studiu, tot a mea, care n-ar fi
existat dacă nu avea legătură cu Goma: Grup
Canal 77. „Paraziții sociali” și Mișcarea Goma pentru drepturile omului.
Recent au apărut două cărți de exegeză, semnate de Ramona Jitaru (Jurnalul la Paul Goma. Revanșa scriitorului)
și Daniela Iederan (Configurații
simbolice în opera lui Paul Goma). Cred că pentru o editură inimoasă ca
R&R e mai mult decât își poate imagina orice editor fudul și extrem de
„selectiv” când vine vorba de Goma! Nu lipsesc nici „prietenii”, binevoitori,
cum altfel?, din lumea editorială, care-i întreabă părintește pe prietenii mei:
Ce v-a venit fraților să vă legați la cap
cu Goma, să vă dați foc la valiză, după ce l-a împins la colț toată lumea
bună!? Îți sună cunoscut? Pregătim și o surpriză editorială Goma pentru
Gaudeamus.
Daniela
Sitar-Tăut: Abia
aștept! Înțeleg că nu am nicio șansă să ne spui...
Flori
Bălănescu: Nț!
Daniela
Sitar-Tăut: În
acest volum recent, Paul Goma 80,
editat anul trecut, când exilatul perpetuu al culturii române, cum l-ai numit
într-un text, a împlinit opt decenii, afirmi: „De multe decenii, Paul Goma este excepția care face diferența. În ciuda
tuturor încercărilor instituționalizate, de grup ori individuale de a-l
desfigura ca om și ca scriitor, Paul Goma a fost și rămîne reperul nostru,
indiferent cîte statui efemere se înghesuiesc pentru a ocupa spațiul notorietății
de o clipă.” Te rog să detaliezi.
Flori
Bălănescu: Mă
vei scuza, sper, dacă îți răspund cu cuvintele lui Paul Goma, am venit
blindată, cu bibliografia în sacoșă. Cred că vei fi de acord că următorul
paragraf, pe care ți-l voi citi, dintr-o scrisoare a lui Goma către, pe
vremuri, prietena sa Gabriela Adameșteanu este un text mai relevant decât orice
aș răspunde eu la întrebarea ta:
„Dragă Gabriela,
Cei doi ani trecuți de la
răsturnarea lui Ceauşescu ne-au arătat cu vârf şi îndesat că urmele comunismului,
ale piteştismului, ale românismului-socialist sunt amețitor de adânci,
înfricoşător de durabile. Suntem, nu un câmp de ruine (ca alte țări debarasate
de comunism) ci o groapă. Imundă.
Iar voi, cei de acolo, cei de
la «afaceri», voi, «conştiințele nației», voi «directori de opinie ai
României», de parcă v-a luat Dumnezeu mințile, încercați să… reparați; să
cârpiți; să cârpociți – ce să reparați, ce să cârpociți, oameni buni, la o
groapă? Ar trebui ca măcar acum să înțelegeți, să acceptați că «rezistența prin
cultură» a voastră a fost, nu doar demisie, ci – fiind voi şi scriitori –
complicitate cu comunismul terorist. Înainte de a-i «certa» pe Occidentali (că
nu vă înțeleg – pe voi, culturalii), pe exilați (că tot vând la România céea şi
tot nu găsesc un cumpărător), mai bine v-ați uita în oglindă şi ați recunoaşte,
creştineşte, ca la spovedanie, că, nefăcînd nimica, sub vremi, ați dat o
zdravănă mână de ajutor comunismului la năruirea țării, la azvârlirea în
deznădejde a celor peste douăzeci de milioane de oameni care n-au avut «şansa»
de a fi scriitori; deci, de a «rezista» cum ați rezistat voi, de se vede de
aici, din depărtare…”.
Scria asta pe 1 aprilie 1992
și nu e nicio păcăleală, găsești mai multe în volumul 2 din Scrìsuri... Mi se arată, după, iată, 24
de ani și 4 luni, de o actualitate destabilizatoare. Dar însemnătatea acestor
spuse/ scrise nu este că au rămas actuale, ci că au fost rostite, fără spaime
sau false pudori, cu atât de mult timp în urmă, pe când alții nici nu
îndrăzneau să ridice ochii. Deși, tot cu o expresie gomiană, primiseră voie de
la miliție să o facă! Iată piteștizarea noastră națională, iată, în plină
desfășurare, hrănindu-se, veșnic hămesite, din prejudecăți și iluzii, din
minciuna de sine, din furarea propriei pălării, formele fără fond. Ăsta ar
trebui să fie brandul nostru național!
Daniela
Sitar-Tăut: Iată
și rațiunea pentru care, în momentul în care am decis să reînființăm revista
„Polemici”, serie nouă (prima funcționând în perioada 1988-1991, la New York),
te-am invitat să ne fii alături în colegiul de redacție. Ai demarat atunci
serialul Naşterea mitului Goma.
Străinătatea de acasă, care nu e unul tocmai comod, fiindcă depune constant
mărturie despre o epocă a obedienței vasalice şi a colaboraționismului.
Flori
Bălănescu: Da...
Este o rubrică de care vreau să mă achit onorabil, la care țin, la care
trudesc, pentru că mă obligă să studiez dosarele lui Goma, să corelez multă
informație. Este, dacă vrei (și este detaliul care m-a împins să răspund
prezent), o repetiție pentru cartea pe care vreau să o dedic vieții lui Paul
Goma și operei sale civice, statutului său în istorie.
Daniela
Sitar-Tăut: De ce
nu și operei literare? În discuțiile noastre numele tătucului postdecembrist al
USR apare constant. Ce-i reproşezi sau, mai bine zis, ce nu-i reproşezi tu lui
Nicolae Manolescu?
Flori
Bălănescu: De
literatură se ocupă specialiștii, eu nu am astfel de competențe. Este o
evidență. Nu chiar toți românii se pricep la istorie, fotbal și... literatură.
Ca să mai și glumim, că urmează un răspuns care nu-mi face plăcere.
N-aș vrea să acordăm prea
multă atenție subiectului propus de tine, mă bucură să vorbesc despre Goma! Tot
atât de mult pe cât mă întristează când trebuie să vorbesc despre el prin
raportare la alții, din speța „rezistenților prin cultură”. În ultima vreme s-a
scris atât de mult pe seama președintelui USR, a lipsei sale de discernământ, a
modului ilegal și neelegant în care a acționat și s-a exprimat în diverse
ocazii, împrejurări în care postura de președinte al Uniunii Scriitorilor i-ar
fi impus mai multă reținere și chibzuință, încât îmi provoacă o stare de
respingere, și aproape de milă să insist vorbind despre el. Paradoxal sau nu,
poți să fii mic, umil, chiar neînsemnat, și să-ți fie milă de cineva cunoscut în
țărișoara lui, de cineva care a trudit la șlefuirea propriei statui. Este un
sentiment omenesc.
Daniela
Sitar-Tăut: Am
cam rămas fără replică... nu mă așteptam, recunosc, să nu vorbești despre...
Deşi-i critici pe români sau poate tocmai de aceea, pari patrioată foarte. Te
rog să faci o paralelă/ antiteză între românul de acum şi cel de sub comunism.
Care sunt ofurile tale, Flori?
Flori
Bălănescu: Mă
bucur că nu sunt chiar atât de previzibilă cum cred unii /sic/!
Păi, românii în comunism
aveau mai multe în comun, decât au românii de azi, în ciuda evidenței că mulți
dintre ei sunt aceiași, fizicamente vorbind. În primul rând, majoritatea (azi
ce este o majoritate?) trăiau și visau alb-negru (pentru că alimentele cartelate,
electricitatea, carburantul, transmisiile televizate raționalizate, cenzura etc. nu emanau calorii
pentru trup, minte și suflet). Majoritatea știau cine este dușmanul comun,
supraviețuiau fără să reziste activ la îndoctrinare, se lăsau conformizați/
deformați/ reeducați pentru viitorime. Și aici ajungem la singurul numitor
comun (căci e cel mai evident, cel care contează în perspectiva la care mă
refer) dintre românii de dinainte și de după loviluție. Când eșalonul comunisto-securist care a preluat
conducerea în decembrie 1989, preluare pregătită, premeditată, a schimbat cipul
din mașinăria propagandistică, dând-o pe limbajul „democratic” însăilat cu
gogorițe din arsenalul gândirii/ limbii de lemn, nu a picat pe un ogor
netocmit, necunoscut, ci pe unul cultivat decenii în șir, îngrășat cu virusul
reeducării, piteștizării, cum spune Goma. Așa a prins marea manipulare
fesenistă. Așa am ajuns unde suntem.
Și suntem goi pe dinăuntru,
sunt revoltată, din ce în ce mai revoltată. Zilele astea am avut discuții cu
unii dintre consătenii mei, inclusiv cu primarul, pe tema îmbolnăvirii mediului
cu gunoaiele menajere. Suntem campioni la a produce rahat și la a-l ambala în
staniol. Mulți oameni din sat plătesc pe cei care au căruțe să le ducă
gunoaiele din curte. Toată lumea știe. Toată lumea închide ochii. Nu mai poți
intra în pădure, nu mai poți pune talpa în liziera drumului național, câmpurile
sunt garnisite cu mormane de gunoaie: scutece de copii, materiale plastice de
toate formele și culorile, geamuri, moloz, fiare, sticle, azbociment, tot, tot,
tot! În țara asta nu-și mai face nimeni datoria!? Nici poliția, nici consiliile
locale, nici protecția mediului! Nicio instituție! Asta e situația de la
București până la Craiova, pe traseul CFR, via Roșiori. Îmi spun cunoscuții că
așa este în toate zonele. Asta nu mai e o chestiune de excepție, este Marea
Infestare Națională. Dacă avem comportament murdar, iresponsabil, așa avem și
mințile: îmbâcsite, reeducate. Mă întreabă o comentatoare de pe pagina de
facebook a comunei mele: „ce treaba au parintii si copii in discutia dv.”.
Bine, îți spun eu că e o întrebare, într-o aproximativă gramatică a limbii
române, chiar dacă nu pare... Educația de acasă/ de la școală și comportamentul
nostru în lume, dictat de mentalitatea care ne stăpânește, părintele care își
trimite copilul să ducă gunoiul vecinilor, contra cost, în pădure, vor fi având
vreo legătură între ele?
Ne mai unesc pe noi, românii
de dinainte și românii de după 1989, dragă Daniela, superficialitatea, lipsa de
responsabilitate (prezente la case mari, la oameni cu pretenții, titrați,
cunoscuți, profesori, scriitori etc.), lasă-mă
să te las, treci și tu cu vederea că
e și el amărât, are doi copii, nevasta oloagă, ce câștigă încălcând legea bea
la prăvălia din colț... ba, mai primește și ajutor social! Care sunt
ofurile mele? După cum vezi, pot fi rezumate în două-trei idei, pe care, însă,
le pot argumenta, în neștire, deși scriu greu o carte, pentru că încerc să fiu
responsabilă, spre deosebire de hoții și criminalii fizici și morali ai
poporului român care scriu „cărți științifice” în pușcăriile lor de 2-3 ani,
deseori suspendate... Unii dintre noi trăim navigând împotriva scuipaților și
mucilor pe care îi suflă-n spațiul nostru vital corupții și papagalii. Oful meu
e că românii își iau drept modele „morale”, „etice”, „estetice” cele mai
perverse producte ale reeducării extinse. Și nu oameni ca Goma, I.D. Sîrbu,
Steinhardt, Doina Cornea, Vasile Paraschiv și atâția alții. Oful meu este
consubstanțial răfuielii cu intelectualitatea, cu „elitele” noastre, care nu
și-au făcut datoria de câini de pază ai cetății, nici înainte, nici după
decembrie 1989.
Daniela
Sitar-Tăut: La
final, ar fi urmat să aduc în discuție și satul tău natal, Coşoveni, unde îți
instalezi cartierul general în fiecare vară...
Flori
Bălănescu: Unde
eram când am vorbit prima oară la telefon, noi două, în vara anului 2010...
Daniela
Sitar-Tăut: Așa
este, discutam colaborarea la volumul îngrijit de tine, dedicat lui Paul Goma,
la 75 de ani! Parcă a trecut o viață de atunci... dacă nu mă înșel, ai lucrat
în niște condiții nu tocmai potrivite.
Flori
Bălănescu: Ești
drăguță că folosești un eufemism... condițiile erau nasoale de tot, era
caniculă ca și acum, iar noi (eu, familia mea, adică sora și cumnatul) reconstruiam
casa părinților noștri, pe care am moștenit-o noi, fetele. Ca urmare, pentru că
trebuia să „locuim” undeva, ne-am improvizat fiecare câte un adăpost. Al meu a
fost chiar improvizația totală, adică: patru lemne înfipte în pământ,
înfășurate în uși vechi de la casă și celofane, acoperișul fiind din tot felul
de strânsuri. Acolo a tras șeful echipei de muncitori un fir electric, să am
sursă pentru computer, telefonul fix (de la care țineam în mare parte legătura
cu lumea civilizată și care permitea accesul la internet). În timpul zilei
soarele îmi încingea coverca (termen
oltenesc) în asemenea hal, încât nu mai puteam respira deloc, cred că erau 60
de grade, afară, direct sub soare, erau peste 40. Mai aveam și tot felul de
alte îndatoriri, la care se adăugau zgomotele și praful șantierului,
disconfortul total provocat de vară. Dar lucrurile astea nu se vedeau din țară,
de la Paris, Chișinău, Viena sau New York, nu-i așa? De pe unde erau
colaboratorii mei, cei care au răspuns afirmativ și au trimis materiale. Au
fost și refuzuri, tăceri, nemulțumiri... O doamnă foarte respectabilă mi-a
reproșat absența sa din volum, în ciuda faptului că îi trimisesem invitația,
așa cum am trimis tuturor. Da, dar
trebuia să mă sunați, mi-a spus dumneaei... că eu nu sunt fitecine, cam
ăsta era sensul reproșului. Inclusiv Paul Goma mi-a reproșat, în jurnal, în
corespondența privată, absența doamnei din volum. Dar nu eu am împiedicat-o,
dimpotrivă, am invitat-o, ci orgoliul său nemăsurat, aș zice unul pe măsura
staturii științifice și profesionale, Dumnezeu s-o ierte! La câțiva ani după
apariție, altcineva, de altfel prezent în volum, mi-a reproșat cu o ardoare
suspectă că am adus între copertele cărții tot felul de indivizi și nu pe cine
trebuia. Așa e-n istorie, nu se vede întotdeauna la timp tot ce ar trebui să
conteze. Dar era proiectul meu, personal, un cadou pentru Goma, la 75 de ani,
nu era o lucrare a Academiei Române sau Raportul Tismăneanu! Când a apărut
cartea, m-am dezmeticit, abia atunci, și m-am întrebat cum naiba de am fost în
stare să o duc la bun sfârșit, în condițiile în care am lucrat. Cred că atunci
când avem voință uităm și ce este somnul! Știu că vrei detalii biografice...
așa că îți mai dau unul haios (acum, că atunci...). În coverca aia s-a
năspustit asupra mea o furtună uraganică, cu vijelie incredibilă, cu apa până
la genunchi, în mai puțin de două minute, cât le-a luat alor mei să răzbată ca
să mă salveze, printre crengi doborâte, prin fluviul care se formase... a căzut
„tavanul” de improvizație peste mine, care eram disperată pentru că nu puteam
să-mi protejez computerul... a luat fiecare câte o bucată, cu cablurile târâș,
și am reușit să ne adăpostim sub placa de beton proaspăt turnată... atunci mi
s-a stricat computerul, cred că placa de bază, din fericire nu am pierdut
fișierele, hardul nu a fost afectat.
Revenind la Coșoveni... aici
sunt părinții mei, frații mei, rudele mele. Aici sunt eu. Pentru că aici m-am născut
și de aici am plecat în lume. Aici este sursa mea de energie. Nu am
posibilități pentru a cutreiera lumea, nici măcar România, așa că în concediu
mă găsești acolo.
Daniela
Sitar-Tăut: Așa
fac, îți mulțumesc.
Un interviu cald, bun, adevărat.
RăspundețiȘtergereToată stima domna Flori !
RăspundețiȘtergereInterviul DOAMNEI Flori Balanescu nu e deloc cald. Dimpotriva, daca duci cu tine o bruma de constiinta, interviul iti cam fulgera glacial coloana vertebrala.
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc tuturor pentru aprecieri!
RăspundețiȘtergereCăsnicia mea era aproape la sfârșit când am văzut un comentariu despre un bărbat pe nume Dr DAWN care îi ajută pe oameni să-și recapete soțul și l-am contactat, din fericire, pentru mine, a făcut vrăji după 24 de ore, iubitul meu s-a întors la mine de atunci, căsnicia mea s-a întors. a fost stabil, mulțumesc pentru tot ceea ce a făcut pentru mine, vă asigur că luați legătura cu el,
RăspundețiȘtergereeste priceput cu următoarele vrăji:
* vrăji de dragoste
* vrăji de căsătorie
* magia banilor
* vraja norocului
* Vrăji de atracție sexuală
* SIDA Cure Magic
* Casino Cave
* Peșterile blestemate au fost eliminate
* Vraja de protecție
* Magic Loterie
* Vrăji norocoase
* Vraja de fertilitate
* Inel de telekineză
WhatsApp: +2349046229159
E-mail: dawnacuna314@gmail.com