(am primit de la dl Daniel Onaca acest text refuzat de o revistă)
Daniel Onaca
Destinul unui scriitor repudiat de confrații săi
În 25 martie, de Bunavestire, s-a
mutat dintre noi cel pe care Eugen Ionescu l-a numit în 1979 „Soljeniţîn al românilor”.
„Prin dispariţia lui Paul Goma, Uniunea Scriitorilor din România şi întreaga
noastră lume literară suferă o grea pierdere”, se spune în încheierea unui
comunicat publicat de această organizație, la moartea scriitorului. Citesc
această formulare și nu pot să-mi rețin îndoiala; oare despre ce pierdere și,
mai ales, despre ce suferință să fie vorba? Cum poți pierde ceva ce nu ți-a
aparținut? Paul Goma a fost exclus din Uniune în anul 1977[1].
Înainte de a fi nevoit să se exileze în Franța în toamna aceluiași an,
scriitorul a avut parte de un lung șir de persecuții, perioadă în care
confrații săi (cu extrem de puține excepții) nu i-au stat alături. Pentru că nu
este un scriitor adevărat, s-a spus, este un nescriitor, care a înlocuit
talentul cu scandalul.
Născut la 2 octombrie 1935 în
Basarabia, Paul Goma și familia lui s-au refugiat în România, în urma Pactului
Ribbentrop-Molotov. În anul 1952 îl găsim înregistrat ca elev la Liceul
„Gheorghe Lazăr” din Sibiu. Aici a fost reținut de Securitate, apoi
exmatriculat pentru că vorbise în clasă despre partizani. Activitatea elevului
recalcitrant a continuat și în anii studenției când nu s-a ferit să critice
materialismul dialectic și adepții teoriei sovietice, cum că româna și
moldoveneasca ar fi două limbi diferite. Devierea sa de la „calea cea dreaptă”
a atins apogeul în timpul revoltei de la Budapesta, din 1956, fiind arestat
pentru „tentativă de organizare de manifestație ostilă”. S-a ales cu doi ani de
închisoare la Jilava și Gherla, urmați de domiciliul forțat în Bărăgan. La
începutul anului 1977, când s-a născut „Charta 77” în Cehoslovacia, Paul Goma s-a
solidarizat cu aceasta, printr-o scrisoare semnată în nume propriu, apoi, a
redactat el însuși o Scrisoare adresată Conferinței de la Belgrad, unde urma să
se discute despre drepturile omului. Și-a îndemnat colegii scriitori să i se alăture
semnând și ei documentul Mișcării pentru drepturile omului din România. Cei
care susțin acum că suferă pentru pierderea lui, atunci nu au vrut să știe de
el.
Ca explicație la lipsa de prestigiu
a elitei culturale românești, din România post-decembristă, se invocă scuza că
„noi nu am avut un Vaclav Havel”. Ba am avut unul! A fost tocmai Paul Goma,
omul care, tot în anul 1977, a trimis la postul de radio „Europa Liberă” și o
scrisoare deschisă adresată lui Nicolae Ceaușescu în care vorbea despre nerespectarea
drepturilor omului în România și în care îl invita, ironic, și pe acesta să
semneze. Ce nu am avut, au fost oameni de cultură și mai ales scriitori, care
să fie alături de el. Convingerea mea este că nici Havel nu s-ar fi impus ca
lider al mișcării de opoziție din țara sa, dacă nu ar fi fost sprijinit de
colegii de breaslă. De ce nu a fost Paul Goma sprijinit în protestul său
împotriva regimului tiranic? Ei, bine… pentru că – clișeul nu poate fi
îndeajuns repetat – „el nu a fost cu adevărat scriitor”. Cum te poți solidariza
cu un autor care nu scrie opere de valoare, nu-i așa?! Bietul scriitor
netalentat, care a debutat editorial în anul 1968 cu volumul de proză scurtă Camera de alături și a continuat cu Ostinato (roman despre închisorile din
România, refuzat de editurile româneşti, dar publicat în Franța și Germania), Uşa și Gherla.
După plecarea în exil a mai publicat în traducere Dans le cercle (1977), Garde inverse (1979), Le tremblement des hommes (1979), Les chiens de mort (1981), Chasseé-croisé (1983), Bonifacia (1986), Le calidor (1987) – toate bine primite de criticii literari de
peste hotare. După căderea dictaturii ceaușiste a publicat în limba în care au
fost scrise Patimile după Piteşti
(1990), Sabina (1993), Roman intim (1994) și altele. Nu am
enumerat toate titlurile cărților scrise de Paul Goma pentru că nu vreau să
scot în evidență atât amploarea operei sale, cât mai ales argumentul ipocrit
menit să mascheze lașitatea colegilor săi de breaslă.
Dar… despre vii, numai de
bine. Cât despre cel răpit dintre noi, aceste cuvinte de rămas bun:
S-a
stins o stea pe cer făr’ de lumină
Tot
așteptând vremi pașnice să vină.
Din
care gherlă ori din care calidor
Scrutezi
acum al nostru viitor?
[1] Membru al USR din 1968, Paul Goma a
fost exclus, în timp ce era închis la Rahova. După 1989, M. Dinescu a pretins că USR i-a expediat o scrisoare,
prin care a fost înștiințat de reprimirea sa în rândurile membrilor. Scriitorul
nu a primit-o însă niciodată, iar urma ei nu s-a găsit în arhiva USR. A
redevenit membru al ei în anul 2012 și a rămas până în data săvârșirii sale din
viață, la 25 martie 2020.
S-a stins încă o rază la romîni,
RăspundețiȘtergeredeparte de ai săi, printre străini...
Regretele sînt false la acei
ce l-au ştiut
dar s-au vădit mişei.