„Până când o să tot repetăm ca papagalii:
toţi am consimţit, toţi am fost vinovaţi,
deci nu e nimeni vinovat?“
toţi am consimţit, toţi am fost vinovaţi,
deci nu e nimeni vinovat?“
Interviu cu Flori Bălănescu, realizat de Alexandru Petria
Alexandru Petria: Flori Bălănescu, semeni cu o călugăriţă...
Flori Bălănescu: Mă faci să râd… de unde reiese asta, din poze ?
N-aş crede… Dar o tot spui de la o vreme, pe facebook, ceva intenţionezi tu.
Aşa că zic: „călugăriţa” Flori, lângă „profetul” Paul. M-ai provocat, te-am provocat (?).
A.P.: Da, eşti bună la casa omului. Ce mi-ar plăcea
să am o Flori peste 20-30 de ani, care să ţină cu gheruţele de scrierile mele.
F.B.:
Constat că s-au trasat (şi impersonalele sunt bune, uneori, la casa… femeii) deja
liniile directoare ale discuţiei. Egocentrismul la bărbat, cum ar spune Paul
Goma. Alexandru Petria, dacă ai citit În
mâinile tale şi alte „mâzgălituri” de-ale mele, istorice, literare sau
publicistice, ai aflat că am o mare capacitate de a mă delăsa lesne
sacrificiului, dar nu-mi place, totuşi, să fiu tratată ca un pandant. Deci, nu
sunt călugăriţă. Sunt doar dată-n
paşte, cum spunea Ovidiu Nimigean. „Ţin cu
gheruţele” de scrierile lui Paul Goma, dar nu numai. Însă, această latură a mea de „călugăriţă”
(ce-i al tău, e pus bine: ai sesizat corect latura sacrificială) n-a reuşit
să-mi estompeze până la dispariţie micul orgoliu auctorial. Îl are, implicit,
orice om care crede în ceva, are convingeri pe care este în stare să le susţină
şi argumenteze în permanenţă. Pe de altă parte, mă lupt în micul regat al
nedumerirlor şi caznelor mele cu vanitatea psihanalizabilă a „scriitorului la
român”, incapabil să-şi măsoare lungul (moral) al nasului. Este una din
preocupările mele tematice.
Tocmai
redactez volumul 3 al Scrìsurilor
(1999-2010), care va apărea în 2013 la Curtea Veche, în seria de autor.
Adunarea în volum a textelor publicistice, a scrisorilor, a unor fragmente de
jurnal este o muncă obligatorie pentru un om cu statutul lui Goma, mai bine
spus, cu statutul pe care ar trebui să îl aibă în literatura şi istoria
noastră. Pentru mine, citind (şi redactând) volumele de Scrìsuri, a fost evident că orice intelectual serios – că este
scriitor, istoric (literar sau nu), jurnalist, sociolog etc. – va trebui să
citească şi aceste volume, dacă este profesionist şi bine intenţionat.
A.P.: Ei,
doar nu te-ai senilizat în floarea vârstei, asta în chestiunea orgoliului tău
scriitoricesc. Am scris că baţi ritmul marii literaturi în volumul "În
mâinile tale".
F.B.: Poţi
„bate ritmul marii literaturi” tot restul vieţii... şi asta s-o ştiţi numai tu
cu prietenii tăi... Să fim serioşi, nu spun criticii mereu că nu exişti în
literatură dacă nu te bagă ei? N-ai văzut că nici Goma „nu prea” e în
literatura română? Păi, dacă nu-l bagă criticii. Eu mă mulţumesc să mă
îngrijesc de scrierile lui Paul Goma. Sufăr de alte defecte, dar nu de
vanitatea de a intra în acest club. Detest datul din coate, din coadă şi aşa
mai departe. Chiar îmi place să stau în margine şi să contemplu lumea asta de
talente (unele bestial de adevărate), de orgolii clocotinde, de altruisme sub
coaja cărora puroiază reaua intenţie, de fiţe-de-nu-se-poate, de gunoaie
împinse sub preş în ultima jumătate de secol, care atunci când ies la iveală
sunt îmbrăcate – după caz – în haine de gală, de împăraţi şi împărătese roşii,
ori de „netalentaţi
meschini şi ambiţioşi” care au vrut să se aranjeze făcând scandal
politic. Sunt puţini (şi fără culoar) cei care au normalitatea (nu curajul,
asta e o categorie de-a dreptul filosofică la noi) să spună că X nu este mai
puţin talentat dacă recunoaştem că a fost şi este în timpul vieţii
sale-alături-de-alţii un om cam mic, că prin micimea sa morală a afectat
vieţile altora, cu bună ştiinţă. Dacă e mare talent, opera omului va fi
valabilă peste 100 de ani. Dar nu pricep încrâncenarea apărătorilor de
colaboratori ai Securităţii în a arăta că X, Y, Z sunt atât de talentaţi încât
nu contează decât posteritatea prin operă. Dar trecutul recent,
contemporaneitatea, viaţa noastră? Viaţa noastră, care ajunge la capătul ei să
însemne trecutul nostru? Istoria adică?
Ai
putea să mă întrebi de ce am publicat (şi) o carte de literatură. Că scrisul
(intim) mă ajută să suport realitatea (istorică) nu este un motiv suficient
pentru a publica. De fapt, nu este un motiv. Atâta m-au bătut la cap cei câţiva
prietenii ai mei să public, încât am cedat. Ei sunt convinşi că am ceva de spus
şi că o spun convingător (literar vorbind). Nu ştiu dacă şi când repet gestul
acesta. Şi nu este o chestiune de senilizare înainte de vreme, tocmai ţi-am
răspuns de ce. Depinde cum cad accentele în viaţa noastră.
A.P.: Te-am tachinat cu
senilizarea, din simpatie. Paul Goma este în literatura română şi în istoria
acestei ţări. Şi în "România literară" s-a scris recent despre el,
după ce Nicolae Manolescu a promis demult că n-o să-i mai apară numele în
revistă.
F.B.: Am înţeles tachinarea. Spui
vorbe mari, dar stricto-senso aşa este. Nu poţi mătura pur şi simplu ceva sau
pe cineva care a creat istorie. Întrebarea este dacă acel ceva sau cineva este
tratat cum se cuvine. Şi să nu contabilizăm micile - dar rare! - gesturi de
"generozitate" făcute de funcţionarii culturali în privinţa lui Paul
Goma. Să numim adevărul clipei prezente: Paul Goma este în exil, cu statut de
refugiat politic, din 20 noiembrie 1977; din aprilie 1977, când era otrăvit în
detenţie la Rahova (suferind şi pentru drepturile constituţionale şi
individuale ale celor care azi fac "glumiţe" strecurate de Securitate
pe seama lui) nu mai este membru al USR, situaţie "remediată" în
primăvara acestui an, deci, după... 35 de ani! Să mai rostesc eu un adevăr
simplu ca lumina zilei, pe care nu îl articulează nimeni public. Sunt întrebată
deseori, pe un ton culpabilizator, deşi sunt numai reprezentanta editorială a
lui Paul Goma, nu purtătoarea lui de cuvânt, „nici măcar” nu reprezint vreo instituţie a statului de
drept: Dar de ce nu vine domnule Goma odată în România, că Ministerul de
Interne spune că membrilor familiei Goma nu le-a fost retrasă niciodată
cetăţenia? Mă rog... eu ştiu să citesc documente... dar asta e o discuţie mai
amplă, istorică, o voi desfăşura altă dată, într-o carte pe care sper să apuc
să o scriu. Spun doar că în 2006 secretarul ministrului Justiţiei m-a sunat
(este ilegal, trebuia să-mi răspundă în scris) şi a încercat să mă
"capaciteze" să îl conving pe Paul Goma să facă cerere pentru
"redobândirea cetăţeniei". Dacă n-am marşat... am primit un răspuns
scris, prin care, ce surpriză, eram anunţată că Paul Goma, conform legii
cutare, este cetăţean român. De ceva timp, răspund în felul următor, fără să mă
erijez în vreun purtător de cuvânt, dar e limpede, prost sau orb să fii să nu
vezi: Dumneata ai reveni domnule în România, după 35 de ani de azil politic în
Franţa, având 77 de ani, fiind bolnav şi lipsit de posibilităţi? Să zicem că eu
şi prietenii mei am face o chetă şi le-am lua bilete de avion, dar de pe
aeroport ar lua-o încotro? La stânga sau la dreapta?
Ştii care este reacţia? Niciuna.
Ştii care este reacţia? Niciuna.
Deci, după faimoasa ameninţare că Paul Goma nu mai calcă
prin "România Literară", au mai apărut vreo două-trei texte DESPRE.
Îmi aduc aminte, sper că nu mă înşel, unul era al lui Ion Simuţ, altele două (unul recent) ale
Nicoletei Sălcudeanu.
Ce facem noi nu este un interviu, îmi place să cred că
este o discuţie. Aşa că te-aş întreba şi eu: De ce ai vrut să stai de vorbă cu
mine?
A.P.: De ce am vrut? Pentru că ţi-a apărut recent o
carte valoroasă, "În mâinile tale". Şi fiindcă am fost de multe ori
pe aceleaşi "baricade" în confruntările din viaţa literară. Satisfăcută?
F.B.: Dacă mă gândesc că azi suntem în 13 şi e o zi de
marţi (iar la zodia Berbecului scrie că trebuie să fie ziua mea fastă)... nu
ştiu cât de „satisfăcută” sunt. Mă întreb de ce preocuparea, fie şi metafizică,
a bărbaţilor este mereu de „a satisface”, iar a
femeilor de „a mulţumi”, de „a împlini” bărbaţii. Încă mă scarpin
(metafizic) pe creier. Nu ştiu dacă voi afla răspunsul vreodată. Câte ceva din
ce sunt şi percep eu despre lume şi viaţă am mâzgălit în cartea pe care tocmai
ai numit-o. Există o voluptate a suferinţei, după cum există o voluptate a
depresiei. Dar există şi o voluptate a libertăţii. Pe cea din urmă eu o concep
şi trăiesc mai ales ca pe o voluptate a dreptăţii. Fie ea şi imanentă.
Cât am scris eu cartea, cât
m-a scris ea pe mine... Nu ştiu alţii cum scriu, eu scriu pe apucate, nu m-am
trezit niciodată în ipostaza aşezării la masă, zicându-mi: Azi scriu roman. Sau
jurnal. Sau poezii. Niciodată. Deci, nu sunt scriitoare (?). Mă trezesc în
fiecare dimineaţă spunându-mi: unde am rămas cu vocile pentru enciclopedie, cu
interviul cutare, cu transcrierea memoriilor lui cutare, cu textul pentru
conferinţa aia, cu citirea dosarului penal sau informativ al lui Y... Aoleu,
ce-o fi făcând P.G., i-o fi venit pensia, să nu uit să-l sun pe Z să-i amintesc
de... Dar V.I. o mai avea slujba aia nenorocită care nu-l merită şi tot aşa.
Eu n-am scris o carte, am
tot notat diverse, ca să pot respira o vreme. Lucruri pe care aş fi vrut să le
spun unui prieten foarte apropiat. Dar prietenii, oricât de buni, nu au timp şi
dispoziţie să te asculte, chiar şi ei îşi ascultă deseori propriile
preconcepţii despre tine. Aşa e firea umană. Şi rămâi cu frustrarea că n-ai
avut coerenţă şi că, în orice caz, nu ai spus până la capăt. Prietenii mei m-au
ascultat îndelung, citind lunga scrisoare către ei. Şi atâta m-au bătut la cap
să public. Şi iată, cartea!
Nu pot scrie disciplinat. La
program. Cu intrigă, desfăşurare şi concluzii...
A.P.:
Acum, recunosc că am oarece gărgăuni în cap cu satisfacerea când e vorba de
femei. E o doză macho pe care mi-o asum. Sunt bărbat, nu dulap şi tu eşti o
femeie cu personalitate. Prea multă, chiar. Castratoare, intimidantă, ar zice
unii. Nu simţi că te împrăştii, că-ţi neglijezi lucrurile tale ocupându-te de
alţii?
F.B.:
Mi-am pus întrebarea asta. Am constatat, unu: că se scrie mult şi degeaba şi
cam fără rost în România (deşi aud spunându-se mereu că se scrie de fapt prea
puţin, se dau statistici, se fac comparaţii cu alte ţări etc., nu mă priveşte
afacerea editorială, ci scrisul în sine), doi: că scrisul meu nu schimbă nimic,
nu clinteşte nimic, deci, omenirea merge mai departe şi fără scrisul meu, trei:
este mai util să mă "împrăştii" pentru alţii. Ceea ce nu înseamnă că,
unu: chiar nu am nimic cu miez a spune, doi: că mica omenire din jurul meu nu
şi-ar putea clinti traseul măcar o idee pe urma scrisului şi gesticii mele
sinucigaşe, trei: că nu ştiu că "împrăştierea" mea e luată drept:
naivitate, prostie, nărozenie, inutilitate, gratuitate etc. Sincer, dacă aş fi
avut voinţa de a mai tăia din priorităţile altora sau din voluntariatele mele,
aş fi avut acum câteva cărţi de autor, nu doar coautorate (şi asta spune câte
ceva despre mine, dar să nu uităm ce spune despre cei care gravitează în jurul
meu...), şi aici mă refer, în primul rând, la profesie (nu "profesiunea
mea cultura", ci istoria), aş fi avut măcar un roman (care există, în
fişier..., respins deja de vreo trei sau patru edituri... "mari"),
nişte volume de poezie (că doar se publică pe bandă poezie în ţara noastră)
etc. etc. Aş fi fost mai bună (în ochii mei?). Nu. Nu mă interesează câtuşi de
puţin să dau din coate, am mai spus, mă repet.
Dar
nu pricep, de ce te intimidez?
A.P.: Pe mine nu mă intimidezi. Mă inciţi, îmi place. Oare, de
fapt, nu eşti prea orgolioasă? Ce bâzdâganie e scriitorul? E un anormal? Ce e
de fapt insul care scrie?
F.B.:
Dacă aş fi orgolioasă în sensul sugerat de tine, aş avea ceea ce nu am şi
tocmai explicitasem. Parcă vrei să spui: Ei, care-i marea şmecherie, te crezi
mai bună, mai deşteaptă, mai lăptoasă decât alţii/ altele? Adică de ce să nu
publici, noi, ăştia care vrem să publicăm îţi suntem inferiori doar pentru că
vrem să fim recunoscuţi drept scriitori? Nici gând, admir cu oarece frustrare
oamenii care ştiu ce vor şi care, mai ales, sunt siguri pe şi de ei. Poate sunt
pretenţioasă în materie de scris-ca-literatură (ceea ce nu înseamnă că am nişte
criterii imuabile, totu-i subiectiv pe lumea asta, cine spune altfel minte),
poate sunt "cam" maximalistă pe alocuri, dar nu de-asta mă iubeşte
lumea de nu mai pot... Nu, dragă Alexandru Petria, eu sunt acel ceva care nu
există când vine vorba de literatură, nici nu vreau să fac tevatură pe tema
asta.
Să
n-o dăm după corcoduş. Sunt un om născut şi bântuit în epoca lui, de
nedumeririle şi fantomele contemporaneităţii sale. Literatura nu este un
proiect pentru mine. Dacă e să mă exprim ceva mai neutru. Dar istoria ei
afectând mental şi comportamental câmpul social şi istoric este un proiect
pentru mine. Scriu şi literatură ca debuşeu.
Ce
este insul care scrie? Poate că este individul integral, care trăieşte, ce şi
cum.
A.P.: Insul integral, mda. E posibil să fie un ticălos. Un
turnător, un profitor neruşinat, un criminal. Reuşeşti să citeşti scrierile ticăloşilor?
F.B.:
Numai dacă prezintă interes profesional. Citesc mai ales memorii, jurnale,
romane cu iz autobiografic (pentru proiectele mele). Am fost şi în situaţia de
a redacta romane, colaborând sau chiar lucrând cu normă întreagă la edituri. De
toată mâna şi de toată fibra. E destul de greu... Nu mă întreba de ce.
Altfel,
există destulă literatură pe pământ. Şi de multă vreme nu mai citesc decât dacă
e scrisă de prietenii mei. E un exerciţiu de întreţinere mintală şi
sufletească. Nu sunt critic literar, nu citesc din datorie sau
responsabilitate. Am prea multe altele de citit.
Ticăloşii,
cum le spui tu, ar fi (fost) mai credibili – inclusiv în literatură – dacă după
1989 ar fi recunoscut public că au semnat pactul cu Securitatea. Se numeşte
onestitate (umană şi intelectuală). Un gest minimal şi obligatoriu pentru
căinţă. De ce trebuie să fim puşi azi în situaţia de a alege între individ şi
opera lui? Mă refer la contemporanii noştri nu la sonetele lui Michelangelo. Ce
e asta? Ce bine scria, domnule Caraion, ce scriitură bazată, nu mai contează ce
a făcut sau drama lui, până la urmă...? Păi, de ce să nu conteze? Ce, trăim
cumva în cetatea ideală, unde singurele noastre ocupaţii sunt supravegherea de
pe metereze – să nu cumva să ne ia vreo civilizaţie mai inteligentă prin
suprindere – şi, când nu facem asta, relaxarea pe canapele ce levitează printre
flori, pârăuri limpezi, norişori pufoşi tralala, citind LITERATURĂ? Caraion a
fost un tip cultivat şi talentat. Dar tot el a fost acela care a cedat în
puşcărie, reeducându-se, semnând angajament cu Securitatea. Nu ştim cum ne-am
fi comportat noi în locul lui. Acum inventariem numai. Dar NU Caraion este
responsabil de arestarea şi asasinarea Ecaterinei Bălăcioiu, aşa cum s-a
încercat să se inducă. Şi nu ziariştii, criticii şi scriitorii care au sărit să
susţină varianta asta au creditul moral să îl acuze pe Caraion pentru fapte pe
care nu le-a făcut. Dacă nu contează decât produsul literar să se ocupe
dumnealor de asta. Dar să nu mai bage pumnul în gura celor care se ocupă de
istorie. Criticii (poftim: unii, să nu fim acuzaţi de generalizări) trag tare
pe „componenta umană” doar când le sunt servite interesele. Da, Caraion – spun
criticii! – este un bun poet. Da, Caraion, spun eu (şi alţii) a fost informator
(of, Doamne, ce abject informator a fost!). A făcut mult rău. NU, Caraion nu
este autorul moral al morţii în închisoare a mamei Monicăi Lovinescu. Atunci
când dau apă la moară unor scenarii securiste, să facă bine să mai citească şi
altceva decât producte jurnalistice îndoielnice ori să tragă aiurea, fără
muniţie, doar pentru că aşa s-au obişnuit ei...
O
colegă de-a mea de institut a avut penibila ocazie să fie întrebată de un domn
cum de afirmă ea că Doina Cornea a făcut samizdate, şi că din alea vreo sută
multiplicate după o carte a lui Eliade de ce nu a ajuns niciunul şi la el, dacă
e adevărat că...? Asta nu e anecdotică. Păi, cine era ’mnealui, mă-nţelegi, acu
peste 30 de ani? În niciun caz promotorul ideologiei optzeciste de azi, ci,
acolo, un tânăr. După cum dovedeşte istoria (factuală, cum altfel), nu prea
hotărât să-şi susţină şi apere libertatea de expresie. Nu mă mai miră nimic, am
asistat şi la prelegerea unui tânăr ambiţios care a spus, ad-litteram: în comunism, onestitatea intelectuală a fost o formă
de disidenţă. M-a lăsat fără suflare. Explicitând astfel: scriitorii oneşti
intelectual (a se observa accentul pe „intelectual”) au scris cărţi publicate
în zeci sau sute de mii de exemplare care au ajuns la zeci sau sute de mii de
cititori. Puhoaiele de cititori, citind produsele onestităţii intelectuale, au
putut astfel să reziste prin cultură, alături de... şi aşa mai departe. Ce nu
merge în imaginea asta?
Nimic.
Este postmodernistă.
Dacă
pot să empatizez omeneşte cu Caraion, nu o pot face cu alţii. Caraion a trecut
prin puşcăriile politice, a trecut prin reeducarea de la Aiud. Responsabilii
morali ai colaborării lui sunt de căutat în conducerea regimului, apărată de
Securitate. Când a reuşit să se elibereze de spaimă şi din vinovăţie prin a
recunoaşte public s-a mântuit. Să nu uităm niciodată cauzele şi cronologia. Or,
nu poţi să te aştepţi la înţelegere şi „iertare” când „recunoşti” după mai bine
de două decenii de libertate, şi după ce alţii te-au arătat cu degetul. Nu poţi
să contrapui „drama” ta – semnând angajamentul nu ai făcut decât să te pui la
adăpost făcând altora rău, câştigând privilegii – unei istorii represive cât
malul. Trebuie să ai decenţa să nu te compari, tu, colaborator din interes, cu
victimele reale ale regimului totalitar.
Până
când o să tot repetăm ca papagalii: toţi am consimţit, toţi am fost vinovaţi,
deci nu e nimeni vinovat?
A.P.:
Ce ai vrea să se spună
despre tine peste nişte ani mulţi?
F.B.: Habar
n-am, nu mă îngrijorează posteritatea (mea), ci prezentul nostru lungit ca o
ciumă din trecutul recent peste conştiinţe. Am sentimentul că ţi-am cam stricat
interviul. De ce trebuie să se spună ceva? Cine sunt eu ca să se spună? Mă faci
deseori să râd. Doar că acum zâmbesc amar.
A.P.: Unei femei frumoase şi
inteligente i se iartă destule. Dar cred că a ieşit ok. Ai mai vrea să spui ceva în finalul
discuţiei?
F.B.: Ca
să nu pui tu ultimul punct, trebuie să mai spun ceva. Mi s-a creat imaginea de
femeie rea, să n-o dezmint: o femeie frumoasă nu este doar frumoasă (şi
inteligentă ori ba), o femeie inteligentă nu este doar inteligentă (şi frumoasă
ori ba). Ecoul conştiinţei unui război în care ai ales să lupţi împotriva
valului poate face pentru semenii tăi mai mult decât „opera” ta. Frumuseţea şi
inteligenţa sunt la fel de relative şi trecătoare. Ca viaţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu