(text apărut în revista "Cuvântul", decembrie 2007)
La coş cu istoriografia română!
Pe 30 noiembrie se pregăteşte la
Chişinău lansarea secolului în materie de istoriografie fondatoare. Ba, dacă
avem răbdare să citim până la capăt întreaga lucrare a lui Victor Stepaniuc vom
ajunge să credem că toate generaţiile de istorici români – cu începere măcar de
la Bălcescu! – până în zilele noastre sunt nişte cretini guvernaţi de o forţă
odioasă, dar foarte inteligentă, care şi-au propus distrugerea fiinţei ancestral-istorice,
statale, morale a poporului secular moldovenesc.
Victor Stepaniuc (strămoşul său nu
foarte depărtat se va fi numind – în limba
moldovenească – Ştefăniţă?) îşi va susţine teza de doctorat, cu tema Evoluţia
statalităţii moldoveneşti în epoca contemporană. Dacă ar fi stăpânit „limba moldovenească”
putea să evite o cacofonie banală în limba română, căci nu se face să o laşi în
titlu, cu toate că întreaga lucrare este, din nefericire, o cacofonie. Dar nu
una stilistică – nu ne-ar fi păsat, ţinând cont câtă literatură de necitit se
produce zilnic – ci una ideologică. Deputatul
comunist Victor Stepaniuc, preşedintele Comisiei parlamentare pentru cultură,
ştiinţă, învăţământ, tineret, sport şi mass-media este – de înţeles! – un mare
(re)citator din Lenin şi nu-i pasă defel că produce intenţionat confuzii
„fundamentate” pe omonimie, precum cea dintre statul medieval Moldova şi
actuala republică Moldova; dar şi ambiguităţi care vor fi prinzând la
academicienii şi specialiştii ce-i acordă credit profesional, aşa cum este cea
din titlu. Orice aspirant la statutul de licenţiat în istorie ştie că un un
stat n-are cum să evolueze hodoronc-tronc în statalitatea-i contemporană din
nimic, dacă n-a existat în „trecutul istoric” ca individualitate
istorico-statală. Că doar ce luă fiinţă, nu-i aşa?... Asta, dacă nu punem la
socoteală diversiunile numite Republica Democratică Moldovenească
(1917) şi Republica Sovietică Socialistă Moldovenească (1940), pe care autorul
tezei le numeşte „prima”, „a doua”, iar pe actuala „a treia” Republică, adică
acea entitate ce ar produce continuitatea cu statul medieval al Moldovei, cel
întemeiat la 1359. Dacă nu era clar, ne luminează tovarăşul Stepaniuc asupra
rolului şi locului românilor în istoria naţionalităţii moldovene: „Parlamentul
temporar Sfatul Ţării, aflându-se sub ocupaţie militară românească,
depăşindu-şi prerogativele, la 27 martie 1918 hotărăşte unirea Republicii
Democratice Moldoveneşti (Basarabiei) cu România”. Autorul acestei perspective
rolleriene asupra istoriei ar trebui să ştie că basarabenii înrolaţi cu forţa
în Armata Roşie, revărsaţi în sudul României după 23 august 1944, vorbeau
perfect româneşte şi că unii dintre ei au reuşit să mai aplaneze conflictele
„sălbaticilor” ruşi cu populaţia civilă.
Încercarea de impunere politică a unei
istorii, limbi, naţionalităţi moldovene este urmarea logică şi nefastă a
zecilor de ani de stăpânire comunistă. Un reflex al aceluiaşi regim ideologic
este intenţia impunerii limbii ruse ca limbă oficială „în unele ţări din fosta
URSS”, după afirmaţia şefului Departamentului pentru activităţi cu conaţionalii
de peste hotare al Ministerului Rus de Externe, Aleksandr
Cepurin, citat de Agentia DECA-press. „În opinia sa, acest statut trebuie
acordat limbii ruse în statele unde ruşii au o comunitate numeroasă.”
Dislocare, deznaţionalizare, renaţionalizare, acesta pare să fi fost (şi chiar
a fost!) unul din dezideratele proiectului ideologic stalinist. Principala
beneficiară a Blocului Sovietic îi culege roadele şi astăzi. În privinţa basarabenilor,
bucovinenilor şi a altora, comasaţi, răsturnaţi, amestecaţi de concasorul
comunist, parcă nu se mai opreşte tăvălugul. Astăzi, identitatea românilor
basarabeni este încă o dată călcată în picioare cu ajutorul Europei civilizate.
Uniunea Europeană tocmai a oficializat „limba moldovenească”, în urma votului
dat de Parlamentul European pentru Acordul Uniunea Europeană – Republica
Moldova. Cum trăim într-o lume bolnavă de febra vitezei şi a pauzelor lungi şi
dese de gândire, cine îşi va mai aminti peste câţiva ani că pe teritoriul
dintre Prut şi Nistru au trăit cândva nişte indivizi care se considerau români?
Ce mai contează – nu-i aşa? – de vreme ce vom trăi toţi într-o mare, unită şi
fericită Europă? (spălată pe creier, care, de frică să nu-l supere pe fratele
Rus, mai trage o bidinea peste zonele-tampon, veşnicele strategicogeopolitizate
şi sacrificate). Aceeaşi Europă care este preocupată în permanenţă de propria
imagine, memorie, cultură, istorie ş.a.m.d., dar care devine arţăgoasă când
este atinsă în drepturile omului. Europenii de rangul întâi ar trebui să ştie
că s-au mai născut şi pe la noi oameni care cred în individ şi în dreptul lui
de a avea identitatea pe care o doreşte.
[notă din 20 dec. 2012: Wikipedia ne spune despre omul politic comunist Victor Stepaniuc: "A absolvit Facultatea de Filologie și Istorie a Universității de Stat
din Chișinău, devenind profesor de limbă și literatură rusă și de
istorie. A urmat apoi cursuri postuniversitare juridice la Universitatea
Liberă Internațională din Moldova. Ulterior, a obținut titlul
științific de doctor în istorie. Teza sa „Evoluția statalității
moldovenești în epoca contemporană” și monografia „Statalitatea
poporului moldovenesc” au fost criticate de unii istorici din Republica
Moldova și România. (...) Membru PCUS. În anul 1991, după desființarea PCUS Victor Stepaniuc,
revigorează împreună cu Vladimir Voronin și alte câteva persoane acest
partid, devine membru al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova. (...) În calitate de istoric, deputat și vice-prim ministru, a promovat ideea
renunțării la istoria românilor ca obiect de studiu în școală și
introducerea noilor manuale de istorie, care reflectau mai consistent
istoria națională a Moldovei. Concepția acestuia se referă la faptul că
moldovenii avînd statalitate de 650 ani, sînt o națiune diferită de
români. Victor Stepaniuc are gradul militar de locotenent-colonel în
rezervă."]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu