Lumea editorială românească și publicul ei
(Sau, cu o expresie populară: Cum să
faci din „rahat” bici și să mai și pocnească)
Nu a devenit periculos doar scrisul
fragmentar pe facebook, ci scrisul în general. Pe fb toată lumea se repede și
calcă în străchini, fie din necunoaștere (dar atunci de ce nu se abține), fie
pentru că sub tensiunea răspunsului în direct și a postării lapidare este mai
mult decât probabil ca preopinenții să ajungă la neînțelegere și chiar la
conflict. Cu scrisul/ publicatul în general a devenit periculos din cauza
nepăsării generale învăluite într-un sos grețos de implicare emoțională
nedublată de stăpânirea subiectului și de discernământ, a scăderii apetitului
pentru citit, a nervozității cotidiene care îndepărtează de tihna intimității.
Cititul unei cărți este, orice s-ar spune, un gest de intimitate, chiar și
atunci când în tren/ metrou/ tramvai încerci să te izolezi fonic, prin puterea
minții, de zgomotul de fond.
Inflamarea mediatică și, mai ales,
de pe rețelele de socializare determinată de recenta demisie a directoarei de
la Humanitas dintr-o funcție care nu-i pune în pericol existența (din bordul
AER) a avut iar darul de a „împărți” comentatorii în simpli oameni cu păreri
(potrivite/ nepotrivite, apropiate/ depărtate de adevăr) și „fanatici” (pro/
contra). Înțeleg că demisionara și-a interpretat gestul ca fiind unul de
onoare, prin care să sublinieze implicit diferența de nivel principial-moral
dintre cele două edituri Humanitas – Rao.
Scriam ieri, pe facebook:
Nu strică să ne amintim din când în când că
suntem o naţie care practică, vorba lui Goma, curluntrismul, dubla măsură, şi
chiar tripla... gestul de ieri al unei directoare de editură mă lasă mai
neentuziasmată ca niciodată, căci Gaudeamusul și lumea editorială în general au
văzut muuulte în ultimii 20 de ani şi nu s-a șifonat principialitatea nimănui.
Ba, dimpotrivă. Când Humanitas a reeditat memoriile lui Ioanid cu banderola „Un
Soljenițîn român” nu a fost un act de înaltă moralitate și cultură. Ion Simuț
îl numește: „un gest imoral, pentru că e nedrept şi resentimentar. Nu e o
simplă şi inocentă eroare publicitară, ci o enormă şi simptomatică
ingratitudine faţă de cel mai important disident român.”
„Un Soljenițîn român”, pliantul de promovare al ed. Suhrkamp, 1971, pentru romanul „Ostinato” |
Ceea ce a încercat (și a reușit în
bună măsură) editura Humanitas să facă în 1999, reeditând Închisoarea
noastră cea de toate zilele, de Ion Ioanid, și aplicându-i pe banderola de
promovare sintagma cu care toată lumea îl asociază pe Paul Goma: „Un Soljenițîn
român”, este mult mai grav decât ce a făcut editura Rao în 2017, publicând
cartea unui om politic dovedit penal. Dacă Dan Voiculescu are dreptul
constituțional să publice (aici nu mă refer și la implicațiile morale vizând
editura), Gabriel Liiceanu și echipa redacțional-piaristică a ed. Humanitas nu
aveau dreptul intelectual și moral să „creeze” un substitut pentru Goma. Cine
s-a bucurat cumpărând o carte de Ioanid cu această banderolă arată incultură
și/ sau o crasă lipsă de discernământ. Iar Ion Ioanid, ale cărui volume de
memorii le-am citit în prima ediție (ed. Albatros, 1991), nu este deloc inocent
și scuzabil, deoarece ne-a părăsit abia în 2003...
Și nu este singurul exemplu pe care
îl pot invoca în situația creată de gestul „spectaculos” al Lidiei Bodea, care
nu este decât o modalitate de a atrage interesul spre Humanitas și de a arunca
o lumină defavorabilă asupra ed. Rao, din încă nu știu ce motive. Cel puțin așa
se vede din locul marginal în care sunt eu. Humanitas putea să tragă mai bine
de frâiele înspumaților cai ai eticii (mai ales că a practicat mereu
„minima moralia”...) și să-și dea demisia după încheierea Gaudeamusului. Gestul
nu-mi pare deloc inocent, mai ales sub impulsul exprimării Adevărului stăpânit de urgența clipei, așa cum se sugerează. Ci, dimpotrivă, deliberat, bine gândit. Pentru
că la câte mizerii editoriale au fost lansate de-a lungul anilor la Gaudeamus e
întristător să te pui în ipostaza de Ioană d’Arc a lumii
editoriale când sub firma editurii pe care o conduci s-au petrecut lucruri mult
mai grave din punct de vedere al impactului intelectual, moral și istoric. Când
Humanitas a topit în 1992 tirajul romanului-document Culoarea curcubeului (nu Culorile...!,
cum – iar a greșit /?/ Humanitas, publicând cartea cu alt titlu decât cel
corect), pe care o publicase în 1990, când toată lumea românească era însetată
de cărți libere, de care nu avusese parte înainte de 1989, mai ales cartea unui
scriitor celebru, pe care îl auzise și despre care auzise atât de multe de la
Radio Europa Liberă... cum spuneam, cartea a fost topită fără să fi fost (prea)
distribuită. Oare de ce? Am tot scris despre asta... iar răspunsul l-a dat cel
„zilnic ucis ritual” (o expresie pe care Paul Goma o folosește în Dialogul cu
mine, apărut în 2008 la ed. Vremea). Că Bodea nu lucra la Humanitas în 1992? Nici noi nu eram născuți în timpul crimelor legionare și comuniste, ceea ce nu înseamnă că nu le asumăm.
Să ne mai amintim și de lipsa de reacție a celor care contau atunci, așa
cum contează și azi în spațiul public, când Goma a fost ostracizat de Nicolae
Manolescu („Adio, domnule Goma!”, revista „România literară”, 1998)? Sau cazuri
mai „mărunte” când mari eseiști/ scriitori/ critici literari/ politologi și
analiști discută-scriu cu mare aplomb analitic despre teme generoase, cum ar fi
opoziția- disidența și își încep demonstrația cu exemple de după 1980? Să vorbim
despre onestitate intelectuală? Pe care – ce glumă! – adepții „rezistenței prin
cultură” antedecembriste o enumeră printre formele de opoziție-rezistență-disidență...
Vreau să fie clar, nu am boicotat niciodată vreo editură, dacă nu a făcut-o
singură, prin prețurile practicate. Sunt, totuși, un cercetător cu salariu
mizerabil. Am cumpărat cărți de la Humanitas, când am avut neapărată nevoie. Pentru
un istoric sunt cărți care trebuie să stea mereu în raftul de lângă masa de
lucru.
E mult de discutat aici, există
mereu riscul și chiar se întâmplă ca abuzivii de toată ziua, cu surâsul „sacru”
al elitismului pe față, să monopolizeze (și chiar au făcut-o, în timp ce noi ne
rupem creierii, defulându-ne pe facebook) spațiul public al exprimării ce lasă
urme în conștiința publică. Spune-mi care-ți sunt modelele, ca să-ți spun cum e
viitorul tău.
Ieri, la lansarea volumului
coordonat de Marius Oprea, autori Stejărel Olaru și subsemnata (o reeditare la
care am ajuns autoare prin atașarea unui capitol cu și despre femeile implicate
în Revolta din noiembrie 1987): Ziua care
nu se uită. Revolta brașovenilor din 15 noiembrie, au asistat câțiva
oameni. Ceea ce l-a determinat la final pe Marius să facă o remarcă amară și
cât se poate de adevărată: adepții și simpatizanții lui Iulian Vlad, unul
dintre criminalii celor din 1987, sunt mult mai numeroși decât cei care arată
respect față de victimele aceluiași. Nu sunt doar mai numeroși, dar ei creează
curent de opinie, lasă urme în mentalitate. Sunt creatori de mentalitate
securistă, la 28 de ani după o revoluție împotriva comunismului. Cine poartă
responsabilitatea pentru această situație?
Eu mi-am încheiat cele câteva fraze (o scriitoare care
se lansase înainte ne-a consumat 30 de minute, adică jumătate, din timpul
alocat lansării noastre, făcând pe vedeta, nu era de ajuns că dă autografe, mai
vorbea și câte cinci minute cu fiecare cititor...) cu un fragment din Simone
Weil, Înrădăcinarea. Preludiu la o declarație a
datoriilor față de ființa umană, apărută postum, în 1949, traducere
datorată lui Ovidiu Nimigean, care mi-a permis să citez, fiind o traducere inedită,
căruia îi mulțumesc și aici, i-am mulțumit și ieri la lansare. Sunt curioasă
dacă s-ar vinde... Cartea este cutremurător de actuală. Ceea ce ne arată măcar două
lucruri: că noi nu mai avem ce inventa în materie de principii și că probleme ca
trecut/ memorie, moralitate, suferință, dezrădăcinare etc. nu pot fi tratate cu
dublă măsură:
„Ar fi zadarnic să ne întoarcem fața de la trecut pentru a gîndi exclusiv
la viitor. Este o iluzie periculoasă să crezi că ai găsit astfel o soluție.
Opoziția între viitor și trecut este absurdă. Viitorul nu ne aduce nimic, nu ne
dă nimic; noi sîntem aceia care, pentru a-l construi, trebuie să-i dăm totul,
chiar și viața însăși. Însă ca să dai, trebuie să ai ce da, iar noi nu posedăm
altă viață, altă sevă decît comorile moștenite de la acest trecut, digerate,
asimilate, recreate în noi. Dintre toate nevoile sufletului uman, nu există una
mai plină de forță decît trecutul. (...) Trecutul distrus nu revine niciodată.
Distrugerea trecutului este probabil cea mai mare crimă. Astăzi, conservarea puținului
rămas ar trebui să devină ideea noastră fixă.”
P.S. De fapt, de aici a pornit scrierea
textului de mai sus...
Azi, la o postare a scriitorului Cristian
Fulaș despre tema Rao-Voiculescu, anume despre „fanatismul” celor care au
declarat că vor boicota editura... am scris:
Strict referitor la
Rao-Voiculescu, ai şi tu dreptate, dar postarea ta m-a dus cu gândul la faptul
că dacă orice criminal are dreptul la apărare, asta nu înseamnă că orice avocat
e obligat să îl apere; pe de altă parte, un medic e "obligat" să
acorde primul ajutor/ salveze viața oricui, chiar dacă e criminal. Un editor
unde se situează pe o scală de la avocat la medic?
Nu s-a prea înțeles ce am
vrut să spun... Am ales să dau curs tot mai rar comentariilor pe facebook.
Motivul e aici: http://evz.ro/adevaratul-motiv-al-razboiului-humanitas-rao.html
RăspundețiȘtergere