Flori
Bălănescu
Dezambiguizarea arhivelor Securităţii, un puzzle întortocheat
2
Gabriel Andreescu, Cărturari,
opozanţi şi documente. Manipularea arhivei Securităţii, Polirom, 2013
Fraza de început a capitolului dedicat
lui Constantin Noica este semnificativă pentru perspectiva integrală. Gabriel
Andreescu a decupat astfel din filmul istorico-narativ: „Imaginea lui
Constantin Noica datorează semnificativ întâmplării de a fi devenit eroul Jurnalului de la Păltiniş,
personajul-cheie al unei naraţiuni, dovada a cât de concret seducţia poveştilor
grefează cultura”. (p. 59)
Şi datorită cărţii de faţă, „Cazul
Constantin Noica” este acum unul dintre cele mai documentate. De 23 de ani societatea
românească este dezbinată de lupte de gherilă mediatică. Pentru unii luptători din arena publică informatorii
„lor” sunt mai scuzabili, chiar amnistiaţi de această „calitate”, deoarece le
sunt prieteni ori se potrivesc convingerilor şi intereselor pe care le
manifestă. Pentru un analist sau istoric, fiecare caz contează în mod egal,
aplicând aceleaşi unitate de măsură şi tehnici de interpretare. În cazul de
faţă, miza discuţiei rezidă în modelul intelectual şi cultural propus şi
reprezentat de Constantin Noica, în mecanismele prin care un atare model – amoral
şi iresponsabil prin convieţuirea armonioasă cu regimul totalitar, cu serviciul
lui represiv – a continuat să producă „elevi” în regimul libertăţilor
democratice de după 1989. Afirmaţia: Deţinuţii
politici au fost victime, iar vinovată este Securitatea este insuficientă. Ea
nu explică tarele morale din comportamentul nostru actual. Nici măcar nu le
justifică. O cuprindere mai adecvată a realităţii ar putea fi: Unii deţinuţi
politici au acceptat colaborarea din frică, alţii din naivitate, alţii din
interese meschine sau cu relevanţă egocentrică, alţii pentru că au fost şantajaţi
sau atât de chinuiţi încât şi-au depăşit limita omenească a rezistenţei ori,
pur şi simplu, ajungând să creadă că este o datorie patriotică. De asemenea,
trebuie făcută o distincţie necesară între colaboratorii (informatorii)
angajaţi în timpul detenţiei şi cei din libertate (care nu avuseseră de a face
cu puşcăria).
Discursul istoric îşi configurează
aria cercetării, analiza şi concluziile în mod specific şi nu conform
încadrărilor operate pe interpretarea Legii 187 (plus „amendările” ulterioare).
Pentru a identifica mecanismele ideologice şi tehnicile aparatului represiv ale
regimului comunist din România nu apelăm nici la Legea 187 şi nici nu amendăm
cercetările în funcţie de hotărârile judecătoreşti. Astfel de detalii sunt
utile speculaţiilor jurnalistice şi politice.
Toate aceste variabile ne ajută să
aprofundăm contextul în care s-au petrecut lucrurile, să decriptăm trăsăturile,
nuanţele şi resorturile intime ale naturii şi rezistenţei umane. Exprimat cât
mai neutru: Constantin Noica – marele intelectual şi cărturar, fost deţinut
politic (din motive nepolitice), s-a reeducat în închisoare (fără să fi trecut
prin Piteşti, Gherla sau Aiud), semne ale acestei reeducări fiind, între
altele, colaborarea la „Glasul Patriei”, revistă de propagandă destinată
intoxicării exilului, şi (dincolo de analiza literară) Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru!, a colaborat cu ofiţerii
politici din închisoare, a avut regim preferenţial, iar în libertate a acceptat
cu bună ştiinţă să fie agent de influenţă. Într-o anumită măsură, jocul său cu
Securitatea s-a pliat pe convingerea intimă în misiunea culturală pe care
credea că o are de îndeplinit („Eu nu mă jenez să am legături cu securitatea,
pentru că eu ştiu că sunt cu inima curată.” (Raport citat integral în Dora Mezdrea, Noica şi Securitatea. I, Volumul al
IV-lea din seria: Nae Ionescu şi
discipolii săi în arhiva Securităţii, M.N.L.R., 2009, pp. 114-123).
Măştile
reeducării
Citind azi Jurnalul de la Păltiniş ni se confirmă deplin ceea ce autorul volumului
Cărturari, opozanţi şi documente
sesizează: „intensa nevoie a evadării din real”, „o utopie nonumanistă şi
nondemocratică, dar suplinind foamea aspiraţiilor individualizate”. (Andreescu,
p. 59) Dacă Jurnalul a putut avea
succes la data publicării, explicaţia rezidă îndeobşte în contextul social şi
cultural viciat de politic până la atrofierea simţului critic, afectat de
cenzură şi autocenzură, şi la estomparea discernământului elementar. A fost un
debuşeu neaşteptat oferit unei populaţii şcolarizate conform manualelor de
istorie, literatură şi filosofie contrafăcute. Din punct de vedere al
racordului la realitatea propriu-zisă, prozaică, în care-şi petrece viaţa
Gabriel Liiceanu, Jurnalul (chiar în
ediţia din 1991, „revăzută şi adăugită”) trezeşte întrebări legitime generaţiilor
formate şi născute în postdecembrism, dar şi unor contemporani[1]. În prefaţa reeditării,
face o afirmaţie ciudată: „România nu a avut o mişcare asemănătoare Cartei ’77 şi nici una de tipul Solidarnost. Faptul că acest lucru nu a
fost cu putinţă este poate meritul Securităţii române sau poate expresia
slăbiciunii noastre. Dar fenomenul şi experienţa pe care vi le-am descris par
să fie unice la nivelul ţărilor din est”[2]. Notările încep la 21
martie 1977 (dată la care Paul Goma se solidarizase public cu Charta 77 a
cehoslovacilor, îi trimisese o scrisoare deschisă lui Nicolae Ceauşescu şi
stârnise ceea ce se va numi Mişcarea Goma pentru drepturile omului). După patru
însemnări din luna martie, jurnalul sare la 2 octombrie 1977, dată până la care
sute de oameni au semnat Scrisoarea Goma, unii au fost arestaţi, bătuţi,
internaţi în spitale psihiatrice, condamnaţi la muncă în Balta Brăilei şi la
Canal, „neutralizaţi” sau „influenţaţi” (s-au desolidarizat, cel mai dramatic caz
fiind al lui Ion Negoiţescu), Goma a fost arestat, în vara aceluiaşi an regimul
a „pacificat” şi Valea Jiului, acolo unde mii de mineri s-au revoltat,
eveniment fără precedent în comunismul românesc. Europa Liberă a ţinut românii
în priză luni de zile, fără oprire. Nimic din toate acestea nu transpare în Jurnal. Contrar afirmaţiei lui Gabriel
Liiceanu: Securitatea, bazându-se pe slăbiciunea-laşitatea noastră, a anihilat o
mişcare similară Chartei 77. Discipolul este contrazis chiar de maestru, despre
care un informator scrie la 18 noiembrie 1977: „cel în cauză exprimându-şi
părerea că «asemenea atitudini nu se sprijină pe o bază reală în actuala societate
românească, ele nefiind decât un ecou al modei, al atitudinii protestatare din
unele ţări socialiste cum sunt Cehoslovacia şi URSS»”. (Andreescu, p. 107) În
DUI Paul Goma sunt zeci de „opinii” din aceeaşi zonă interpretativă, emise faţă
cu prietenii (informatori) sau la birou de multe figuri de prime rafturi ale
zilelor noastre. Explicabile, în contextul reeducării naţionale (ruptura de
valorile tradiţionale şi europene, dispariţia elitei culturale şi politice,
creşterea laşităţii până la legitimizarea fără nuanţe a statutului de victimă
etc.), dar impardonabile după decembrie 1989, când intelectualii nu mai aveau
motive să se teamă (dacă aceasta a fost motivaţia reală). Scenariul paideic
(posibilul model paideic) propus de
Noica prin „Şcoala de la Păltiniş” a avut, se pare, nevoie de acceptul şi
sprijinul regimului comunist. Formaţia filosofică şi spiritul umanist ar fi
trebuit să-l ţină pe profesor mai degrabă departe de partid şi de stat, decât
prins în laţul Securităţii. Visând la o „superuniversitate” ce ar fi urmat să
funcţioneze la Sibiu, Noica a intenţionat să trateze cu Nicu Ceauşescu,
secretarul judeţean al Comitetului Judeţean Sibiu: „[Noica] Ştie că tov. Nicu
Ceauşescu a cerut şi a citit Jurnalul de
la Păltiniş şi Epistolarul, ceea
ce înseamnă că s-a familiarizat cu intenţiile de la Păltiniş”, spune
informatorul „Roşianu” la 21 nov. 1987. (Andreescu, p. 74) Coborând în
realitatea prozaică pentru a localiza informaţia în contextul istoric real: cu
o săptămână înainte muncitorii de la „Tractorul Roşu” Braşov se revoltaseră
împotriva tratamentului la care erau supuşi. În noaptea de 14/ 15 noiembrie au
refuzat să mai lucreze, iar dimineaţa şi-au început marşul pe străzile
Braşovului. Mişcarea a fost „pacificată” cu brutalitate, zeci de muncitori,
femei şi bărbaţi, au ajuns în anchetele inumane din sediile Securităţii. Toţi
cei condamnaţi au fost deportaţi. În anul 1987 cetăţenii României primeau
alimentele de bază pe cartelă, erau umiliţi la cozi interminabile, sufereau de
frig-foame-frică. În acest timp, o mână de intelectuali – care nu se
solidarizaseră public nici cu Mişcarea Goma, nici cu gesturile individuale ale
unor Mihai Botez, Doina Cornea, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Dorin Tudoran sau
Gabriel Andreescu – „luptă” pentru o şcoală a elitelor culturale într-o ţară
stăpânită totalitar.
Anii în care Constantin Noica devenea
părinte spiritual al unui grup de tineri sunt cu atât mai delicat de analizat
în toată complexitatea istorică şi culturală cu cât o opozantă a regimului
comunist notează în jurnal („probabil 1988”, scrie nesigură): „Dacă am reuşit
să mă eliberez de teamă şi să mă înrădăcinez mai adânc în anumite valori
eliberatoare, o datorez şi lecturilor mele din Constantin Noica. Pentru că
filozoful relativizează puterea apăsătoare a Statului şi a politicului.”[3]
Cum şi cât a relativizat Noica statul
şi politica putem afla din opera lui şi a elevilor „Şcolii de la Păltiniş”. Cât
de implicat a fost Noica politic – fără a face politică de partid – deducem din
studiul dosarelor lui, prin efortul lui Gabriel Andreescu. Doina Cornea resimţea
absenţa vieţii spirituale, în ciuda ateismului de partid şi de stat, o nevoie
cu atât mai subliniată cu cât credinţa îi era interzisă, iar libertăţile
individuale în România cvasiinexistente. Împrejurările în care făcea notaţii
erau prielnice unor astfel de efuziuni. Profesoara de la Cluj avea regim de
domiciliu forţat, fusese arestată câteva săptămâni, era supravegheată
informativ şi operativ, cu pază la poarta casei. Motivele pentru care a fost
hărţuită de aparatul represiv sunt diametral opuse raţiunilor pentru care Noica
şi discipolii lui practicau filosofia în „turnul de fildeş”. Abia gestica
opozantei poate fi asimilată practicii politice în afara politicii, o raportare
conştientă şi responsabilă faţă de Putere şi semeni, o încercare de a provoca
solidarizări, de a crea un sâmbure de societate civilă în contrast evident cu
regimul. Reacţiile deschise ale opozanţilor/ disidenţilor, pasibile de a fi
creat breşe în monolitul ideologic (şi de aceea supuse represiunii), sunt din
altă speţă decât „rezistenţa prin cultură” practicată cu aprobarea tacită a
regimului, într-un grup elitist precum cel al Catarilor de la Păltiniş[4].
Prin comparaţie, dacă acţiunile opozanţilor seamănă cu o carte deschisă, aflată
la vedere atunci, acum şi peste timp, „Şcoala de la Păltiniş” pare o sferă
plutind prin abisul totalitar, a cărei altitudine (necesară pentru a nu se izbi
de pământ) este susţinută de regim.
Analiza operată de Gabriel Andreescu adună
piese ştiute (chiar dacă nu în toate detaliile lor) cu piese neştiute, dintr-un
puzzle căruia cu greu i se poate da un nume. „Ataşamentul victimei faţă de
torţionari”, „Noica, agent de influenţă”, „Paradoxul Noica. Discursul
docilităţii”, „Paradoxul Noica. Confortul afectiv în relaţia cu organele”,
„Emoţia victimei în faţa torţionarului” sunt câteva subtitluri potrivit alese.
Lectura dosarelor Noica, realizată de Gabriel Andreescu prin lentilă compusă, este covârşitoare. Suscită
frustrări chiar şi cuiva deţinând alte date decât cele cunoscute din cărţi ca Jurnalul de la Păltiniş sau Epistolar.
Nu am intenţionat să intru în
detaliile firului narativ reconstituit de Gabriel Andreescu pe baza dosarelor
din arhivele Securităţii. Cartea e de citit cu creionul în mână. Trebuie spus,
pentru aceia care nu au practica studierii dosarelor sau memorialisticii (de
detenţie), că: scoaterea frecventă din celulă (după terminarea anchetei şi
pronunţarea condamnării, cu excepţia suplimentelor de anchetă), amenajarea unei
celule mai luminoase şi confortabile, primirea de cărţi şi de instrumente
pentru scris sau chiar a „2 prăjituri «care au costat 5 lei». I se cumpără pulover,
ciorapi, pastă, săpun de faţă şi rufe” (Andreescu, p. 65) nu sunt deloc
atributele unui deţinut politic din perioada comunistă (care avea numai
restricţii şi responsabilităţi), ci ale unui deţinut cu privilegii. Ceea ce
înseamnă în limbajul uzual al puşcăriaşului politic: colaborare cu ancheta, colaborare
cu administraţia/ofiţerul politic, reeducare. Aşa cum absenţa din
dosar a angajamentului nu înseamnă anihilarea comportamentului dovedit de alte
hârtii şi de mărturii. O trăsătură ce stinghereşte imaginea de mare cărturar a
lui Noica, privită cu înţelegere de către foştii deţinuţi politici tocmai în
virtutea anvergurii şi autorităţii sale intelectuale.
Deşi
Gabriel Andreescu consideră că întemeierea unei „şcoli filosofice” nu l-a
preocupat pe Noica până la publicarea Jurnalului
de la Păltiniş, este posibil ca acesta să fi fost unul din visurile lui, pe
care-l credea irealizabil în împrejurările politice de atunci. O spune Emil Cioran:
„Marea ambiţie a vieţii sale a fost să aibă discipoli. Visul său s-a realizat
şi pesemne că acum, într-un fel, regretă”[5].
În celulă, la Jilava (detaliu ce nu reiese clar din carte), Constantin Noica
ţinea prelegeri pe teme diverse, având un adevărat program cultural-ştiinţific,
fiind foarte metodic, persuasiv şi convingător, aşa cum îşi aminteşte medicul
Emil Căpraru. Acolo, tânărul asistent universitar de la Medicină chiar a avut
sentimentul că există şi poate fi alimentată o „rezistenţă prin cultură”[6].
Expresie pe care aici a auzit-o pentru prima oară, în 1959-începutul anilor
1960, la „domnul Noica”. Nivelul de pregătire intelectuală şi culturală în
condiţii clar delimitate poate reliefa de la individ la individ valenţe sau
trăsături neaşteptate, raportate la mentalitatea comună. „Atât el [Noica] cât şi cei din lotul său nu au avut deloc
conştiinţa că încalcă legea, că pun la cale vreo acţiune împotriva regimului
comunist, că a avea altă opinie decât cea fixată prin lozincăria comunistă
constituie un delict. În sfârşit, că a avea corespondenţă cu colegii pe
probleme legate de preocupările lor general-intelectuale, aplicate la anumite
domenii, nu constituia delict, ei bine, au mers în anchetă fără să fie
conştienţi că unele afirmaţii care le păreau naturale constituiau din punctul de vedere al
comunismului delicte majore, devenite în cele din urmă argumente pentru
încadrarea lor la anumite articole ale Codului Penal”[7]. Aşa cum relevă Gabriel
Andreescu, Noica (precum atâţia alţi intelectuali) s-a comportat „naiv” în
anchetă. Autorul documentează că a acceptat să vorbească despre multe, în timp
ce i se inducea iluzia că e liber (în celulă) să creeze, scriindu-şi
autobiografia. După eliberare, a păstrat convingerea că este de folos
regimului: „Ţin să fac o declaraţie după câteva zile de contact cu lumea mea
regăsită, nu numai că aş primi să fac unele referate pentru autorităţi, dar aş
cere dreptul acesta (...) Esenţialul pentru mine s-a produs, mi-am regăsit
patria şi sensul de viaţă printre oameni. Mulţumesc regimului pentru răbdarea
şi bunăvoinţa pe care le-a avut cu mine...”. (Andreescu, p. 81) Nevoia
profesorală a lui Noica (manifestă şi la Jilava) de a modela pe alţii şi de a
transmite un model este mai puternică decât tentaţia de a rezista modelării sale
după nevoile regimului. Este o tensiune dramatică, având grele efecte pe termen
lung.
Când
situaţiile complicate cer comparaţii, ele trebuie făcute, pentru că sunt un
exerciţiu didactic adecvat. O vreme, Noica a împărţit agora aceleiaşi celule cu Petre Pandrea, un opinent nu mai puţin
cultivat, cu un stil total diferit (aşa cum a fost în viaţă şi în profesie) ce
subjuga ascultătorii, „permiţând un joc al
colocvialităţii”[8]. Două modele total diferite
de reprezentanţi ai elitei intelectuale formate în perioada interbelică. Învinsul
în reeducarea de la Aiud, colosul revoltei împotriva nedreptăţilor (de dreapta
şi de stânga), care suportase un regim greu de povestit în Turnul Alb al
închisorii de la Ocnele Mari, a murit în libertate conştient de irosirea sa.
Constantin Noica – aşa cum documentează filigranat Gabriel Andreescu – a urmat
toată viaţa un ţel pe care l-a crezut mai presus de orice: „salvarea culturii”.
Era poate convins că prin colaborarea cu ofiţerii din închisoare se salvează pe
sine, „antrenorul cultural al naţiunii” (Andreescu, p. 100). Este un scenariu
ce se întrevede limpede din analiza cărţii. Însă, premisele istorice erau
alterate din start. Scriind în detenţie, în atmosfera indusă de manipulările
ofiţerilor, acceptând un regim alimentar şi igienic net superior regimului colegilor
săi, publicând în revista „Glasul Patriei”, acceptând să fie curea de
transmisie a politicii oficiale şi să-şi susţină discipolii prin docilitatea
faţă de regim, prin permanentul „dialog cu Securitatea”[9],
Noica nu avea cum să-şi păstreze în eternitate un profil moral imaculat. A fost
posibil în comunism, când oamenii nu aveau acces la informaţii şi ajunseseră să
creadă că formele expresiei libere sunt accesibile doar „nebunilor” (Paul Goma,
Vasile Paraschiv, Doina Cornea, Mihai Botez, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Gabriel
Andreescu sau Dorin Tudoran – câţiva dintre cei care au ieşit din linie având o
motivaţie principială).
Am spus
în textul anterior că nu consider fiabilă soluţia redefinirii noţiunii de
„colaborator” după gradul de pericol pe care l-a presupus colaborarea
respectivă, deoarece aparenţele pot juca feste. În primul rând, nu avem la
dispoziţie întreaga „operă” şi nu vom putea stabili niciodată câţi şi cât au
colaborat. Pe de altă parte, repet, nu discutăm aici în termeni juridici. O
comparaţie se impune – din aceeaşi raţiune didactică – între cărturarul Adrian
Marino (analizat şi el de Gabriel Andreescu) şi cărturarul Constantin Noica.
Indiscutabil, trebuie văzuţi prin dimensiunea umană (ambii au făcut detenţie,
iar Marino a avut o mai pronunţată conştiinţă a ceea ce însemna să fii deţinut
politic), prin dimensiunea operei şi prin conotaţiile celor două dimensiuni în
câmp social şi cultural, în sens larg. Din această comparaţie, deducem că dacă
Marino a acceptat unele compromisuri pentru a-şi putea hrăni „demonii”
creaţiei, Noica a indus nu doar un model inadecvat din punct de vedere al
responsabilităţii pe care trebuie să o aibă intelectualul faţă de „cei fără
glas”, ci a ajutat Securitatea cu idei şi soluţii folosite împotriva altora şi
în slujba regimului comunist. Oricât disconfort ar crea adevărul (care
întotdeauna se vede mai limpede în timp, scuturat de idiosincraziile
contemporanilor), trebuie rostit: „Dacă asistenţa dată de Noica regimului a
făcut totuşi «o diferenţă», atunci aceasta acoperă exclusiv viaţa filozofului
şi a apropiaţilor, căci fără colaborarea lui ei nu ar fi făcut drumurile în
Occident şi nu şi-ar fi văzut publicate cărţile. A asigurat proeminenţa lui
Constantin Noica şi a promotorilor unei «Şcoli de la Păltiniş», întrucât s-a
pliat parţial pe filozofia culturală a regimului, în condiţiile în care
tendinţele alternative, liberale, au fost strivite în faşă. Teza conform căreia
Noica a susţinut colaborarea lui cu Securitatea pentru viitorul culturii române
poate avea un sens subiectiv pentru filozof, dar ideea că ar fi fost o
strategie efectivă de promovare a culturii constituie o speculaţie frauduloasă.
Nu avea sens şi nici nu era posibil să faci cultură apelând la Securitate, nici
cu ea, nici prin intermediul ei”. (Andreescu, p. 101) Aceasta în vreme ce
puţinii scriitori care se exprimau liber erau trecuţi la index, profesioniştii
din diverse domenii „transferaţi” în instituţii din oraşele mici, pentru a li
se pierde urma, iar aceia care doreau să-şi exercite dreptul înscris în
constituţia comunistă la libera mişcare nu aveau paşaport, fiind nevoiţi să
trimită memorii în străinătate şi să facă greva foamei.
„Aprofundarea
conexiunilor lui Noica cu Securitatea” rămâne o temă de studiu. Privilegiile de
care a beneficiat, laolaltă cu „şcoala” lui, sunt evidente azi. Succesiunea
este clară. Mentorul a murit, mâna lui a fost tăiată. Rămâne de studiat dreptul de mână moartă lăsat moştenire.
[1] „Dragă Domnule, Un
străin care ar citi Jurnalul d-voastră ar putea crede că în anii aceia oamenii
din România nu făceau altceva decât să se piardă în meditaţii atemporale sau să
viseze la soarta civilizaţiei. Oferiţi, aşadar, o imagine în aparenţă falsă,
dar în fapt veridică a realităţilor din ţară, de vreme ce întâmplările pe care le povestiţi au existat cu adevărat, fie şi numai
la Păltiniş”. (E.M. Cioran către Gabriel Liiceanu, Epistolar, prezentat şi îngrijit de
Gabriel Liiceanu, Cartea Românească, 1987, p. 13)
[2] Gabriel
Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş. Un
model paideic în cultura umanistă, Humanitas, 1991.
[3] Doina
Cornea, Jurnal. Ultimele caiete, Fundaţia Academia Civică, 2009, p. 100.
[4] Aşa se intitulează
un text al lui N. Steinhardt despre Jurnalul
de la Păltiniş, apărut în „Familia”, 1984. Făcând elogiul prietenului său
C. Noica şi filosofiei socratice, Steinhardt, fost deţinut politic şi autor de
sertar al unui jurnal de cu totul altă factură, articulează cu ironie
diplomatic-dojenitoare elitismul grupului: „Şi se ajunge astfel la o nevoită
dar reală trufie: numai filosofii sunt sarea pământului (precum gândeau şi Platon
şi Voltaire), numai îndeletnicirea lor justifică însăşi existenţa acestei
planete şi apariţia la suprafaţa ei a speciei cuvântătoare şi cogitante.
Ceilalţi? (...) băcani şi gloatele de nefilosofi care, mutatis mutandis, nici măcar Fenomenologia
spiritului nu o cunosc şi desigur nici pe Kant din scoarţă-n scoarţă nu
l-au citit în ediţia (de nădejde) a lui Ernst Cassirer? (...) Cruntă şi logică
aristocraţie: catară, nevizitată de complezenţă ori menajamente. Vorba lui
Hegel: Asta e! (...) Dar poate că
nici toţi acei care, solidari cu Noica, au luat cândva drumuri cu o altă
destinaţie n-au săvârşit rele şi s-au ales cu o experienţă ontologică de tărie
egală celei dobândite prin lectura din scoarţă-n scoarţă a ediţiei Cassirer.
Filosofia devenirii întru fiinţă ei au parcurs-o existenţial, într-un mod în
care niciun tratat nu-l poate concura ori suplea oricât de adânc şi complet ar
fi. (...) Dar este oare doctrina vitejilor, nobililor şi îndârjiţilor catari
despre soarta «celor mulţi nefericiţi» un
adevăr absolut? Şi de ce oare s-ar înfăţişa Păltinişul nu ca un focar de lumină
şi cultură, ca un loc de seninătate atotînţelegătoare, ci drept o cetate
întărită a orgoliului exclusivist?” (textul integral în Epistolar, pp. 324-327)
[5] E.M. Cioran către Gabriel Liiceanu, 17
nov. 1983, în ibidem, p. 14.
[6] Lansată de Mircea Eliade după 1945, ca doctrină activă
pentru resuscitarea misiunii culturale pe care era încredinţat că o are exilul
anticomunist.
[7] Flori Bălănescu,
Înregistrare inedită cu Emil Căpraru, Bucureşti, sept. 2011-febr. 2012.
Fragment reprodus cu acordul intervievatului.
[8] Emil Căpraru are
ample amintiri despre covieţuirea în aceeaşi celulă cu „domnul Noica”, cu „nea
Pandrea”, cu prof. Tudor Popescu şi alţii.
[9] În
Scrisuri, vol. II (1990-1998), Curtea
Veche, 2012, Paul Goma are un text intitulat: Cu Securitatea nu se „discută”, în care este vorba despre Grupul pentru
Dialog Social, şi care începe astfel: „Voi fi scurt. Îi dau replica prietenului
Gabriel Andreescu (...) Dialog cu Măgureanu! Cel care reprezintă acea
Instituţie care timp de 45 de ani a monologat şi ne-a croit cu ciomagul în cap,
numai în cap! (aplauze).
Nu se discută cu Securitatea. Cu
Securitatea nu se dialoghează, civilizat, mă rog frumos. Sânt de acord, şi eu
sânt ortodox, ca tot românul nefericit, deci nu tăiem capul bestialistului sec.
Dar nici nu dialoghez cu el. Ce să «dialoghez» eu, victimă, cu Securistul
călău? Despre ce: despre timpul probabil?, despre iertarea creştinească la
Dostoievski? Nu! Pe securist îl scoţi mental în afară – nu a legilor, ci în
afara categoriilor umane.
Cum au putut nişte intelectuali (şi
aici mă apucă mânia) să angajeze un dialog – cu cine? În numele a ce? Şi cu ce
drept? Eraţi voi, cu toţii, foşti puşcăriaşi? Pe voi v-au bătut securiştii în
cap, numai în cap, numai în cap?” (în cadrul colocviului internaţional de la Roma, 13-16 mai 1991: Intelectualul şi revoluţia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu