(un text mai vechi)
Flori Bălănescu
Adriana Georgescu
(1920-2005)
La început a fost sfârşitul, titlul volumului memorialistic semnat de
Adriana Georgescu este relevant nu doar contextual-istoric, ci şi pentru
biografia brutal sfâşiată a tinerei de 24 de ani, proaspăt licenţiată în Drept
la momentul arestării, o fire sportivă, critic de film („Universul literar”),
infirmieră într-un spital militar (făcea gărzi în saloanele muribunzilor). Cu
un an înainte, în 1943, fusese căutată de Gestapo, pentru cronicile făcute
filmelor germane ce rulau în cinematografele bucureştene, motiv pentru care s-a
ascuns la Câmpulung până după 23 august 1944, când a devinit reporter politic
la ziarul liberal „Viitorul”, tânăra fiind liberală prin vocaţie.
Austerul şi impozantul general Nicolae Rădescu a
văzut-o într-o zi pe fata cu ciorapi trei sferturi de şcolăriţă, care cutreiera
Bucureştiul pe bicicletă, şi a numit-o şefa lui de cabinet. Aşa a început
calvarul. A suportat, alături de general, presiunile, şicanele, prostul gust al
„tovarăşilor de drum” (un exemplu relevant – Petru Groza) şi ale comuniştilor
din guvern (un alt exemplu – Teohari Georgescu), apoi asediul şi punerea în
scenă operată de comuniştii locali coordonaţi de Moscova, în februarie 1945.
Preluarea puterii se face după reţeta revoluţionară bolşevică: agenţii
comunişti infiltraţi trag cu gloanţe adevărate în mulţimea strânsă în Piaţa
Palatului şi asupra Ministerului de Interne pentru a crea diversiune. Trebuia
arătat că Guvernul condus de „fascistul Rădescu” nu poate asigura liniştea
în spatele frontului, aşadar, trebuie înlocuit cu unul „democrat”. Demnitarii vor
ajunge rând pe rând în închisoare, generalul Rădescu reuşind să se refugieze.
Tinerilor din jurul său li se înscenează aşa-zisul lot al „Organizaţiei T”
(„Teroare”). Rămaşi fideli principiilor democratice, ei înfundă puşcăriile
comuniste.
„– Îţi dezlegăm noi limba, n-avea
grijă! O să facem totul pentru asta. De atâta timp te pândim...
– Nu semnez nimic, nimic.”
Avocata şi publicista Adriana Georgescu – şefa de
cabinet a Primului-ministru, ultimul premier democrat al României, Nicolae
Rădescu – a fost arestată ca-n filme în ziua de 29 iulie 1945 pe când ieşea din
locuinţa Generalului, prinsă între două maşini oprite-n trombă. Femeia a
încercat să scape, deoarece avea un mesaj de la Rădescu, în coc, dar este
prinsă. Unul i-a pus mâna la gură, lovind-o cu capul de portieră.
De la Ministerul de Interne este dusă la Serviciul Secret (Serviciul Special de Informaţii – închisoarea militară Uranus). În vara anului 1945, şeful Brigăzii Mobile era Alexandru Nicolschi – Omul Şobolan, ceea ce explică prezenţa Adrianei Georgescu la închisoarea militară Uranus. El îi rezervase în anchetă şi în viitorul proces al „Organizaţiei T” rolul de trădătoare a reprezentanţilor de seamă ai opoziţiei democratice. Pe baza declaraţiilor sale aveau de gând să-i condamne pe toţi ceilalţi: liberali, oameni din anturajul Regelui etc.
Odată intrată în anchete, iese din ritmul
cronologic obişnuit şi nu mai poate reconstitui zilele sau un timp anume.
Memoria ei este predominant afectivă. Nici măcar nu încearcă să recupereze
memoria datelor. Este suficient că nu poate uita datul cu capul de pereţi,
lovirea în coapse, jucatul în picioare, bătaia cu mâneca umplută cu nisip,
injecţia cu drog în mână, dinţii care se mişcă, organele deplasate, carnea
tumefiată, „jocul reflectoarelor”, falsele anchete de noapte cu sticlele pe
masă. Este atât de slăbită fizic şi psihic încât nu-şi poate stăpâni
clămpănitul dinţilor în prezenţa unei femei care face frecvent crize de epilepsie.
Dar nimic din ceea ce i se întâmplă nu o poate
determina să semneze Declaraţia dictată de Nicolschi.
Gen. Nicolae Rădescu fusese acuzat de autorităţi
şi de Radio Moscova de a fi încercat în februarie 1945 să declanşeze un război
civil şi toţi cei din preajmă, ori cei care au avut o cât de mică legătură cu
el, au ajuns în închisoare. La rândul lor, aceştia aveau rolul bulgărelui de
zăpadă. Trebuiau să-i „dea” pe
alţii.
În timpul anchetei, Adriana Georgescu a fost
drogată, anchetatorii mizând că ea va spune nume. Delaţiunea trebuia semnată,
însă, în deplinătatea responsabilităţii psihice. Deşi torturată la fiecare
anchetă, este stăpânită de crize de luciditate care îi sperie pe Nicolschi şi
pe ceilalţi, dar îi şi înfurie.
„Eu, semnând jurământ în faţa lui Ţeţu, tabloul e
irezistibil. Nu mai simt durerea din picior, din coapsă, din braţe. Râd aproape
cu poftă.
Omul-şobolan vine spre mine. Îmi ia cu grijă capul
între mâini şi începe să-l lovească de perete. În gură, gust de sânge. Sunt pe
jos. Cineva urlă:
– E nebună de legat.
Omul-şobolan scoate din sertar aceeaşi mânecă. Nu
mai ştiu nimic...”.
Aparenta criză de demenţă este, în realitate,
o explozie de uşurare. Cum nu ştia ce a semnat drogată, află cu altă ocazie:
declaraţia potrivit căreia a depus jurământ de credinţă la primirea în
inexistenta Organizaţie T.
Experienţa represivă în comunism arată că până şi cei mai rafinaţi
torţionari s-au putut înşela. Violul – o practică neobişnuită pentru spaţiul
carceral al deţinutelor politice, nu a fost în cazul Adrianei Georgescu o
scăpare administrativă, trecută cu vederea. Regulamentul intern interzicea
aspru orice contact fizic – altul decât cel contondent, al torturii – între
membrii administraţiei penitenciarelor şi duşmanul ideologic. Deţinuţii
politici erau – faţă de cei de la „drept comun” – oameni fără nici un fel de
drepturi. După cum a demonstrat teribilul experiment Piteşti, deţinutul politic
nu avea nici măcar dreptul la moarte, ci la chin perpetuu.
Violul ca metodă de anchetă pare să fie pentru
detenţia politică postbelică din România un experiment al începuturilor
regimului. În anii de început ai preluării puterii de către comunişti,
1945-1946, Adriana Georgescu este un pion esenţial în scenariul inculpării
clasei politice, datorită rolului pe care îl avusese, iar anchetatorii este
probabil să fi recurs la această „soluţie” gândind că anchetata va fi atât de
distrusă încât nu-i va mai păsa de interogatoriile pe care avea să le semneze,
fiind anihilată psihic şi moral. Însă, ea a devenit şi mai înverşunată. A fost
o greşeală pe care – din câte ştim – regimul nu o va repeta în anii următori.
Ca şi în reeducarea aplicată studenţilor câţiva ani mai târziu, într-o atare
situaţie moartea nu poate fi decât o alinare. Pe lângă tot chinul fizic şi
moral suportat, nu există mai rău de atât.
După o anchetă inumană, este pregătită pentru
proces: „Nici măcar faptul de a-mi pune rochia nu mă bucură. Aparţine altor
vremi, altor lumi. Nu voi mai face niciodată parte din lumea aceea. De ce nu
m-au împuşcat, de ce? (...) Rochia mea
e murdară şi ruptă. Aş vrea să râd dar, şi în interiorul meu, mă simt murdară
şi ruptă.” La proces, când i se dă cuvântul, în faţa instanţei prezidate de
celebrul col. Alexandru Petrescu, insistă asupra metodelor folosite în anchetă:
„Dată cu capul de pereţi, sistematic. Biciuită cu o
mânecă umplută cu nisip. Regim celular. Înfometată. Lipsită de aer. Carceră. Ţinută ore întregi în
vârful picioarelor până leşinam. Injecţie ca să fiu drogată. Pălmuită. Scuipată
în obraz. Cer o expertiză medicală ca să pot arăta medicilor rezultatul altor
metode de anchetă pe care prefer să nu le spun în faţa unei săli întregi. Cer o
comisie formată din medici comunişti şi neutri”.
Unul dintre anchetatori, „bărbatul cu privirea
blândă”, aducându-i un pahar cu lapte, încercase să o influenţeze subliminal,
pentru proces, mai înainte fiind ameninţată de Nicolschi să nu spună ce s-a
întâmplat în timpul anchetelor. Ea pune pe seama unei colege de celulă, exteriorizarea
multiplelor feţe ale fricii: „Altă mare descoperire a lor: frica! Frică să
vorbeşti prea mult, frică să nu vorbeşti destul, frică să vorbeşti în somn,
frică de străini, frică de copiii tăi, frică de bărbatul tău, frică de tine
însăţi. Asta-i cel mai grav: frica de tine însăţi.
– Am descoperit ceva: dacă nu mi-e frică, sunt
liberă. Chiar şi aici, poţi să spui la toată lumea că ai cunoscut-o pe Varvara,
cea căreia nu-i mai e frică. O să devină ceva tot mai rar, un om căruia să nu-i
fie frică. Poţi să le spui secretul meu. Spune-le: «Varvara a descoperit secretul
libertăţii». Ai să-ţi aduci aminte, nu-i aşa? Ai să le spui aşa, Varvara...”.
Ştiind că menirea victimei nu este aceea de a ierta,
ci rostul ei este să depună mărturie, Adriana Georgescu s-a hotărât să nu dea
curs ameninţărilor: „...va trebui să spun tot, tot...”.
„...am aflat numele celorlalţi doi tipi care au
condus ancheta cu Nicolski: Bulz şi Stroescu...
– Trei nume pe care nu le vom uita. Nu-i aşa că nu
le vom uita, că nimic nu ne va putea face să le uităm?
Unii după alţii repetăm:
– Nu le vom uita.
E ca un jurământ, primul jurământ pe care l-am
prestat împreună”.
Distrugerea reprezentanţilor vechii lumi miza pe
apariţia unor generaţii amnezice. Probabil ca aşa se explică, într-o anumită
măsură, tratamentul bestial aplicat celor consideraţi personaje-cheie, în
această perioadă de început. Deşi tortura fizică şi psihică nu a fost
abandonată niciodată, până la sfârşiturile sale, de către regimul represiv,
aplicarea ei atât de violent în anul 1945 (marile valuri de arestări încep în
1947-1948!) şi mai degrabă ca excepţie nu poate fi explicată decât prin importanţa
pe care noua putere o atribuia persoanei în cauză. Este perioada în care comuniştii
preiau pârghiile puterii. Din această perspectivă, Adriana Georgescu – o avocată
frumoasă, cultă şi cu un profil moral ireproşabil –, prin rolul cheie pe care
îl avusese pentru scurtă vreme alături de preşedintele Consiliului de Miniştri,
devine, în absenţa acestuia, inamicul nr. 1 al regimului. Aşa se explică furia
anchetatorilor, conştienţi că femeia deţinea informaţii care le-ar fi putut procura
alte loturi de „duşmani ai poporului”, a căror arestare şi judecare le-ar fi
furnizat noilor conducători legitimare.
Arestată, anchetată, judecată, graţiată şi
rearestată, cu ajutorul unor prieteni, Adriana Georgescu a reuşit să evadeze în
lumea liberă. Nu cunoaştem detaliile. Dar, ajunsă la Paris, Monica Lovinescu a
reuşit să o convingă să-şi scrie amintirile, pentru a se elibera de chinul lor,
fiind şi prima editoare, direct în franceză, a cărţii apărute la editura Hachette
(Au commencement etait la fin), în 1951. Peste câţiva ani, a fost
martoră a apărării în faimosul proces judecat la Berna, intentat de Ambasada
României „teroriştilor” care au atacat Legaţia României de la Berna în noaptea
de 4/ 5 februarie 1955 (pare să fie o acţiune a Securităţii de compromitere a
Comitetului Naţional Român). Judecătorii fuseseră impresionaţi de frumuseţea
martorei, iar depoziţia ei despre terorismul practicat de statul comunist le-a
suscitat acestora o reacţie ironică: „Nu aveţi aerul cuiva torturat de comunişti”.
Moment în care, Adriana Georgescu le-a arătat placa dentară ce ţinea locul dinţilor
scoşi de anchetatori.
S-a stins la 29 octombrie 2005, la Stevenage, în
Anglia. Monica Lovinescu a declarat în ziua morţii ei, pentru BBC: „Era
extraordinară în curaj, loialitate, prietenie şi era excesivă până la absurd în
risc şi în bine, aşa cum alţii, mult mai numeroşi, sunt excesivi în rău. Era
cum îţi poţi dori să fie o tovarăşă, în toate. Caracterul ideal, nevanitoasă,
plină de umor, gata la cele mai nebuneşti lucruri. Ea este în mod real o eroină...”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu