Mâine, 2 octombrie 2014, PAUL GOMA împlineşte 79 de
ani!
Îi dedic acest text, cu cele mai bune gânduri de
sănătate!
Şi cu recunoştinţă pentru ceea ce a fost, este, a
rămas.
La mulţi ani, Paul Goma!
Cum să
construiești în secolul al XXI-lea o națiune
(text
apărut în revista „CONFESIUNI”, sept. 2014)
Se ia un teritoriu. De exemplu,
acea parte a Moldovei istorice, situată între Prut și Nistru, între Braţul
Chilia, Marea Neagră şi Bucovina de Nord, ținut numit de ruși, începând de la
1812, anul ocupației, Basarabia.
În prezent, această parte de Moldovă românească nu mai conține Basarabia
istorică (partea de sud, de la Basarab I citire), aflată în „custodia”
Ucrainei, ca și Ținutul Herța, ca și Bucovina de Nord. Pe fondul reactivării imperialismului
țaristo-sovietic putinian, ne putem aștepta la noi reconfigurări geopolitice,
apropiate de schema fostului imperiu multietnic. La vremea lor, rușii țariști
și turcii otomani au făcut preș de șters picioarele din numitul teritoriu, mai
târziu rușii sovietici l-au luat cu japca din patria-matcă, l-au supus la ceea
ce Victor Druță numește „viol istoric”, iar istoricii numesc, în genere, rapt
teritorial cu toate efectele politice, diplomatice și umane ce decurg de aici.
Se face tabula rasa și se exploatează situația.
Invocarea noii națiuni moldovene,
prin recursul retoric la valorile europene, presupune ocultarea identității reale
a poporului român-basarabean, „moldovean”, pe cale de consecință, continuarea
politicii țaristo-sovietice de deznaționalizare. În plan juridic-moral, un atare proiect legitimează
toate fărădelegile de după Pactul dintre Hitler și Stalin (23 august 1939),
rapturile teritoriale ce au urmat în Europa etc. etc. Care este principalul
semn de identificare pentru o comunitate națională? Limba! Limba oficială a
actualei Republici Moldova a fost/este moldoveana? Atunci, acest stat trebuia
dat în judecată pentru furt calificat și fals în acte. Parcă știam că este
româna. Oricâte influențe ar fi suferit de-a lungul timpului limba poporului
majoritar care a locuit statornic din vremuri istorice pe acest teritoriu, ea
nu poate fi numită decât printr-un singur, unic cuvânt: română.
Poate că grupul de presiune format
din „europeniști” își dorește neapărat să construiască o „națiune moldoveană”,
atestată&fondată de/pe „un viol istoric”, în numele unei rău înțelese
„toleranțe”. Dar limba acestei „națiuni” este româna. Dorința basarabenilor de
a fi mai aproape cultural și politic de românii din dreapta Prutului este nu
doar legitimă, ci și obligatorie în logica evidentă a firii. În numele acestei
ostentativ rostite și eufemistic numite „toleranțe”, în capitala Rep. Moldova,
chiar în centru, sunt magazine deținute de frații-de-viol-istoric în care
casierele nu vor să îți răspundă în limba oficială a statului. Am trăit toamna
trecută acest disconfort, atât eu, cât și ziaristul Viorel Ilișoi, care poate
confirma că, în ciuda insistențelor noastre de a ni se răspunde în română, n-am
prea știut ce cumpărăm (majoritatea produselor având etichete numai în limba
rusă). Același disconfort, pe care suntem nevoiți să îl suportăm pe nervii și
pe banii noștri, este dat de retransmiterea canalelor occidentale, de
supratitrarea lor în limba rusă. De ce nu în limba oficială a statului, româna?
Ar fi logic, o fac și state occidentale, precum Italia sau Germania. Așteptând
în camera de hotel din Chișinău să mergi la o conferință, să zicem, nu poți
naviga pe Discovery pentru că e vorbit în rusă! Probabil, în virtutea
„toleranței” de care dă dovadă poporul moldovean, care nu vrea să-și supere
„minoritarii”...
Deci, întorcând logica binară cu
susul în jos, de dragul „toleranței”, nu m-aș mira să primesc un răspuns de
genul: la Chișinău toată lumea știe rusa, deci, care-i problema? Dacă nu-ți
convine, rămâi la „voi”, peste Prut! De altfel, am primit ieri pe facebook un
comentariu care mă trimitea la originile mele românești, cu tot cu Goma:
„Apropo, de ce nu i-ați dat voi, în România, cetățenia lui Goma, de ce nu l-ați
premiat voi? De ce insistați ca anume Republica Moldova, țara contra naturii,
după cum ziceți, să-l facă erou național?” Cu alte cuvinte, voi, ăștia, care îl
simpatizați pe Goma, vreți să ne ocupați țara noastră moldovenească, să ne
distrugeți cultura și civilizația (moldovenească), cu calul vostru troian, Goma!?
Să te crucești, să urli în pustietatea română, o comunitate destul de largă,
dar atât de rău închegată, care dacă nu suferă de nostalgie stalinistă, de patriotism
(post)ceaușist, de democratism cu bâta minerească à la Iliescu sau de naționalism
à la „România Mare”, suferă de un
greu de digerat complex de vinovăție exprimat prin opțiunea obtuză, căci
lipsită de discernământ, și ostentativă, căci pe linia corectitudinii politice,
pentru „europenitate”? Fiecare cu
europenitatea lui, s-ar putea spune. Dar hai să o și definim, nu doar să o
invocăm, făcând din ea vehicolul noii limbi de lemn!
Un adept ritos al construirii
națiunii moldovene și autoidentificat european, Victor Druță, se exprimă
astfel, într-o, totuși, încă, Europă a națiunilor!, despre cel mai mare și
consecvent luptător român pentru drepturile omului:
„...Tabăra susținătorilor lui,
esteții, cum bine i-a pocnit în pălărie Petru Negură, nu sunt europeni, cu
toate că-s dobă de carte europeană. Oamenii aceștia vin din anii 90, din Renașterea
Națională, și se închină la portretul lui Ștefan cel Mare împodobit cu prosop
brodat. Oamenii aceștia, susținându-l pe Goma, dovedesc nu numai faptul că sunt
străini spiritului european al toleranței și umanismului, dar și spiritului
Constituției Republicii Moldova, care nu face nicio deosebire dintre cetățenii
ei de diferite etnii; și mai sunt străini națiunii moldovenești care există
formal dar care nu există în fapt. Ei, cei
din tabăra lui Goma, cochetează iresponsabil cu România, declarându-se de națiune
română, iar între timp lasă națiunea moldovenească la cheremul unor profitori
și incompetenți./subl. m. - F.B./ De
ce nu se implică plenar în politică? De ce nu îi atrag cu toată puterea pe
rusofoni într-o societate comună, bazată pe valori comune, hotare comune,
armată comună, viitor comun și limbă
comună /subl.m. - F.B./ – națiunea moldovenească? Cât timp vor mai tolera
școlile rusești care produc ne-membri ai națiunii moldovenești?
Esteții l-au propus pe Goma știind
de la bun început că o mare parte din societatea moldovenească va fi împotrivă,
deci propunerea lui Goma la Premiul
Național eu o consider anti-națională. /subl.m. - F.B./ Nu e vorba aici de
a ști ori a nu ști. E vorba de spirit european modern. Și e vorba despre
națiunea moldovenească de limbă română, care altceva nu este decât poporul
Republicii Moldova, mai multe etnii unite într-un întreg și care se consideră
părți ale acestui întreg. Nu putem intra în Europa fără a fi un întreg bine
închegat, o națiune moldovenească stabilă.
Am susținut tabăra lui Petru
Negură pentru spiritul ei european – și numai pe baza acestui spirit putem
construi țara noastră. Dar am susținut-o și pentru că anume de pe aceste
poziții putem crea în Republica Moldova o mișcare națională, statalistă în sens
bun și nobil.”
Dl Druță pare să le ceară etnicilor
români din Rep. Moldova să fie atât de „toleranți”, să facă eforturi
supraomenești, să fie atât de umaniști (cum n-a fost nimeni în istorie), încât
să-i integreze, să-i unească pe toți etnicii (ruși, găgăuzi, evrei etc. etc.)
într-o națiune puternică și mândră de profilul ei cultural /sic/, istoric
/sic/, politic /sic/ și, nu în ultimul rând, umanist /sic/. Profil funcționând
în limba... română (și, mai ales, în rusă - nu formal, ci în realitate!), dar
nu cumva să „cocheteze iresponsabil” cu România! Cu alte cuvinte, dl Druță își
dorește o națiune pe placul inimii sale de vlăstar produs - după propria-i
afirmație - al „violului” sovietic asupra Basarabiei. Care a fost ciuntită,
murdărită, rușinată în ochii lumii, de-acum va trebui să fie cunoscută cu
numele pe care i l-a dat Întâiul Conducător al Popoarelor - Stalin. După
căderea Imperiului sovietic, din denumire i-au fost șterse numai însemnele sovietice.
Dar asta nu e decât o formalitate...
„Esteții” lui Goma (Andrei
Țurcanu, Aliona Grati, Nina Corcinschi, Dumitru Crudu, Emilian Galaicu-Păun,
Mircea V. Ciobanu), spune același eseist, sunt „diletanți în istorie”. O spune cineva care cauționează toate
crimele sovietice în Basarabia într-o retorică a renunțării la identitate în
favoarea „iubirii dintre popoare”! Domnia sa este adeptul unei națiuni noi și
neapărat puternice, dar stăpânită de amnezie, o națiune fără memorie, deci,
fără identitate. Să se schimbe, formal, pe ici-pe colo, primesc, dar numai în
punctele neesențiale, în realitate, deocamdată, să păstrăm statu-quo-ul social
și mental din glorioasa perioadă sovietică, de dragul, repet, înfrățirii între
popoarele sovietice, nu cumva „fasciștii români” să tulbure visul de aur al
internaționaliștilor eliberatori de popoare de sub jugul etc. etc. etc.:
„...Discuția
despre Goma e un semnal clar al înnoirilor frumoase din Republica Moldova. Sper
că vom reuși să edificăm o națiune civică moldovenească unită, fără «băștinași»
și «ocupanți», fără «neam» , fără «etnie» și fără «birou al relațiilor
interetnice».”, mai spune
dl Druţă, într-un comentariu pe pagina Moldova People.
Ştergem
istoria cu buretele şi îi dăm un nou început! Dar numai formal, şi numai ca nu
cumva să fie luat în seamă Paul Goma în Basarabia. Adevăratul pericol îl
constituie semnificaţia biografiei şi operei lui Goma pentru, da, români, ca
naţiune vorbitoare de limba română în Europa, un Goma care a scos românimea din
impasul lipsei de demnitate, într-o vreme în care viitoarea „naţiune
moldoveană” îşi consuma în
păcat erotismul ruşinos al „violului” sovietic. Aici nu e
vorba de sforăiala cu europenitatea; naţiunea franceză, naţiunea germană,
naţiunea spaniolă, naţiunea italiană au rămas puternice nu renunțând la memorie și
identitate, ci cultivându-le. Lecțiile de morală pe care ni le servesc
susținătorii pretinsei națiuni moldovene, recurgând la noul laitmotiv al limbii
de lemn a corectitudinii globalizatoare, nu sunt decât niște piste false. Paul
Goma, prin curajul de a rosti adevărul, fără a face socoteli „diplomatice”,
este nodul din gâtul celor care învârtesc afaceri de tot soiul pe seama unor
oameni care și-au păstrat identitatea istorică și culturală, deci și națională,
deci română, tocmai pentru că au continuat să se roage în limba maternă pentru
a-și aduna rămășițele vii de prin Arhipelagul Gulag și a le întoarce acasă. În
Basarabia.
Paul Goma a rostit fără teamă, în
văzul Lumii, adevărul tragic al basarabeanului gonit de acasă, refugiat, dislocat,
deportat, furat, torturat, bombardat, executat de către ocupantul sovietic -
care a ucis, a ucis, a ucis! Și a devenit - neoficial - persona non grata pe
pământul părinților și bunicilor săi, acolo unde niște domni „formați” prin Europa
și aiurea îi interzic, în numele „europenității”, să se întoarcă. Ca să nu
perturbe frățietatea impusă de Moscova între pământeni și cei colonizați prin
politică de partid-stat cu scopul dislocuirii celor dintâi. Asta numește un
vizionar european națiune moldoveană.
La începutul anilor 1970 și
ulterior, Securitatea a dat consemnul ca scriitorul român basarabean Paul Goma
să fie compromis și anihilat prin colportarea concomitentă a unor etichete
intenționat contradictorii, diversioniste, pentru a semăna confuzii, pentru a
manipula: lipsit de talent, kaghebist,
jidănit, vândut americanilor, omul Securității, omul CIA, omul Mossadului, antisemit
ș.a. Aceste tinichele au devenit teme recurente în discursurile unor
propagandiști și neinformați de toată mâna. De două zile, Paul Goma este și
ținta unui scenariu „antinațional”. Mai bine spus, cei care l-au propus pentru
Premiul Național al Republicii Moldova se fac vinovați, în expresia eseistului
citat, de o faptă „antinațională”.
Națiune moldoveană, cine-i mama
ta? Cine-i tatăl tău? Dar limba ta cum se numește? Care-i prima ta amintire din
copilărie?
Basarabie, cine ți-a făcut
cunoscută în Europa și în lume durerea în anii de teroare în care copiii din
flori ai stalinismului erau reeducați? Paul Goma!!?
București, 5 septembrie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu