(text care ar fi trebuit să apară în revista "Tribuna" în decembrie 2013... cum nu am posibilitatea să verific, îl pun aici, altfel risc să regret că l-am actualizat...)
PAUL
GOMA: 20 noiembrie 1977 – 20 noiembrie 2013
Text apărut în „Observator cultural”, nr.
342, octombrie 2006, cu titlul Apelul
pentru repunerea lui Paul Goma şi a familiei sale în drepturile de
cetăţeni români. România la poarta Europei, cu Paul Goma refugiat
politic. Parantezele
drepte indică actualizările făcute în noiembrie 2013.
[„Né(e)
le 02-10-35 à: MANA
Pays:
ROUMANIE
Nationalité:
REFUGIE ROUMAIN
Sexe:
M
Date
d’entrée en France: 00-11-77
Ce document
est délivré pour les pays suivants:
Tous
pays sauf ROUMANIE”]
Iniţiatori:
Valerian
Stan,
publicist – Bucureşti, Dan
Culcer,
publicist şi scriitor – Franţa, O.
Nimigean,
scriitor – Iaşi, Flori
Stănescu [Bălănescu],
istoric şi redactor – Bucureşti, Mircea
Stănescu,
istoric – Bucureşti.
Iniţiatorii
mulţumesc revistei „Observator Cultural” pentru invitaţia de a
explicita conţinutul Apelului.
Ne-am fi aşteptat ca presa să invite la o dezbatere serioasă şi
responsabilă pe această temă, care este una de interes naţional.
Momentul a fost consemnat în trei ziare şi într-o revistă de
cultură: „România liberă” (9 sept.) a publicat o înştiinţare
care n-ar fi reuşit să reţină atenţia nimănui; articolul semnat
de Manuela Golea în „Gardianul” (19 sept.): Statul
român vrea să-l umilească din nou pe Paul Goma
este
curajos, informativ şi corect; a treia consemnare aparţine chiar
„Observatorului Cultural” (nr. 339, 21-27 sept. 2006). Fără
numele iniţiatorilor, fără semnături, deşi tocmai ele întăresc
impactul Apelului,
care nu este o acţiune venind de
nicăieri.
În „Ziua” a apărut recent un text anonim intitulat Apel
pentru reabilitarea lui Goma (30
sept.), care a reuşit să atragă nu doar nemulţumirea
iniţiatorilor şi semnatarilor Apelului, dar şi replica ziaristei
Miruna Munteanu de la acelaşi cotidian: Goma
şi reabilitarea statului român (3
oct.)
este
un text
consistent, neaşteptat, care pune lucrurile la punct. Nu Paul Goma
are nevoie de reabilitare,
ci statul român, care va dovedi că este unul democratic numai
atunci când o să restabilească drepturile constituţionale ale
tuturor românilor care au avut de suferit de pe urma regimului
ideologic.
De ce noi?
De ce am ales
câţiva dintre noi să iniţiem şi să redactăm un Apel
pentru repunerea în drepturi a lui Paul Goma şi a familiei sale?
Noi, iniţiatorii şi, pe urma noastră, cei peste 300 de semnatari
ai Apelului,
întrebăm de ce nu s-au autosesizat instituţiile statului
democratic vreme de 17 ani. Dacă cetăţenia română le-a fost
luată membrilor familiei Goma în chiar momentul în care au atins
solul francez, pe 20 noiembrie 1977, în mod abuziv şi ilegal, şi
de atunci au rămas cu statutul de refugiaţi politici, nu ar fi fost
democratic şi moral ca după 1990 să o reprimească în mod
automat? Ceea ce a fost săvârşit împotriva demnităţii umane de
un regim totalitar se cuvine să fie îndreptat de statul de drept
postrevoluţionar.
Iniţiatorii
Apelului
doresc instituirea unui cadru legal pentru urgentarea de către
Guvern şi Preşedinţia României a repunerii în drepturile
cetăţeneşti şi a onorării simbolice a celui mai reprezentativ şi
consecvent opozant anticomunist pe care l-a avut România. Nu i se
poate cere unui om care nu a abdicat vreodată de la condiţia de
scriitor român şi de om liber să cerşească: 1. repunerea într-un
drept la care nu a renunţat şi 2. reacordarea unui statut dobândit
prin naştere, după toate legile române.
De ce din 1990 până în
prezent, pe urma tezelor Securităţii, Paul Goma este marginalizat
şi calomniat sistematic, interzis tacit şi explicit, prin decizii
semnate de Consiliul USR şi întărite de preşedintele acesteia, dl
Nicolae Manolescu, astfel încât ultimele sale apariţii editoriale
în România au devenit, ca urmare a presiunilor amintite, sporadice
şi lipsite de o reală forţă promoţională? Deconspirările din
lumea politică şi literară începute în ultima vreme probează de
ce, după căderea oficială a comunismului românesc, Paul Goma nu
poate fi asimilat firesc de către cobreslaşii săi şi de
structurile publice şi intelectuale.
De ce, cu
rare şi lipsite de impact publicistic excepţii, se evită
informarea asupra subiectului, deşi Apelul
a fost trimis la sute de adrese electronice, începând din 8
septembrie, iar din 13/14 septembrie, însoţit de un număr
semnificativ de semnături, a ajuns la presă şi la două din cele
trei puteri ale statului? Pe 19 septembrie a plecat în regim de
„recomandate cu confirmare de primire” către cele trei puteri
ale statului de drept: Preşedinţie, Guvern, Camerele Parlamentului,
Ministerul Justiţiei. Cea de a
patra putere,
cum îi place să se numească, presa,
căreia am fost obişnuiţi după 1990 să îi acordăm mai mult
credit decât reprezentanţilor noştri aleşi constituţional, se
menţine într-o tăcere suspectă. O tăcere cu atât mai bizară cu
cât de săptămâni în şir ies la lumină deconspirări ale
colaborării cu Securitatea, atât dinspre lumea politică, dar, mai
ales, dinspre lumea culturală. Nu este inutil să ne întrebăm de
ce un text-Apel (şi, în egală măsură, Petiţie) care aduce în
discuţie drepturile lui Paul Goma este trecut sub tăcere în aceste
împrejurări. Deşi istoria a marcat importanţa Mişcării
Goma
pentru
drepturile omului, iar
întreaga sa operă literară, prost difuzată prin librării, dar
tot mai mult citită pe Internet, are un puternic ecou în conştiinţa
românilor.
Scurt istoric
Paul Goma a
ajuns în 1944
din
fosta Românie Mare, din Basarabia, în Vechiul Regat la numai 9 ani,
ca refugiat de război. Familia sa a avut un destin dramatic (ce
poate fi urmărit în Din
calidor,
Arta
refugii,
Gardă
inversă,
cărţi apărute în câteva limbi străine, dar şi în română).
Adolescentul a fost reţinut 8 zile la Securitatea din Sibiu în
1952,
apoi arestat în 1956, ca student la Facultatea de Litere. 1956
– anul Revoltei de la Budapesta, al intervenţiei criminale a
trupelor Tratatului de la Varşovia – este şi anul în care Ion
Iliescu, ajuns preşedintele României după 1990, cu multiple
mandate, conducea echipe de salubrizare ideologică prin
universităţile româneşti. După 2 ani de închisoare au urmat 5
ani de domiciliu forţat în Lăteşti – Bărăgan. În 1977
– anul cutremurelor: de pământ, al Mişcării
pentru drepturile omului
care îi poartă numele, al Grevei
minerilor din Valea Jiului –
a fost rearestat, anchetat, torturat (printre alţii, de generalul de
Securitate Nicolae Pleşiţă, un nume cu reverberaţii sinistre,
actuală vedetă a OTV, de unde îi insultă, fără ca justiţia să
se sesizeze, pe foştii disidenţi, în primul rând pe Paul Goma!),
otrăvit pentru a-i declanşa o moarte „naturală” şi exclus din
Uniunea Scriitorilor. Este anul în care primeşte paşaport pentru
Franţa [în urma unei invitaţii trimise de francezi, dosită multă
vreme de Securitate], deoarece nici unul din drepturile sale nu mai
era respectat de regimul comunist, şi, fiind deja cunoscut de opinia
publică internaţională, nu mai putea fi eliminat pe teritoriul
României. Pactul
Internaţional cu Privire la Drepturile Civile şi Politice,
semnat şi de România în 1974, prevede: art 12, pct. 1 „Orice
persoană este liberă să părăsească orice ţară, inclusiv
propria sa ţară.”, iar la pct. 4 „Nimeni nu poate fi privat în
mod arbitrar de dreptul de a intra în propria sa ţară.” Prin
retragerea cetăţeniei române s-au încălcat flagrant atât legile
române, cât şi cele internaţionale. Securitatea miza în
noiembrie 1977 pe o eliminare uşoară şi „curată” a lui Paul
Goma în afara ţării.
[Retragerea
cetăţeniei române continuă să fie un aspect neclar. Nu pentru că
decretul semnat de Ceauşescu, aşa cum prevedea legislaţia, nu a
fost descoperit în Monitorul Oficial – draftul de Decret l-am
găsit în dosarul de urmărire informativă, pregătit de Securitate
pentru a-i fi trimis preşedintelui RSR, redactat cu litere de-o
şchioapă, iar ofiţerii de Securitate au făcut de mai multe ori
propunerea de retragere a cetăţeniei –, ci pentru că studiul
aprofundat al „cazului Goma” în ultimii ani mi-a procurat
interesante revelaţii: 1. Retragerea oficială a cetăţeniei i-ar
fi văduvit pe artizanii represiunii de la Bucureşti de plăcerea
perversă de a-l putea acuza şi condamna la momentul oportun de
„trădare”, căci nu poţi acuza de trădare de ţară/patrie un
ne-cetăţean, un apatrid; 2. Dacă i-ar fi retras oficial cetăţenia
celui mai sonor, cunoscut şi consecvent critic şi opozant al
regimului comunist, conducătorii acestuia ar fi transmis
Occidentului un mesaj incomod pentru imaginea Bucureştiului:
Ceauşescu se teme de un singur om, a cărui singură putere este
rostirea adevărului; în schimb, Securitatea nu a încetat să
construiască planuri secrete pentru compromiterea şi anihilarea
acestei voci care nu a putut fi cenzurată, sperând că Goma va
putea fi eliminat (sau măcar transformat în legumă, aşa cum s-a
încercat pe 18 nov. 1977 chiar cu Monica Lovinescu), la un moment
dat, prin „moarte naturală” – provocată fie cu colet-bombă,
a se vedea povestea anului 1981, salvată în cartea Soldatul
câinelui,
fie prin otrăvirea cu aconitină, a se vedea anul 1982, „afacerea
Tănase-Goma”, cunoscută opiniei publice internaţionale din chiar
anul punerii ei în scenă şi foarte documentată recent de Liviu
Tofan în A
patra ipoteză. Anchetă despre o uluitoare afacere de spionaj,
Polirom, 2012; speranţele regimului Ceauşescu de a face manevre
teroriste în Europa (vezi şi episodul atentatului asupra postului
de radio Europa Liberă) erau îndreptăţite de ascendentul
politico-diplomatic pe care reuşise să-l stabilească datorită
minciunii numite independenţa
faţă de Moscova; 3. Pe termen mediu şi lung, cacialmaua
„retragerea cetăţeniei” (din motive similare nu i-a fost
retrasă nici lui Vasile Paraschiv! A se vedea aici numitorul comun:
greutatea/ pericolul real reprezentat de cei doi pentru stabilitatea
regimului comunist) şi-a atins scopul; ofiţerii politici şi
anchetatorii din puşcării aveau o vorbă: O
să povestiţi afară ce vă facem noi aici şi n-o să vă creadă
nimeni!
Cu acelaşi tip de logică avem de a face şi în problema
cetăţeniei: dacă i-a fost sau nu retrasă oficial nu mai contează,
azi, în 2013, când România – fostul stat totalitar, actual de
drept, din care s-a refugiat politic Goma, şi Franţa – statul de
drept de atunci şi de azi în care Goma a primit azil politic, sunt
membre ale Uniunii Europene; realitatea struţocămilească este
aceasta, repet: România, stat de drept, membru al UE, are în Franţa
la ora actuală (a mai fost şi Remus Radina, dar a decedat între
timp) cel puţin trei „cetăţeni” cu statut de azilanţi
politici; ei nu au niciun act românesc doveditor al identităţii
române, deoarece în momentul în care au cerut azil politic
statului francez şi-au depus toate actele la OFPRA – Oficiul
Francez pentru Refugiaţi şi Apatrizi; de atunci sunt apatrizi,
pentru că Goma, vrând să-şi onoreze destinul de român fără
patrie care atrage în permanenţă atenţia asupra fărădelegilor
din ţara „şi a lui”, cum ar spune el însuşi, a refuzat
cetăţenia franceză, oferită cu deosebită bunăvoinţă şi cu
respect de către instituţiile franceze; sigur că nu-l „crede”
nimeni... chiar oameni care i-au fost apropiaţi cândva se trezesc
mai curajoşi şi mai opozanţi decât au fost, exclamând: De
ce se tot plânge Goma atâta, uite, mie chiar mi-au luat cetăţenia!
Nu, retragerea cetăţeniei nu a fost o pedeapsă adevărată,
deoarece „retraşii” au acţionat imediat pentru obţinerea altei
cetăţenii, pentru topirea în peisaj. Iar după 1989 foarte mulţi
au făcut cerere de redobândire a cetăţeniei române. Realitatea
struţocămilească mai este şi aceasta: MAI pretinde că Goma este
cetăţean român în scriptele de la Evidenţa populaţiei; cum ar
veni, să
te mulţumeşti Goma cu ce-ţi dăm!
În baza acestei informaţii aproape secrete am reuşit, cu
împuternicire, să îi fac dosarele de pensionare şi pentru
indemnizaţie de fost deţinut politic (greu, greu, dar cu ajutorul
unor oameni care nu aveau de-a face cu instituţiile statului, nişte
oameni-oameni); l-am bătut la cap, pe româneşte, să îmi dea voie
să mă ocup de această dimensiune atât de prozaică a existenţei,
dar nu sunt sigură că am reuşit să îl conving că pensia de
vechime, pensia de la USR – pe care o primeşte orice membru când
se pensionează din „câmpul muncii” – şi indemnizaţia de
fost deţinut politic sunt drepturi, nu privilegii; poate am greşit,
poate că nu trebuia să îl ajut pe Paul Goma să primească
drepturi de care a fost furat zeci de ani, pentru că ele nu
acţionează retroactiv ci doar din momentul înregistrării
dosarelor! Apoi, Varujan Vosganian şi-a pus în joc întreaga
capacitate empatică şi persuasivă pentru a convinge Comitetul
Director al Uniunii Scriitorilor din România să voteze acordarea
indemnizaţiei de merit şi lui Paul Goma. USR nu îşi spală
păcatele faţă de acest scriitor pe care l-a exclus când era
otrăvit în condiţii de claustrare la Securitatea din Rahova, pe
care l-a umilit zeci de ani, care a colportat etichetele şi
batjocurile Securităţii pe seama scriitorului marginalizat şi
minimalizat de ai lui, unii cobreslaşi conlucrând productiv cu
instituţia Răului Absolut, cum a numit-o Goma, dar Varujan
Vosganian are meritul de a fi insistat asupra adoptării acestei
simbolice măsuri reparatorii, reparaţie pentru care a luptat
împotriva valului. Mulţi se întreabă retoric, uneori mă întreabă
chiar pe mine, cu aerul oamenilor superiori, care ştiu răspunsul,
stăpânesc adevărul, dar vor să-ţi mai tragă un dos de palmă,
aşa, în văzul lumii: De
ce se crede domnule Goma superior altora, de ce aşteaptă el
tratament preferenţial şi nu se supune regulilor şi legilor ca
toţi cetăţenii simpli şi normali?
Un răspuns neretoric: 1. Goma este reperul normalităţii şi nu
turma noastră de conformişti şi uniformizaţi mental; 2. Goma nu
poate veni în România, chiar dacă doreşte, din motivul exact şi
clar menţionat în original, în mottoul acestui text.]
Din 1977 până în prezent,
Paul Goma şi familia sa au statut de refugiaţi politici. Acesta
prevede, printre altele, că persoanele în cauză au voie să
călătorească în orice loc din lume cu excepţia României, unde
fuseseră persecutaţi şi erau în pericol, ai cărei cetăţeni nu
mai sunt şi unde nu beneficiază de nici un drept.
Propriile demersuri ale lui
Paul Goma
Prin împuternicitul său,
istoricul Stejărel Olaru, Paul Goma a depus:
– plângerea împotriva a 14
securişti, în frunte cu Nicolae Pleşiţă, act înregistrat cu nr.
385/ 10.01.2005;
– plângerea împotriva lui
Ion Iliescu, act înregistrat cu nr. 7131/ 13.04.2005.
Într-o scrisoare adresată
preşedintelui Traian Băsescu la 6 mai 2006, Paul Goma vorbeşte
despre reparaţiile pe care ar trebui să le facă statul român în
privinţa sa şi a familiei sale, cum ar fi „restituirea cetăţeniei
furate”. (site-ul HYPERLINK "http://www.paulgoma.free.fr")
Singurele
semnale oficiale, dacă pot fi numite astfel, sunt confirmările de
primire a Apelului
de la instituţiile amintite şi „răspuns-sesizare” din partea
Direcţiei Relaţii cu Publicul a Guvernului României (5 oct./ Nr.
16/6689/A – 20.09.2006), semnată de director Oana Marina Istrate,
care anunţă că „memoriul dumneavoastră ... a fost transmis,
spre competentă soluţionare, MINISTERULUI JUSTIŢIEI, solicitând
luarea măsurilor legale ce se impun...”.
Textul
Apelului
a mai fost trimis preşedintelui Comisiei pentru Studierea Dictaturii
Comuniste, Vladimir Tismăneanu şi directorului Institutului pentru
Investigarea Crimelor Comunismului, Marius Oprea. Dl V. Tismăneanu
ne-a răspuns în mod încurajator: „Vreau să vă asigur că
Apelul privitor la repunerea în drepturi a domnului Paul Goma şi a
familiei sale este luat în consideraţie de către membrii Comisiei,
unii cred că l-au şi semnat, iar recomandările finale o să ţină
seama de el.”
Alte demersuri
Dl Dan Culcer a adresat USR, în
nume personal şi în calitate de membru al acesteia, o cerere de
eliberare din arhivele Uniunii a unei copii după actul, decizia sau
procesul verbal al şedinţei de Consiliu al USR prin care s-a
hotărât excluderea lui Paul Goma în anul 1977. Tot Domnia Sa a
trimis Consiliului USR, dlui Nicolae Manolescu – preşedinte şi
dlui Varujan Vosganian – vicepreşedinte, cererea de a se anula
decizia de excludere a scriitorului Paul Goma din USR: „Opera şi
faptele acestui scriitor onorează aociaţia noastră profesională.
Excluderea sa a fost un abuz, o ilegalitate sub presiunea puterii
politice comuniste anterioare anului 1989, cauţionată de conducerea
Uniunii de atunci, din păcate, ilegalitate necorectată public, după
ştiinţa mea.”
Ambasadorul
României la Paris, Sabin Pop a primit de la Dan Culcer o scrisoare
în care se subliniază: „Este vorba de un act de dreptate şi de
reparaţie morală pentru un român exemplar şi familia sa. Este
evident că iniţiativa trebuie să aparţină Statului român, pe
care Dv. îl reprezentaţi în Franţa.” Pe 29 sept., cu ocazia
„zilelor francofoniei”, Domnia Sa a adresat şi Ambasadei Franţei
la Bucureşti o scrisoare intitulată Appel
en faveur de Paul Goma à transmettre à M. Jacques Chirac, Président
de la France.
Simpozionul
Internaţional „Piteşti – Reeducarea prin tortură, 2006”
(22-24 sept.) a adoptat o Rezoluţie
trimisă Primului ministru, în care se cere şi redarea cetăţeniei
române exilaţilor români deposedaţi abuziv de către regimul
comunist.
Considerăm
că tăcerea din jurul lui Paul Goma are efecte dezastruoase asupra
conştiinţei şi memoriei noastre colective. De aceea, atragem
atenţia mass-media şi autorităţilor statului asupra consecinţelor
neluării în seamă a acestui Apel,
semnat de nume marcante ale vieţii culturale şi publice din România
şi din străinătate, care a produs comentarii favorabile şi
neliniştite în multe grupuri de discuţii. [La peste un an de la
publicarea Apelului încă mai primeam adeziuni, pe diverse filiere,
astfel încât numărul semnăturilor ajunsese la peste 600.]
Perpetuarea tăcerii şi a neluării deciziilor care se impun de
către autorităţile române ar fi dovada că România rămâne
captivă propriului trecut.
Cum,
pe 2 octombrie, Paul Goma a împlinit 71 de ani îi urăm sănătate
şi zile liniştite, precum şi dorinţa multora dintre noi de a-l
vedea în România!
[Pe
2 oct. 2013, Paul Goma a împlinit 78 de ani. Situaţia sa este
aceeaşi ca acum 7 ani. Între timp, prin eforturile lui Andrei
Ţurcanu, scriitorul refugiat la Paris a obţinut cetăţenia
Republicii Moldova. Care nu-i foloseşte la nimic. Demersurile ce
trebuiau să însoţească firesc acest gest nu au mai avut loc.
Încercarea de a-i resuscita moral pe basarabeni, prin înfiinţarea
unui Centru de studiere a comunismului în Basarabia şi Bucovina de
Nord, care să poarte numele „Paul Goma”, a fost sufocată din
faşă, ca să folosesc un limbaj lemnos. Interese de grup şi
comunitare prea grele pentru umila noastră coloană vertebrală
şi-au impus punctul de vedere. Conducătorii de la Chişinău,
precum cei de la Bucureşti sunt pilotaţi de alt gen de interese
decât ale normalizării relaţiilor într-o societate reeducată de
ideologia comunistă. Aş spune, chiar, că aceia care ţin frâiele
politicii la Chişinău şi Bucureşti se complac într-o confuzie
deliberată ce compromite pe vecie demnitatea noastră umană şi
naţională.]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu