Cicerone
Ioniţoiu (8 mai 1924-26 ianuarie 2014)
„Dragă Emile,
Alăturat îți trimit
datele cerute și te rog să mă scuzi față de Flori pentru
nenumăratele greșeli, la despărțirea cuvintelor, cauzate și de
vederea care mă cam lasă.
Cu sănătatea o duc
destul de greu.
...
Te îmbrățișează,
Cicerone Ionițoiu
16 Oct. 2013”
Dragă domnule
Ionițoiu,
În ciuda celor peste
două mii de kilometri ce ne despart, mă simt mereu aproape și
alături de Dvs. Chiar zilele trecute v-am evocat, vorbind la telefon
cu doctorul Căpraru. De câțiva ani, am devenit oarecum dependenți
de amintirile din adolescență, studenție, pușcărie și chiar de
după. Nu este puțin paradoxal, nu este destul de trist și, totuși,
încurajator? Ascultându-le, înregistrându-le, transcriindu-le, au
devenit ale mele. Nici nu știu ce aș fi fără ele. De 20 de ani,
nu aș ști cine sunt, fără toți „bandiţii” pe care îi
cunosc, fie direct, fie prin cărțile lor. Prin memoria lor, mi-am
redobândit o parte semnificativă a vieţii mele de copil şi
adolescent amnezic.
În dimineața
acestei zile – triste, triste – îmi amintesc de comemorarea
victimelor comunismului în Cimitirul Montmartre, atunci când v-am
cunoscut. Anul acesta, căruia ați apucat să-i treceți pragul, vor
fi 13 ani de atunci. Vă veți fi alăturat deja martirilor
comunismului, pentru al căror mormânt simbolic v-ați dat silința
să fie inaugurat la 25 februarie 1990. Apoi, an de an, i-ați
pomenit de Ziua Eroilor-Înălțarea Domnului, alături de prietenul
Remus Radina și de alți români rămași cu inima și cu conștiința
în România.
Toată viața de om
matur ați fost afectat de fărădelegi și de nerecunoașteri. După
o şcoală de elită, aşa cum a fost Colegiul „Carol I” din
Craiova, absolvit alături de mulţi viitori „duşmani ai
poporului”, a urmat tragedia comunistă. Aţi fost unul dintre
„beneficiarii” privilegiaţi ai acestei nenorociri, aşa cum au
fost şi colegii de liceu şi de generaţie craioveni Remus Radina,
Emil Căpraru, Constantin Popilian, Barbu Poenaru, Constantin Paveliu
şi mulți, prea mulţi, alţii.
În 1964, ieşind pe
poarta închisorii, aţi găsit o societate într-adevăr nouă, aşa
cum o proiectaseră artizanii ei ideologici, o societate reeducată.
Care v-a respins, în care nu v-aţi găsit locul. Aşa că, în
1979, v-aţi luat România în inimă, în conştiinţă şi pe
tălpi. Şi aţi plecat. Atât aţi putut duce în lume. Şi nu a
fost puţin. Nu v-aţi dezminţit natura de luptător plecând pe un
drum pe care atunci îl credeaţi fără întoarcere. În pingelele
pantofilor scoseserăţi din cercul concentraţionar românesc
microfilme conţinând mii de nume şi de date despre cei care
trecuseră, ca şi Dvs., „pe acolo”. Prin iadul planificat de om
împotriva omului.
Îmi stăruie în
memoria afectivă pacea mormântului simbolic din Montmartre, o palmă
de conştiinţă românească în inima Parisului, conştiinţă
întreţinută de o mână de oameni. Uşor, uşor, pleacă şi ei
pentru a-şi ocupa locul cuvenit. „Din considerente politice”,
scria Radu Negrescu-Suţu în 2007, Primăria Parisului nu a fost de
acord cu inscripţia gândită de refugiaţii români pentru acest
mormânt: „Martirilor români exterminaţi în închisorile
comuniste pentru credinţa în Dumnezeu şi pentru apărarea
libertăţii ţării lor. Refugiaţii politici recunoscători”.
Căci, deşi statul francez a fost atât de omenos cu nefericiţii
plecaţi forţat din ţara lor, primăria nu a acceptat în 1990,
după căderea comunismului la Bucureşti, formula „refugiaţi
politici”... Să ne resemnăm cu gândul că politica nu face
niciodată dreptatea cuvenită. Avea să fie avizată o formulă
prescurtată şi mai corect-politică:
„1944-1989. Românilor căzuţi pentru Dumnezeu şi democraţie.
Exilaţii români.”
Mă tot întreb, în
acest marasm moral în care ne supravieţuim înşine de aproape un
sfert de secol, încercând să văd jumătatea plină a paharului:
Ce-am fi fost azi fără aceste generaţii născute şi educate
înainte de război, care au purtat gena sacrificiului de sine pentru
binele comun? Care au pus adevărul mai presus de simpatii şi de
orientări politice, de preferinţe culturale şi de credinţă, mai
presus de conservarea egotică a unei vieţi confortabile, indiferent
de condiţii?
Vom fi mai siguri pe
noi, mai puternici, de vom vrea, avându-vă şi pe Dvs., trecut de
două zile la cele veşnice, dar lăsându-ne o zestre istorică şi
de conştiinţă prin întreaga viaţă salvată de la distrugere şi
de la amnezie comunitară, prin cărţi, alături de a altor câteva
mii, pe care v-aţi dat silinţa să îi recuperaţi spre ştiinţa
noastră.
Vă mulţumim şi vă
rămânem recunoscători pentru tot ceea ce aţi suferit şi căznit
în adevăr, spre binele nostru,
Flori Bălănescu,
Bucureşti,
28 ianuarie 2014
Se duce cu domnul Cicerone Ionitoiu inca o pagina din memoria vie a suferinței provocate de comunism. Raman cărțile, interviurile, consemnările, amintirile altora. Din ce in ce mai putin citite, considerate, apreciate la justa valoare. E greu sa ne imaginam cu exactitudine ce a însemnat perioada trăită de oameni ca dansul. Putem însă simți deziluzia acestor oameni pentru postceausism fiindcă, in mare măsură este si dezamăgirea noastră.
RăspundețiȘtergere