(text apărut în revista Teatrului Național din Craiova - „SpectActor”, 2010)
Mistere cu Radu Beligan, după un secol de teatru şi
istorie
Radu Beligan, martie 2010, TNCraiova, foto: Flori Bălănescu |
„M-am născut odată cu România Mare şi sunt ombilical legat de ea. Nu e
o calitate, e un minunat blestem. Am putut rezista unor ispite uluitoare. Nu
m-am putut despărţi niciodată de ea. Am trăit aici mult, am traversat patru
dictaturi şi pot să vă spun acum, în gura mare, că am fost necredincios
regimurilor şi-ntotdeauna credincios României” a spus Radu Beligan în
deschiderea conferinţei care a avut loc la Teatrul Naţional din Craiova,
duminică, 21 martie 2010.
Impulsul de a participa la conferinţă (în ciuda preocupărilor mele, între
care teatrul nu se numără) mi l-au dat tocmai povestea complexă, faima şi
detalii mai puţin evidente din biografia celebrului actor, care credeam că se vor
mai clarifica în urma acestei întâlniri. Am participat cu o anume aşteptare în privinţa
omului, ştiind că dacă am empatizat vreodată cu Radu Beligan, s-a întâmplat să
fie cu unele dintre personajele pe care le-a întruchipat. Într-adevăr, după cum
a bănuit înaltul oaspete din capitala Băniei, am fost nerăbdători să îi
ascultăm „spovedania”. Dar în ciuda unei memorii fabuloase, în final am rămas
cu gustul amar al ratării ei...
Nu de puţine ori, umorul elegant, sobru, timbrul inconfundabil al vocii,
îndelung exersat şi cultivat o viaţă întreagă pe scenă, au provocat aplauzele
asistenţei încântate. Într-o Românie cu o lungă tranziţie spre modernitate,
secolul al XX-lea a fost relevant şi revelator în multe sensuri. Radu Beligan
s-a născut în debutul epocii interbelice, odată cu România Mare, reuşind să parcurgă
ultimul secol al mileniului al doilea, şi să dea pasul în al treilea. Este,
dincolo de aparenţe, o performanţă de care nu mulţi copii ai Marii Uniri au
avut parte.
Citându-l pe Cezanne, care se întreba cu regret nu cu mult înaintea
morţii: „Cred că am făcut mici progrese, dar de ce atât de târziu şi atât de
greu...?”, Radu Beligan augmentează râvna perfecţiunii artistice, pe care a
transformat-o în profesiune. Şi continuă: „Marea izbândă a vieţii mele este că
mi-am păstrat până azi starea de elev...”, ca pe un antidot la moartea
prematură a harului. Actorul – care anul acesta va împlini venerabila vârstă de
92 de ani – este convins că „lupta omenirii nu se dă între bine şi rău, ci
între inteligenţă şi prostie...”. Expresii bine căutate, dar şi adevărate, nu
neapărat dătătoare de seamă pentru un profil moral. Binele şi răul sunt categorii
cu care operează mai degrabă luptătorul pe tărâmul rezistenţei civice,
complementare binomului inteligenţă/ prostie. Or intelighenţia românească
antedecembristă a fost cu precădere „rezistentă prin cultură”. Omeneşte
vorbind, ne-am fi bucurat ca afirmaţia din debutul conferinţei („am fost
necredincios regimurilor şi-ntotdeauna credincios României”) să fie dincolo de
orice umbră de îndoială.
„Spovedania” despre înregimentarea politică (membru PCR, deputat în
Marea Adunare Naţională, membru PSD) sau despre funcţia de director al
Teatrului Naţional s-a mărginit la afirmaţia potrivit căreia menirea sa a fost
să apere teatrul de „vitregia vremurilor” – un eufemism pentru comunism –, şi
la amintiri despre regizori, colegi de scenă, turnee în străinătate etc. Nici
urmă de căinţă, oricât de simbolică... mai ales că actorul a dorit să imprime
întâlnirii de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” aerul unei apropieri şi
totodată unei despărţiri marcate de iubire faţă de public. Cuvintele sale, atât
de alese, au fost în permanenţă expansive cu privire la joc-actorie-scenă-lumea
artistică.
În final, după aplauzele prelungite şi golirea sălii, m-a urmărit multă
vreme sentimentul ratării. Ratarea asumării mesajului etic, abia strecurat
printre rânduri, dar promis în titlul conferinţei: „Confesiuni despre viaţă şi
artă”.
Radu Beligan, martie 2010, TNCraiova, foto: Flori Bălănescu |
Istoriile mai serioase şi istorioarele spumoase ori picante, amintirile
despre oameni deosebiţi şi celebri (de exemplu, Laurence Olivier) pe care i-a
cunoscut, citatele din clasici etc. nu pot acoperi ceea ce a rămas tăcut.
Probabil că formaţia de istoric mă îndeamnă să privesc nuanţat relaţia dintre
biografie şi profesie, cu convingerea că nicio artă, niciun act cultural nu
există în sine fără să fie influenţat de omul care îl produce şi de mediul în
care se manifestă, fără să fie pătat ori, dimpotrivă, pus în valoare de regimul
politic. Aşa a fost şi o să fie mereu, atâta vreme cât şi arta şi regimurile
înseamnă oameni – omul. Adică principii morale. Cuvântul. Bun/ rău –
inteligent/ prost – adevărat/ mincinos.
Am fost încântată ascultându-l, trăind în acelaşi timp sentimentul
ciudat că văd o piesă de teatru, excelent regizată şi jucată. Nu am putut stăvili
gândul că omul Radu Beligan se curăţă, se primeneşte trăind vieţile
personajelor sale, preluând câte ceva din biografiile lor, mai mult sau mai puţin
fictive.
Tristeţea mea este că maestrul Radu Beligan nu ne-a putut oferi şi o
lecţie asupra reţetei de a învinge fără compromisuri patru dictaturi,
punându-se în acelaşi timp doar în slujba României. Deşi, mai propriu ar fi
fost „în slujba românilor”, eufemismul România permiţând evaziuni nepermise...
Prelegerea despre pătrunderea în profunzimile misterelor creaţiei
artistice a fost mai mult decât convingătoare. Din
păcate, gestica teatrală este mult prea pronunţată, prin raportare la gestica
pur umană.
Am convingerea că lupta cu sine întru atingerea perfecţiunii artistice,
intrarea în imponderabilitate – acele momente de graţie în care actorul aflat pe
scenă pică în transă –, poate rupe
fluxul vital dintre omul supus actului creaţiei şi realitatea socială,
culturală şi, nu în ultimul rând,
istorică, numai pentru a hrăni un orgoliu demiurgic.
„Teatrul e plin de mistere. În cei 70 de ani şi mai mult petrecuţi pe
scenă n-am încetat să mă minunez cât de imprevizibilă este situaţia locului
actorului în scenă în raport cu publicul, cu partenerii, în raport chiar cu
mobilele. O jumătate de pas la dreapta locul e just, o jumătate la stânga locul
e fals (...) Mistere! De ce o zecime de secundă de ezitare anulează cea mai
explozivă replică de har? De ce tusea unui spectator poate distruge un moment
de artă construit cu trudă?...” se întreabă maestrul teatrului românesc,
lăsându-ne în continuare contemplativi în faţa misterelor din biografia-i
strict telurică şi socială, şi punând în seama Istoriei responsabilitatea
istoriei proprii.
Flori Bălănescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu