Câte ceva despre cele pe care le-am
uitat de dinainte de a le fi știut...
(Gânduri domestice de sâmbătă seara)
Dacă a văzut cineva în mass-media, de
curând, măcar o emisiune (sau vreo mențiune) dedicată Mișcării pentru drepturile omului (1977) să îmi spună și mie. A
debutat în februarie (eu spun: în ianuarie 1977, dar acum nu este atât de
important; dacă aș fi cu adevărat rea, aș spune că a început odată cu
trimiterea primului manuscris în Occident, las criticilor literari privilegiul
de a ne spune când a fost asta) și s-a tot desfășurat până la 1 aprilie
(arestarea lui Paul Goma; bine, eu spun că până mai târziu, dar nici acest
detaliu nu contează în această clipă)...
Or, citesc pe net cum Ion Iliescu e
invitat la conferințe (una chiar la Facultatea de Istorie, unul din locurile în
care în iunie 1990 minerii au intrat în sălile de curs peste studenți și
profesori, unde a doua zi după năvălirea lor era dezastru, iar în amfiteatrul
„N. Iorga” zăcea pe catedră o bucată de franzelă ruptă minerește, iar pe tablă
ședea scris: „aici au fost miniri”...),
văd la televizor înduioșătoare montaje literar-artistice despre cum prindea copilul
Ion gușteri (sau șopârle?); și despre cât de săracă&nefericită i-a fost
aceeași copilărie, pentru că bunicul lui nu avea electricitate (băieții de la
Digi m-ați dezamăgit profund!); dar cum adesea ne dovedim analfabeți în materie
de istorie (asta nu le cauzează doar celor direct analfabeți), acum copilul meu
(care n-a văzut emisiunea, dar poate au văzut-o alți copii) o să creadă că din
cauza asta erau atât de triști copiii în perioada interbelică: pentru că nu
aveau curent electric în bordei, la țară... Săracii! Păcat că nu l-a întrebat
nimeni pe Președinte cum erau prinși
studenții în 1956, în timpul vânătorilor organizate prin facultăți! Cred că mai
ușor decât gușterii! Mai ales că unii dintre vânători aveau experiența prinderii
încă din copilărie (săracele șopârle!).
Câți profesori de istorie or știi ce e
acela un bagaj? Mi-ar plăcea să le vorbească mai mult copiilor noștri în
puținele ore alocate istoriei și despre ce a însemnat comunismul, altfel se vor
uita la televizor și vor crede că tovarășii au fost niște oameni săraci,
cinstiți și curați la suflet, care au crezut în idealurile comuniste și s-au
trezit din vis fix în decembrie 1989, rânjind pe postul național despre nobila
ideologie comunistă, care a fost întinată printr-o nefericită punere în
practică.
„Sînt gata. Nu mai joc teatru, s-a isprăvit cu gălăgia, cu protestele – cu
toate. Sînt din nou, după douăzeci de ani – un deţinut. Care ştie, a învăţat pe
proprie piele că opoziţia trebuie să capete alte forme. Schimbarea
(macazului) s-a petrecut probabil în cele cîteva secunde de spaimă că fusesem
prins fără bagaj. Pînă adineauri i-am avut pe Ana-Maria, pe Filip, pe
socru-meu, pe Lulu; îi avusesem pe Ladea, pe Nego, pe Vianu, pe Cristoaica, pe
Dîmboviceanu, îi avusesem pe cei care-mi intraseră în casă ori îmi telefonaseră
(şi pe liceeană...). Îi avusesem pe cei care nu-mi intraseră în casă, nu-mi
telefonaseră, dar se gîndiseră să o facă; îi avusesem „dincolo” pe Ţepeneag, pe
Monica Lovinescu, pe Marie-France Ionesco, pe Tănase, pe Paruit, pe cei de la Europa
Liberă, pe gazetari...
Şi
iată: negăsirea bagajului – care trebuia să-mi fie la îndemînă – m-a
avertizat: din acel moment aveam să fiu singur.
Socru-meu
îl ţine în braţe pe Filip. Mă apropii, cu prosopul răsucit în mînă – singurul
şi tristul meu bagaj; se apropie Ana-Maria. Ne unim capetele – patru.
Responsabila
blocului izbucneşte, sonor, în plîns.
– La
revedere, spun – sînt calm şi deja departe.”
(fragment din
Paul Goma, CULOAREA CURCUBEULUI ′77 (CUTREMURUL OAMENILOR), în curs de apariţie la Ratio et
Revelatio)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu