revista "CONFESIUNI", nr. 7, mai 2013
Trecerea Prutului. O viziune pentru
normalitate
– partea a doua –
Mihail Vakulovski, 10
basarabeni pentru cultura română (Interviuri cu tinerii dintre
milenii), Casa de
Pariuri Literare, 2011.
Ceilalţi cinci tineri basarabeni
pentru cultura română „adunaţi” sub acelaşi drapel de Mihail Vakulovski sunt
Mitoş Micleuşanu, Roman Tolici, Octavian Ţâcu, Nicoleta Esinencu şi trupa Zdob
şi Zdub.
Mitoş Micleuşanu este un artist
plastic care s-a apucat de literatură împins de „atracţia faţă de experimental”.
Motivaţia lui a fost, se pare, una obişnuită printre tinerii basarabeni scăpaţi la studii mai cu seamă în
România sau pur şi simplu călătorind în afară. Născut în Ucraina, cu „o
copilărie suficient de bolnăvicioasă şi frumoasă în acelaşi timp, aşa încât
m-am ales cu o colecţie de angoase colorate şi o atracţie-respingere
irezistibilă faţă de medicină, patologie, cimitire”, Micleuşanu este un
inadaptat căruia îi place România. Este bine cotat literar, fiind cunoscut alături
de Florin Braghiş şi ca unul dintre fondatorii şi realizatorii „Planetei
Moldova”, „cel mai original proiect dintre milenii”. Literatura română de azi
are din punctul lui de vedere mai multe feţe, una mlăştinoasă, alta strălucitoare,
alta plată, alta cenuşie ş.a.m.d. Scriitorii şi artiştii, în general, îi par „uneori
excesiv de orgolioşi, unii mai introvertiţi, alţii mai excentrici, dar în
esenţă preocupaţi parcă de autoritatea lor, poziţia ierarhică, nu ştiu... Mai
cu seamă intelectualii mai vârstnici (nu toţi, evident) se tratează între ei
foarte ciudat, ai impresia uneori că e o competiţie cinică în jur, un sport al
înţelepciunilor, al aroganţelor bine mascate, cu alte cuvinte – o tristeţe de
nedescris. Asta mi se pare a fi un fel de constipaţie intelectuală cronică,
ierarhică. Tineretul (tinerii scriitori) este mai relaxat, dar întristat,
înfometat, puţin susţinut. Puţinii care depun un efort substanţial, după
părerea mea, pentru a sprijini şi promova literatura nouă, sunt şi ei atacaţi
şi bombardaţi (...) Bombardamentul ăsta vine din partea celor mai «corecţi» şi,
bineînţeles, foarte, foarte intelectuali, foarte înţelepţi şi interesaţi de
soarta literaturii tinere. Sper că m-ai înţeles, unii dintre ei nu dorm nopţile
de grija literaturii tinere, dau cu merţanele prin canale de emoţie şi
nelinişte în legătură cu avangarda mileniului 8.”
Un alt artist plastic, Roman Tolici a
sosit în România în 1990 pentru a-şi continua studiile. De prin 1999 a început
să scrie poezie şi proză, „ca pe o completare în demersul general al exprimării
mele artistice”. Şi pentru el, lumea literară şi artistică este „o junglă”,
ceea ce nu îl împiedică să-şi delimiteze precis identitatea. A ajuns în România
în momente istorice de efervescenţă (dar şi de mari confuzii şi îndoieli), „pe
fundalul podurilor de flori şi nu am a le reproşa nimic «fraţilor». M-au
acceptat în măsura în care eu însumi mi-am dorit să mă integrez în societatea
românească. Venirea aici s-a produs ca urmare a mişcărilor de renaştere
naţională din Moldova perestroikistă. România a reprezentat o necesitate
regăsită în flacăra adolescenţei. O mişcare naturală spre identitatea reală şi
profundă de român şi nu de moldovean sovietic.”
Octavian Ţâcu este, poate, cea mai
insolită figură din cartea lui Vakulovski. Conferenţiar universitar, doctor în
Istorie, absolvent al Universităţii „Al. I. Cuza”, „maestru internaţional la
box”, ministru al Tineretului şi Sportului din partea liberalilor în guvernul
Republicii Moldova. Dacă în relaţia arte plastice-literatură-muzică-teatru-film
complementaritatea este evidentă, permiţând lesne legături şi interpretări
interdisciplinare, în cazul relaţiei istorie-box intervin deja alte chei de
percepere. Nevoia de complementaritate este cel mai adesea motivată de nevoia
de a compensa. Poate că în cazul lui Octavian Ţâcu, boxul şi istoria se
armonizează pentru a compensa frustrări ale copilăriei: „Eram un «pitic» (la
propriu) care dorea să ajungă să-i bată pe toţi din lume. Sufeream de un
complex de inferioritate în acest sens, de care încercam să scap prin a fi cel
mai bun la carte.” Astăzi, trebuie să-şi ţină sub control cele două
„identităţi, care nu au între ele nici o tangenţă, cu excepţia faptului că le
fac eu”. Octavian Ţâcu este (deocamdată) singurul istoric din lista lui Vakulovski, de aceea îl vom
cita mai amplu. Problema Basarabiei şi
relaţiile sovieto-române în perioada interbelică este un studiu ce merită atenţie. Subiectul a fost
„politizat şi influenţat ideologic” în secolul trecut, aşa cum observă Ţâcu,
motiv pentru care a decis să nu se lase influenţat de istoriografia sovietică „total inoperantă”,
ca şi de „multe aspecte ale problemei Basarabiei pe care le mitizase
istoriografia română”. Drept urmare, autorul a studiat şi confruntat Arhivele
Ministerului de Externe din România şi pe ale Ministerului de Externe din
Federaţia Rusă. „Sunt tentat să cred că ineditul lucrării constă în faptul că
am stabilit o interdependenţă între aspectul internaţional al
acestei probleme şi procesul de integrare a Basarabiei în România Mare. Dacă
pentru celelalte provincii alipite în 1918 integrarea a fost o problemă internă
românească, atunci în cazul Basarabiei acest proces a avut conotaţie
internaţională determinată de pretenţiile URSS asupra acestui teritoriu.
Nerecunoaşterea Basarabiei ca teritoriu românesc de către Moscova a cauzat o
politică incoerentă a administraţiei româneşti în provincie şi a afectat
deseori bunele intenţii ale statului român în integrarea acestui teritoriu.
Proximitatea sovietică a determinat un regim de «mână forte» în Basarabia, care
este şi acum invocat de basarabeni ca o măsură de discriminare a populaţiei
locale de către autorităţile centrale. În absenţa unei politici adecvate de
explicare a acelei situaţii critice, basarabenii au văzut capul tuturor relelor
în «regăţeni», ceea ce a determinat (poate chiar determină încă) o reticenţă de
lungă durată a basarabenilor faţă de românii din ţară”. Realizările
profesionale ale lui Octavian Ţâcu demonstrează că şcolarizarea românilor
basarabeni în România are urmări fericite. El face parte din ceea ce singur
numeşte „generaţie dezinvoltă, crescută în realităţile tranziţiei, care i-a
determinat o atitudine mai tranşantă în scrierea istorică”. Este generaţia pe
care Mihail Vakulovski a surprins-o în volumul de faţă. Totodată, biografia sa
concurează cu un scenariu hollywoodian.
Nicoleta Esinencu este un nume sonor în lumea
literară şi nu numai, în primul rând (cel puţin aşa am auzit eu pentru prima
oară de ea!), pentru scenariul de teatru Fuck
you, Eu.ro.Pa!, a cărui scriere i-a fost suscitată de întâmplări neplăcute
trăite în Germania. Piesa a fost jucată între timp în România (prima oară la
Braşov), Rusia, Germania, Franţa, Austria, Japonia. Atipica scriitoare nu a
fost marcată de scandalul stârnit (de alţii) în Parlamentul României şi chiar
le transmite politicienilor: „admitem că în România nu poţi spune
Fuck you, Europa, dar de ce să nu poţi spune A fost prima oară când am simţit orgasmul, tată. Sau poate în
procesul de integrare europeană e strict interzis de a avea orgasm pe teritoriul
României?” Celor de la Chişinău le atrage atenţia că „O ţară care se vrea mâine
în UE trebuie să ştie minimum despre dreptul la exprimare liberă şi câte ceva
despre discriminări.” Nicoleta este „copilul teribil” al poetului Nicolae
Esinencu. Câtă vreme tatăl nu este deloc deranjat de personalitatea distinctă a
fiicei, Europa n-are decât să fie scandalizată, şi să rămână aşa, ori să se
maturizeze, în sfârşit.
Ultima pe listă, dar nu cea din urmă, este
Zdob şi Zdub, una dintre cele „mai originale, populare şi mai profi trupe
muzicale de limbă română”, după cum o prezintă autorul cărţii. Pentru membrii
trupei, rockul nu este totuna cu zgomotul, ei au o definiţie aparte: „trebuie
să fie ceva despre viaţă, un adevăr… adevărul despre viaţă. Sunetul nu e cel
mai important. Nu trebuie să înţelegem rock-ul literalmente. Nu vom reveni la
ce a fost cândva. În general, noi nu ne încadrăm într-un oarecare stil, noi
căutăm un nou stil”. Cine n-a auzit (de) Bunica
bate toba!? Se pare că bate tare...
Ultima parte a cărţii conţine un set
de Tiukestionar(e), chiar Mihail
Vakulovski fiind unul dintre cei supuşi anchetei... Voi lăsa în finalul
lecturii mele să se audă vocea realizatorului acestor interviuri deosebit de
importante pentru a înţelege nu doar frământările unor tineri români basarabeni
de peste Prut, presaţi de istorie să-şi caute şi să-şi croiască identitatea
(identităţile) „între milenii”, ci şi pentru noi, românii de dincoace de râu,
cel mai adesea întorcându-ne privirea de la oglindă. („Care e profesia pe care ai face-o cu plăcere? O profesie hobby care
te-ar face fericit?”) „Când eram mic visam să fiu cosmonaut. Cred că m-ar
fi făcut fericit. Dacă ar exista profesia de scriitor asta mi-ar plăcea să
profesez, dacă ar exista profesia de turist – ar fi o profesie ideală pentru
mine, cel puţin acum. Profesia de jurnalist cultural mă face fericit, fac Tiuk!
de plăcere, k-aşa am eu chef, dacă pentru asta mi-aş da şi un salariu baban
cred că m-aş simţi liber şi n-ar trebui să mai muncesc pentru alţii aproape
ca-n sclavagism.” („Ce sentimente/stări te enervează?”) „Linguşeala,
minciuna, nesimţirea, prostia, ticăloşia, impertinenţa, neputinţa; mă enervează
profanii care se cred atotştiutori, şefii care te ceartă c-a rămas pe copertă «să
fi» cu doi de «i», dar trebuia să fie «decât cu unu», şefii care habar n-au cum
se face un interviu sau cum se scrie un editorial, dar îţi dau sfaturi şi te
îndrumă cum să faci tu editorialul sau interviul… Mă aprind când cei mai
puternici îşi bat joc de cei mai slabi ca ei...”.
Tinerii basarabeni dintre milenii propuşi de Vakulovski fac parte deja
din cultura română. Ei vorbesc cel mai adesea despre identitate. Poate că
încercarea de a se defini şi reconstrui ne priveşte până la urmă pe toţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu