text apărut în revista "Confesiuni", nov. 2013
Paul Goma – un demers
analitic şi didactic
Aliona
Grati, Paul Goma. Iniţieri în textul
literar (Pentru elevi, studenţi,
profesori), Editura Arc, Chişinău, 2011
După cum sugerează titlul, cartea se vrea un ghid pentru a străbate mai
lesne regatul scrierilor lui Paul Goma, în speţă, pentru descifrarea romanelor:
Din Calidor, Arta reFugii, Ostinato, Bonifacia şi a dicţionarului necanonic Alfabecedar. Apărută într-o perioadă fastă
pentru exegeza operei lui Goma (în 2011 a fost publicată cartea Ancuţei Maria
Coza, Paul Goma – Scriitura disidenţei, Tipo Moldova, urmată
în 2012 de Petru Ursache, Omul din calidor, Editura Eikon şi de Mariana
Pasincovschi, Paul Goma. Biografie şi
literatură, Editura Limes), lucrarea Alionei Grati este mai mult decât un
îndrumar în literatura lui Goma, fiind o introducere binevenită în profilul scriitorului, un „curs scurt”
obligatoriu pentru înţelegerea vieţii şi operei, o monografie de lucru.
Deşi cartea nu este voluminoasă (fiind în termeni de specialitate un „auxiliar
şcolar”), este evident că autoarea a dorit în mod deliberat să reunească pe
scurt profilul scriitorului-universul
tematic al creaţiei-concepţia asupra literaturii cu câteva analize centrate
pe titluri distincte. Aliona Grati developează credibil ceea ce Vladimir
Beşleagă a afirmat recent despre Goma într-o emisiune a postului Tv Moldova 1:
„fără o biografie de excepţie, nu există o operă de excepţie”.
Structura propusă de autoare pentru înţelegerea şi aprofundarea tematică şi
stilistică este una didactică. După cele câteva pagini introductive (Nevoia cunoaşterii lui Paul Goma, Profilul scriitorului, Universul tematic al creaţiei, Concepţia asupra literaturii), toate
însoţite de referinţe critice, se intră metodic în analiza propriu-zisă.
Fiecare analiză este una de specialitate şi se încheie, fără excepţie, după un
model curricular, cu „Dispozitiv practic: exerciţii”, menit să fixeze
informaţia şi să dezvolte competenţele celor vizaţi.
„Din calidor. Între mitul copilăriei şi realitatea
istoriei”. Aliona Grati consideră că romanul „Din calidor. O copilărie basarabeană este creaţia majoră a lui Paul
Goma”. Datorită acestui roman, satul Mana, locul de naştere al scriitorului,
„rămâne un memorabil şi rezistent topos
artistic al copilăriei” în literatura română. Satul fixat de Goma în conştiinţa
literară are „valoarea unei matrice
originare, e un centru al universului”, dar şi „un sat reprezentativ pentru
Basarabia secolului trecut”. Romanul este „o reuşită invenţie de
funcţionalitate lingvistică şi consacră un stil aparte – stilul Goma”.
„Arta reFugii. Drama refugiatului. Începutul unui exil
perpetuu”. Cel de al doilea volum al ciclului autobiografic – Arta reFugii. O copilărie transilvană îi
pare Alionei Grati important pentru literatura lui Goma datorită compoziţiei şi
tehnicilor narative folosite de scriitor. Fugile
atât de îndrăgite de Johann Sebastian Bach au devenit laitmotivul compoziţional
al romanului Arta reFugii (şi nu
numai). Stilul Goma i-a procurat psiholingvistei Tatiana Slama-Cazacu expresia:
„Cel mai mare copil-creator de limbă română”.
„Ostinato. Imaginea universului
concentraţionar. Expresia stării de întemniţare şi apologia libertăţii în forme
literar-muzicale”. Este romanul care l-a consacrat pe Paul Goma drept „Un
Soljeniţîn al românilor”, după ce a apărut simultan în traducere germană la Suhrkamp
şi în franceză la Gallimard, în 1971. Romanul are „o construcţie sferică,
folosind tehnica cercurilor concentrice
sau strategiile compoziţiei polifonice: dus
şi întors în punctul iniţial”,
constituindu-se într-o „reflecţie despre limită
şi libertate (...) este o apologie a
libertăţii, scrisă cu o deosebită virtuozitate stilistică, o carte-protest faţă
de încarcerarea omului pe motive ideologice, dar şi una profund umană despre
iubire şi aşteptare, trădare şi fidelitate, suferinţă şi bucurie”.
„Bonifacia. Tema iubirii.
Proiecţii ale eternului feminin şi poezia deliciilor senzoriale”. Structura
romanului este asemănătoare celei din Ostinato,
cele trei părţi fiind „construite simfonic-circular pe schema «dus-întors».”
De data aceasta, motivul central, care acaparează povestea, este femeia.
Iubirea este scrisă la temperatura unei „poezii a deliciilor senzoriale”,
sfârşind „pe o notă ridicată”, naratorul găsindu-şi „salvarea în cuvânt, în
povestea povestită şi scrisă. Cuvântul salvează moartea sentimentului, dându-i
sens în plan metafizic”.
„Alfabecedar – «cuvântarul»
fără limite. Magia cuvântului în proza lui Paul Goma”. Cu o ediţie unică, ajunsă
mai mult accidental la câţiva interesaţi şi cunoscători, Alfabecedarul este o carte mare, în ciuda lipsei de circulaţie:
„adună în jur de 33 de mii de cuvinte noi, derivate din 896 de cuvinte-standard
sau din rădăcina cuvintelor ce fac parte din patrimoniul limbii române. Niciun
alt scriitor nu a pătruns atât de adânc în substratul limbii române literare
pentru a o recrea din interior”.
Pentru cele 68 de pagini, câte numără volumul
prezentat, referinţele critice sunt impresionante: Mihai Cimpoi, Andrei
Ţurcanu, Alexandru Burlacu, Petru Ursache, Raluca Lazarovici, Daniela
Sitar-Tăut, Flori Bălănescu, Ovidiu Nimigean, Nina Corcinschi, Eugen Ionescu,
Ion Negoiţescu, Cornel Ungureanu, Vasile Baghiu, Eva Behring, Ion Simuţ, Daniel
Cristea-Enache, Tatiana Slama-Cazacu, Mariana Pasincovschi, Ion Bogdan-Lefter,
Mihail Vakulovski.
Alionei Grati îi reuşeşte un demers sintetic de aşezare
la locul cuvenit a scrierilor lui Paul Goma, pe multiple niveluri, totodată, un
exerciţiu didactic adresat nu numai elevilor şi studenţilor, ci şi
profesorilor. O întreprindere necesară şi singulară din câte cunoaştem, cu atât
mai mult cu cât cărţile lui Goma nu sunt cuprinse în aria curriculară de limba
şi literatura română, că este vorba de Bucureşti sau de Chişinău, cel mult doar
ca lectură opţională ori suplimentară în unele manuale alternative din sistem. Dacă
pentru majoritatea elevilor şi studenţilor lucrarea Alionei Grati poate
constitui un exerciţiu de iniţiere literară, pentru profesori trebuie să fie
unul de aprofundare a universului literar Goma.
Paul Goma. Iniţieri în
textul literar este, cum ar spune însuşi Goma, cu un termen din Alfabecedar, o lucrare de o rafinalitate garantată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu