Un război diplomatic de 200 de
ani: chestiunea Basarabiei
Alexandru-Murad
Mironov, Vremea încercărilor. Relațiile româno-sovietice, 1930-1940, Cuvânt înainte de Constantin Bușe,
Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului, București, 2013, 484 p., format 17/24 cm.
Teza de doctorat a lui Alexandru-Murad Mironov este mai mult
decât un exercițiu de verificare a diverselor competențe pe care trebuie să le
probeze un istoric în profesia sa. În dubla ipostază, de cercetător la Institutul
Național pentru Studiul Totalitarismului și de lector la Facultatea de Istorie
a Universității din București, Mironov a reușit să îmbine în lucrarea de față
acribia științifică – o documentare
aplicată și un simț analitic focalizat pe temele și subtemele fixate, cu o
dimensiune didactică de invidiat. Suntem, astfel, în fața unui demers istoric
având profunde valențe pedagogice, o lucrare așteptată asupra sinuoasei și,
totodată, delicatei probleme a Basarabiei.
Argumentul,
Structura, Metodologia, Stadiul cercetării, Anexele, bogatul
aparat critic și o listă de izvoare documentare și bibliografice absolut
impresionantă sunt argumente suplimentare.
Pentru o înțelegere adecvată a relațiilor diplomatice
româno-sovietice din deceniul al patrulea al secolului al XX-lea, autorul ne
propune în partea întâi a cărții un excurs asupra istoriei diplomatice a
problemei începând cu 1918, mai bine spus, după unirea Moldovei din stânga
Prutului cu Vechiul Regat al României. „La guerre d’un mot”: Basarabia este un titlu de capitol
ce își onorează conținutul: Raporturi și contacte româno-sovietice între
1918 și 1934. Dimensiuni diplomatice. Un prim aspect ce trebuie menționat
este capacitatea discursivă a lui Mironov de a transmite și contextualiza idei
ce par simple în formă, dar al căror conținut este trudit pe o informație
complexă și bogată. Poate de aceea,
paradoxal, sunt atât de greu de transpus în spațiul opiniei publice. Acolo,
unde, știm bine, informațiile capătă adesea dimensiuni și interpretări străine
de conținutul lor originar. În speță, este vorba aici despre distincția
obligatorie ce trebuie să opereze în analiza istorică atunci când avem de a
face cu domeniul diplomatic. Căci, evenimentele denumite îndeobște istorice nu
constituie decât una dintre formele de exteriorizare ale muncii diplomatice,
muncă ce se răsfrânge ca într-o oglindă cu fețe multiple în chiar istoria
măruntă și mai puțin măruntă, fiindu-și consubstanțiale. Necunoscând detaliile
diplomatice din spatele unui eveniment istoric nu vom înțelege cu adevărat cum
au fost posibile momente ce poartă aura măreției, precum Unirea Basarabiei cu
România. Vom rămâne, la nivelul opiniei publice, mai mult sau mai puțin
titrate, captivi unor interpretări lejer pătimașe, avându-i în centrul atenției
pe liderii politici de la Chișinău (Sfatul Țării), sau unor prejudecăți,
devenite locuri comune, aşa cum este generalizarea cazurilor de comportament
inadecvat al diverşilor funcţionari publici detaşaţi din Vechiul Regat după
1918 în stânga Prutului.
Ceea ce unii consideră azi ca
fiind naivități ale diplomaţiei de la București, în special cu trimitere la
activitatea lui Nicolae Titulescu, este deconstruit cu multă răbdare, chiar cu
insistență profesorală, și foarte documentat de către Alexandru-Murad Mironov.
Nodul gordian al relațiilor dintre România și Rusia – aflată în plin proces de
imperializare comunistă –, după fixarea noilor frontiere de după Primul Război
Mondial, se va numi Basarabia. Cu un bonus, adus tot de război – tezaurul
României sechestrat la Moscova. „Autorităţile române au avut două teme majore
în cadrul negocierilor cu partea sovietică: chestiunea Basarabiei şi problema
tezaurului, exact cele două puncte importante din nota Sovnarkomului prin care
se rupeau relaţiile diplomatice dintre cele două ţări. Aceste aspecte au
revenit constant în atenţia celor două servicii diplomatice în următorul
deceniu şi jumătate, până la reluarea relaţiilor oficiale în 1934, ba chiar şi
după aceea şi, am putea adăuga, că până în zilele noastre şi-au păstrat aceeaşi
actualitate.”
Conținutul central al cărții,
demonstrația anunțată de titlu, îl constituie partea a doua: Epoca
încercărilor. Ignorarea dușmanului: relațiile româno-sovietice între 1934 și
1940. Ipoteza de lucru a autorului
este că anii 1930 ai României au fost marcați din punct de vedere
politico-diplomatic de „o oarecare acomodare
cu realităţile epocii. Dacă politica externă din primul deceniu de existenţă a
României Mari a fost proiectată în exterior – fiind guvernată de insistenţe
remarcabile privind recunoaşterea unirii, frontierelor, de confirmarea
transformărilor prin care trecuse ţara, lipsind însă o adevărată conştientizare
a modificării statutului său –, ceea ce a urmat a debutat cu o introspecţie,
marcată de încercări de redefinire a rolului statului român în regiune şi s-a
încheiat într-o adevărată degringoladă.” O politică externă lipsită de
un proiect național – cu excepția, spune autorul, perioadei titulesciene – va
conduce la prăbușirile politice, diplomatice și militare de după 1940. Privit azi,
prin prisma rezultatelor și conform cu normele actuale, drept un „idealist”
(sau cu o expresie mai colocvială – naiv), Nicolae Titulescu este perceput de
istoricul Alexandru-Murad Mironov ca un diplomat care a încercat prin politica
practicată „să scape de încercuirea locală prin găsirea unei soluţii generale.”
Or, este clar azi, după eșecul sistemului Societății Națiunilor și după ce am
fost noi înșine martorii unei Europe tăiate în două de greaua Cortină de Fier
ideologică, consimțită – trebuie să o spunem – de ambele tabere, că România nu
ar fi avut nicio șansă de a impune prin diplomația ei o bună și pașnică soluție
generală. De ce, ne explică autorul
cărții, după ce a studiat, analizat și coroborat sute de studii de
specialitate, de lucrări memorialistice, corespondență și periodice ale vremii,
precum și documente provenind din 34 de fonduri ale Arhivelor Naţionale Istorice
Centrale, Arhivei Diplomatice a Ministerului român al Afacerilor Externe,
Bibliotecii Academiei Române – Cabinetul de manuscrise, Arhiva diplomatică a
Ministerului francez al Afacerilor Externe şi Europene, dar și documente
publicate într-un număr impresionant de volume.
În capitolul dedicat Concluziilor, Mironov își
exprimă îndoiala în legătură cu stabilirea unor eventuale relații bilaterale
normale între Moscova și București, în absența unei chestiuni a Basarabiei. Cu
sau fără acest impas numit Basarabia, sovieticii ar fi reacționat la fel: „Dacă
ţinem cont de faptul că Internaţionala a III-a Comunistă nu lupta numai pentru
«eliberarea» provinciei dintre Prut şi Nistru, ci şi pentru revizuirea statului
Transilvaniei, Bucovinei, Banatului sau al Dobrogei, deducem că teritoriul în
litigiu era doar un pretext.” Cu excepția scurtului episod al implicării
contelui Pavel Kiseleff în modernizarea Principatelor Române,
„Istoric vorbind, relaţiile dintre cele două ţări au fost proaste, încă de la
sfârşitul primei jumătăţi a secolului al XIX-lea, de fapt cam din momentul în
care Ţările Române au început să dea semne de independenţă. Până atunci, ca
parte a Imperiului Otoman, Moldova şi Ţara Românească beneficiaseră de
sprijinul real al imperiului vecin. Experienţa ulterioară a arătat că orice fel
de contact cu Rusia era periculos, că guvernul de la Petersburg nu îşi respecta
angajamentele, iar atitudinea faţă de România rămăsese aceeaşi de pe vremea
divanurilor ad-hoc, adică cea de protectorat.”
Dar cum neînţelegerile, ca şi
marile, micile, fericitele sau nefericitele evenimente petrecute în istoria
unei comunităţi naţionale se situează dintotdeauna la confluenţa adevărurilor
ce scapă normelor uzuale, Mironov conchide tocmai în virtutea şi, totodată, în
ciuda, percepţiilor comune pe care le localizăm în mentalul colectiv: „Deşi, în
mentalul opiniei publice româneşti, în pragul Primului Război Mondial,
proiectul naţional nu o conţinea – «sufletul românilor era cu Transilvania» [apud, Lucian Boia, România, ţară de frontieră a Europei,
Humanitas, Bucureşti, 2002, p. 86 – nota de subsol a autorului] –, soarta acestei nefericite
provincii a devenit principala preocupare a politicii externe a României
interbelice, după cum şi astăzi continuă să suscite un interes major.”
Cele 120 de pagini de Anexe
documentare şi de studii dau profunzime și amploare unui demers analitic și
didactic de excepție, de care nicio viitoare lucrare abordând tematica din
cartea de faţă nu va putea face abstracţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu