Craiova, primăvara anului 1989 |
18 aprilie
Mai obosită decât ieri. Chiar fără să fac nimic. Aş vrea să fiu uitată
într-un colţ. Pur şi simplu uitată pentru o vreme, nu lăsată.
(Trebuia să fac analiza periodică de prolactină cu cel puţin 2 luni în
urmă...)
Ca să mă pot întoarce în mine, să înţeleg povestea din visul teribil de
ieri-dimineaţă. Uneori am impresia că visez scene foarte reuşite, pentru ale
căror detalii şi efecte m-ar invidia cei mai buni regizori. Se făcea... de
fapt, m-am pomenit dintr-o dată în centrul Craiovei, unde pe vremuri era piaţa
de flori – azi habar n-am ce au ridicat acolo! –, în capătul străzii Lipscani,
numai că acum erau resturi îmbietoare de arhitectură interbelică, păreau chiar
mai vechi. Mă simţeam cuprinsă de o febră de bucurie că sunt acolo, că mă pot
plimba singură. Străzile erau pustii; la un moment dat a apărut un grup de
elevi adolescenţi /băieţi/ în uniforme – identici cu cei din fotografiile de
epocă de dinainte de război; alergau în manej strâns, în frunte cu căpitanul,
care părea să le fie profesor. Am mers în jos, spre Kogălniceanu, însă, deşi
ştiam că locurile acelea au fost altfel, şi înainte de ’89, şi după, tot
coboram, hipnotizată de tabloul din faţa mea, care a luat dintr-o dată o
perspectivă fascinantă. Mergeam fără să-mi ghidez paşii, cu senzaţia aşteptării
a ceva nemaivăzut şi, totodată, a neaşteptatului, acea senzaţie pe care aş trăi-o dacă m-aş
duce, de exemplu, în Peru. Nu avusesem niciun indiciu pentru spectacolul de
dinainte-mi. M-a izbit vederea drept în faţa ochilor a unui zid medieval foarte
înalt, de cetate, cu tencuiala pe alocuri scorojită, pe alocuri umedă şi
înverzită. Nu-mi venea să cred că am stat ani de zile în Craiova şi nu-l
văzusem! Craiova a fost – este – centrul urbanităţii, reperul civilizator al
tuturor satelor din jur, până foarte departe. Când eram mică mă stăpânea o
emoţie ciudată de câte ori puteam ajunge în oraş. Frageda mea memorie era
îmbălsămată cu poveşti spuse de mama, despre boierii de altădată, cucoane
educate şi dichisite, domnii cei învăţaţi, pricepuţii negustori evrei, Piaţa
Mare – dărâmată de comunişti ca să ridice teatrul, numit atât de nefericit azi
„Marin Sorescu”, mama era transpusă când povestea despre piaţa asta, ca şi tata
de altfel (acolo văzuseră în adolescenţa lor fragedă o balenă, din care
negustorii de peşte vindeau hălci) etc. Or, ce vedeam eu – până şi în vis îmi
spuneam dacă n-aş vedea cu ochii mei n-aş
crede – era de neînchipuit pentru oraşul de pe Jiu. Mă apropiam din ce în
ce mai mult, atrasă ca de magnet şi... mi s-a tăiat răsuflarea. Deşi coborâsem
mereu, acum eram în plin urcuş. Sau poate doar privirea percepea înălţimea
datorată peisajului din planul secund, care se proiecta dominând totul în
spatele zidului. O piramidă în toată splendoarea ei, poate chiar piramida lui
Keops! Era atât de mare că îi vedeam desluşit treptele. Dar numai pentru că
eram foarte aproape. Am explodat: Dumnezeule, unde au stat ascunse toate astea,
eu de ce nu le ştiu? Habar nu aveam că este un oraş magnific, poate cel mai
frumos din România. Mă apropiam ameţită, atmosfera era tot mai lăptoasă, lăsând
impresia vulcanului Fuji de aproape, de cât de aproape îl poate surprinde
complet cel mai performant obiectiv. Nu mi-am dat seama când/ cum am ajuns pe
după un parapet, privind numai în faţă, m-a izbit dincolo de cetate oceanul. În
mijlocul apei piramida. Era atât de limpede, încât primul „etaj” se vedea
foarte clar prin pânza lichidă. Cum privirea nu mi se dezlipise de pe
înfăţişarea neverosimilă din faţa mea, am început treptat să mă întorc spre
zid, coborând din vârful piramidei, uşor, spre apă, apoi... ochii executară un
adevărat travelling. În vis nu a fost suspans, doar tranformarea lui în poveste
aduce plusul de mister, emoţie şi şoc. Eram deasupra unui gol imens, pe o plasă
transparentă, dar foarte îngustă, care încorseta zidul cetăţii. M-am speriat,
neştiind cum de am ajuns acolo şi cum o să mă întorc în oraş, „pe uscat”. Dar
apa albastră mă ţintuia. Jos, la baza cetăţii era incredibil de albastră,
precum scrobeala mamii când o dizolva ca să-nălbească rufele. Un tablou viu,
autonom: dinspre piramidă înspre cetate apa avea o culoare în degrade: bleu
spumos, apoi din ce în ce mai transparent, devenit la cealaltă tivitură de un
albastru-curcubeu. Fantastic! Nu am fost atât speriată că mă voi prăbuşi în hău, cât surprinsă că până atunci nu
ştiusem. M-am ţinut cât mai aproape de zid şi atingându-l cu spatele m-am tras
înspre capătul prin care avusesem acces. Să nu cad. Apoi nu a mai fost nimic.
nici ploi calde repezi de
vară aduceri aminte şi curcubee n-ar mai hohoti neruşinate pe cerul flămând
(ai observat câtă poluare iarna a devenit o primăvară precoce şi râzgâiată
vino de vezi vacile cum pasc în ianuarie vino să ne ţinem de mâini sub bolţi de
rogvaiv! le aud cum rup colţul ierbii cu fălci hămesite doar şi eu le-am păzit
cândva pentru tine)
trenul mă duce acum pe un alt drum mă întoarce la tine...
născută dincoace de gratii am rămas nedorită. mama era o femeie care iubea
viaţa vrând s-o omoare cu zile aşa că mă văd uneori trecută dincolo ca să nu-mi
spurc plămada în care ne-am respirat. în Amnios acolo să ne ridicăm o
dulce căsuţă
(de n-o veni peste noi vreun anotimp hain)
acolo te aştept să privim lumea printr-o băşică de porc peste culmi de basm
săraci să ne iubim într-o cochilie de Ceylon
(pe-nserare când ape lenevite în culcuş sângeriu de lună se trag şi fetele
mari cată cu ochii la stele)
dintre ierburi otrăvitoare să te smulgi pentru floarea cu nume vii (când
apropii ciobul de faţă picurii de ametist pe chipul tău de inorog îmi
odihnesc...)
(măcar un capăt de drum. să nu-l pierd)
sunt rea şi sunt bună fructă de miere sălbatecă şi crudă sunt fată şi sunt
muiere ruptă pe dinăuntru sunt catifelată speriată lilice domniţă când pe
pământ când printre stele
uimească-se Dumnezeu cum rodesc pui vii cărora le dau chipul tău...
(câte unul pentru fiecare anotimp în care am jelit şi m-am pierdut fără
rost prin vieţile altora)
şi ei cad din mine se desprind mici şi uscaţi ai nimănui
(când vei înţelege iubirea femeii vei avea ochii deschişi îl vei vedea pe
Dumnezeu orb orb orb scârţâind de uscăciune. altfel n-am aluneca noi pe inutile
semiramide. tu însuţi vei vedea şi nu va fi prea târziu. vei simţi cum se agaţă
copiii tăi în mine cum mă caută ciorchini fără ochi cum dorul se lasă din
inimă-n mitră. vei înţelege până şi tu chinurile facerii o vei simţi pe femeia
renunţărilor)
mi-am amintit brusc dintr-o iarnă trecută şi vie
(era o iarnă adevărată cu zăpadă ger viscol şi zloată era atât de alb şi de
rece anotimpurile îşi urmau încă era frig şi alb cu griuri frivole şi aşteptam
să înverzească primăveri fără voie)
cum un negru speriat mă privea cu ochi roşii tiviţi de neîmplinirea tribului
său poate că l-a speriat vedenia mea de aiasmă poate că îmbătător iz de pelin
pe buze purtam şi extraterestră adiere... poate că se temea să nu-i rămână
oasele prin România strivit de uşile troleibuzului 79...
(atât de aproape că nu putem trece depărtările dintre noi)
Dumnezeu este orb ca în prima zi. Şi atât de viu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu