Havel-Goma
A murit Havel, Dumnezeu să-l odihnească! Compatrioţii lui au de ce să-l
plângă şi, chiar mai mult, au de ce să fie mândri. Mulţi dintre ei au susţinut
Charta 77, au pus umărul la naşterea societăţii civile în Cehoslovacia regimului
comunist, supravegheată din scurt, chiar la faţa locului, de trupele sovietice.
Nu mă surprinde reacţia previzibilă a condeierilor bine cotaţi din România
la aflarea veştii despre dispariţia luptătorului pentru drepturile omului şi fostului
preşedinte ceh, Vaclav Havel. Las intenţionat deoparte articolul semnat de
Andrei Pleşu, pentru că m-am plictisit să mă repet. Însă, mi-a reţinut atenţia
ce a scris Stelian Tănase pe blogul său. (http://www.stelian-tanase.ro/sa-stam-de-vorba/havel/)
Decupat de contextul românesc şi european şi aruncat în spaţiul şi în
lumile virtuale pare în regulă, pentru cine nu ştie puţină istorie. Este şi
motivul pentru care scriu acum.
În fine, încerc o punere în context.
„Pentru generaţia mea, mai ales pentru zona intelectuală din care provin,
Havel a fost o figură tutelară. Era un «şaizecioptist». A făcut parte
din lumea care a răsturnat valorile epocii postbelice – anii 60, mişcarea
drepturilor civile din SUA, constestaţia tineretului în Polonia, Franţa
etc., primăvara de la Praga distrusă de tancurile cu stea roşie. A fost o
epocă măreaţă. În anii 70, când acest spirit al libertăţii a marcat
un recul, Havel a fost printre puţinii care şi-au susţinut în continuare
ideile despre nevoia de libertate, a militat împotriva servituţilor
de tot felul. Nu a fost pe gratis. A fost arestat, judecat,
condamnat. A fost pedepsit cu mai mulţi ani de puşcărie pe care
i-a făcut. S-a purtat cu mare demnitate. Nu şi-a renegat ideile,
atitudinea lui nu s-a schimbat. Anii de celulă l-au întărit în convingerile
lui. Nu s-a lăsat intimidat. După eliberare nu a devenit un promotor al
urii. A rămas senin în valorile lui.”
Aşadar, tinerii intelectuali români ai anilor 1960-1970 (când eu mă
năşteam) au avut numai modele externe, în lipsa unor modele interne; dacă ar fi
existat, Stelian Tănase ar fi făcut o trimitere la ele; la vremea respectivă, poate
chiar ar fi făcut marele pas al solidarizării, al implicării, al ieşirii din
cerc, din linie, din tăcere etc.
„Auzeam adesea în anii 80 la Europa liberă ştiri despre el, despre
protestele lui scrise, despre atitudinile lui curajoase. Şi nu era simplu să
vorbeşti şi să scrii despre libertate într-o lume, cea comunistă, lipsită de
orice libertate. A vorbi atunci despre libertate era un delict
grav. Şefii comunişti de la Vladivostok, la
Praga înţelegeau vorbele lui ca o ameninţare periculoasă. Să fii
singur împotriva diviziilor de tancuri, a miilor de agenţi, a unei
uriaşe maşinării de progandă - nu era la
îndemâna oricui. Havel a fost omul acestei situaţii.”
Până în anii 1980 şi mult înainte nu s-o fi auzit la Europa Liberă nicio
voce de român liber din România ocupată de români? Adevărat, „nu era simplu să
vorbeşti şi să scrii despre libertate într-o lume, cea comunistă, lipsită de
orice libertate” – neimplicarea intelectualităţii române este cea mai grăitoare
dovadă; şi dacă, totuşi, acei destui români care se exprimau prin Europa Liberă
ca să fie auziţi de fraţii lor din România închisă nu au fost auziţi, unii
dintre ei au putut fi cunoscuţi după 1989, în special prin cărţile lor. Citiţi
Paul Goma, Scrisuri I, 1971-1989,
Curtea Veche, 2010 şi o să vedeţi cât de mult a scris cu adevărat „despre
libertate într-o lume, cea comunistă, lipsită de orice libertate” acest român!
În timp ce intelectualii noştri se menajau în donjoanele lor efemere. Nu, nu a
avut maşină de scris în puşcărie, iar cea de acasă era strict supravegheată,
dar şi-a riscat libertatea, sănătatea şi familia, chiar viaţa, trimiţând
manuscrise libere în lumea liberă, pentru ca omenirea civilizată să afle cum
este traiul în patria independentă de Moscova a lui Ceauşescu, dar şi pentru ca
ele să se întoarcă înapoi în România, necenzurate, pe calea undelor, la românii
înspăimântaţi de frig-foame-frică-de-Securitate. Nu e niciun paradox că în
Cehoslovacia ocupată de trupe sovietice posibilitatea de a scrie şi transmite
în rândul populaţiei era mai mare decât în România „independentă”. Ce-are a
face una cu alta? Are. „Independenţa” a fost o piesă jucată pentru uzul
diplomaţiei externe, în timp ce şurubul intern se strângea tot mai mult. Despre
ce modele vorbim aici? Cum s-a manifestat un atare model în traseul intelectual
şi moral al celor care azi vorbesc cu dezinvoltură şi detaşare despre comunism
şi rezistenţă, în timp ce în România stăpânea(u)
„cenzura-autocenzura-paraliteratura”?
Havel nu a fost deloc „singur împotriva diviziilor de tancuri, a
miilor de agenţi, a unei uriaşe maşinării de progandă”, de aceea
a fost posibilă „Revoluţia de catifea”, de aceea astăzi Cehia este pe alt nivel
mental, economic şi moral decât România, iar cehii au bunul simţ şi conştiinţa
civică şi istorică de a-l sărbători cum se cuvine (pe 5 octombrie, când Havel a
împlinit 75 de ani, am fost invitată de Ambasada Cehiei la evenimentele
organizate pentru sărbătorirea lui Havel. Şi au fost multe pentru o singură zi!) şi
de a-i deplânge dispariţia cum se cuvine.
În aceste zile de tristeţe, un punct de vedere la care subscriu este
exprimat de Laszlo Alexandru: „N-am reţinut vreun pasaj, în gândirea sa, unde
Václav Havel să fi elogiat «rezistenţa prin cultură» ca metodă de combatere a
comunismului. Poate şi din acest motiv, alternanţa politică din ţara lui a fost
paşnică şi completă, pe când în ţara noastră – unde o pletoră de filosofi ai
cotidianului ne-au împuiat minţile cu farmecul inefabil al turnului de fildeş –
revoluţia a fost violentă şi însângerată, pentru a propulsa în fotolii
garnitura a doua de comunişti.” (http://revistatribuna.ro/blog/?p=1041)
Nu ne regăsim mereu pe aceeaşi „baricadă”, dar este normal, într-o oarecare
măsură. Poate pentru că suntem născuţi amândoi în acelaşi deceniu. Aş putea
enumera încă o duzină (cel puţin) de oameni de condei născuţi în deceniul
1960-1970 care sunt pe aceeaşi lungime de undă măcar pe acestă idee exprimată
de Laszlo Alexandru. Nu mă îndoiesc, şi pe noi ne vor judeca tinerii care vin
din urmă. Şi care sunt atât de descumpăniţi, de uimiţi şi de nesiguri în
legătură cu tot ce se întâmplă de 22 de ani încoace. Cum să îşi asume o
identitate pe care nu o pot înţelege?
Unde mă despart de mulţi dintre membrii generaţiei mele (generaţie strict
biologică)? În ceea ce Laszlo Alexandru exprimă în fraza imediat următoare: „El
[Havel] nu s-a pupat pe gură cu dr. Gustav Husák, aşa cum Adam Michnik s-a
grăbit să-l umple de salivă purificatoare pe fostul său călău, generalul
Jaruzelski. El nu i-a spălat de păcate în public pe foştii colaboratori ai
serviciilor secrete comuniste, aşa cum Gabriel Andreescu a dat buzna să-i
inocenteze pe Adrian Marino şi Nicolae Breban. El n-a devenit antisemit ca Paul
Goma.” Nu
doar pentru că se obstinează să-l califice pe Goma drept ce nu este, dar şi
pentru că reperele nu sunt funcţionale aici: Michnik şi Andreescu nu pot fi
comparaţi cu Goma. Tot astfel cum cei trei numiţi de Laszlo Al. în fraza finală
a textului său nu pot fi puşi pur şi simplu pe acelaşi nivel, fără nuanţări
obligatorii: „Memoria triumviratului glorios – alcătuit din Papa Ioan Paul al
II-lea, Alexandr Soljeniţîn şi Václav Havel – îmi luminează potecile încurcate
în momentele de deznădejde.” Însă polonezii, cehii şi ruşii, ca popoare, au o
conştiinţă mai puţin vinovată, chiar smerită, spre deosebire de români care nu
au fost în stare 22 de ani să-şi asume singura figură reprezentativă a luptei
pentru respectarea drepturilor omului în România. Adică acea personalitate –
singura, trebuie să repet – care poate fi comparată cu un Havel sau un
Soljeniţîn. Este o bilă neagră pentru poporul român – faţă de celelalte
popoare, şi nu pentru Paul Goma. Asta e diferenţa.
Cu cât vorbim mai admirativ despre alţii, detaşându-se de istoria noastră
recentă, ca de o poveste care li s-a întâmplat altora, fără să ne atingă, cu
atât ne depărtăm de înţelegerea situaţiei în care ne aflăm. Ştiu că deranjează
această remarcă: intelectualii români (nu am ce face, folosesc o expresie
generalizatoare) fug de asumarea trecutului individual şi naţional, însă nu ne
putem aduce cu picioarele pe pământ în prezent, scrutându-ne prin istoriile
altora.
Exceptional articolul. Un singur loc ma desparte de dumneavoastra: cel in care spuneti ca Paul Goma este "singura figură reprezentativă a luptei pentru respectarea drepturilor omului în România". Paradoxal, si la Memorialul de la Sighet am vazut ca e uitata o alta figura de o profunzime inegalabila in lupta impotriva comunismului: parintele Gheorghe Calciu...
RăspundețiȘtergereVa multumesc pentru ca ati citit textul meu; am folosit termenul "reprezentativ" pentru a sublinia exemplaritatea consecventa a lui Paul Goma, credeam ca reiese acest lucru din context; avind in vedere ca textul a pornit de la intrebarea prosteasca a unora: Noi de ce n-am avut un Havel!
RăspundețiȘtergere