text apărut în revista "Cuvântul", august 2007, sub şefia lui Răzvan Ţupa
Cât, cum, mai ales, ce se
poate scrie despre Basarabia în câteva rânduri? Despre acest pământ aflat
mereu, după căderea Imperiului Rus, apoi a celui Sovietic, între marginile
febrile şi conflictuale ale sferelor de influenţă, un teritoriu de trecere şi
de profunde legături în care etnicii români au fost după 1812 supuşi ai
Ţarului, apoi, după 1918 cetăţeni români. Până în fatidicul an 1940, când au
devenit, cu japca, prin asimilare colectivă „cetăţeni sovietici”, sacrificaţi
între interesele statului „cesionar” şi laşităţile statului „cesionat”.
Peste două zile, la 28
iunie, se împlinesc 67 de ani de când românii au cedat Basarabia şi Bucovina de
Nord. Ne-am obişnuit să repetăm date istorice ca şi când am face exerciţii
matematice. Uitând că teritorii cedate
înseamnă oameni, adică dislocări, deportări, deznaţionalizare, teroare, crimă,
tortură fizică şi psihică, mutilare sufletească, încălcarea unor principii
dublate de norme internaţionale. Ceea ce ne-ar îndreptăţi să tratăm această
gravă problemă nu condescendent-cinic, ci cu responsabilitate morală, politică,
istorică, culturală, economică. Dacă nu cumva toate la un loc înseamnă unul şi
acelaşi lucru: ei nu sunt nici basarabeni, nici moldoveni, nici o
minoritate rusificată, ci români basarabeni, aşa cum sunt şi românii olteni sau
ardeleni. Statul român are obligaţia să-şi amintească, după caz, de românii
basarabeni, de românii bucovineni, de românii timoceni etc. cu mai multă
seriozitate, cu proiecte şi decizii politice eficiente, nu doar cu emfază şi
declaraţii de îmbunătăţire a imaginii oficiale.
Decretul
Prezidiului Consiliului Superior al URSS din 8 martie 1941 legifera situaţia de
fapt şi nu pe cea de drept. Pe baza acestui decret şi a Convenţiei de
Armistiţiu a fost organizată vânătoarea basarabenilor şi bucovinenilor
refugiaţi în România din calea tăvălugului ideologic stalinist. Cum doreau
sutele de mii de refugiaţi să fie „repuşi în drepturile de cetăţeni sovietici”
după 1945 este lesne de imaginat, numai dacă ne gândim la disperarea lor de a
trece Prutul în România în urma invaziei din iunie 1940. O spune scriitorul
Paul Goma, martor-copil la acea vreme: „Acolo şi aşa m-a născut tata pe mine;
şi amândoi am născut-o pe mama. După ce am scăpat noi de repatrierea noastră în
patria rusească, am născut pe alţii, la hotelul de lângă gară; pe mulţi
basarabeni şi bucovineni am născut noi, tata şi cu mine ... Am aflat că depinde
de tine, trebuie să vrei tu să te naşti – a doua oară, în alt loc, altă dată;
am aflat că, dacă te prinde frica de fals în acte, nu te mai naşti, rămâi
repatriabil, ruşii te pun pe trenul lor fără frâne şi te repatriază la mama
dracului în Extremul Orient – ca pe unchiu-meu, Popescu... Când o să fiu mare,
n-or să mai fie ruşi pe-aici, aşa că o să pot chiar să pun pe hârtie – ca să nu
se mai spună că noi, românii, n-avem istorie.” (Arta refugii, Ed. Dacia, Cluj, 1991, pp. 154-155)
Nici basarabenii şi nici
bucovinenii nu au beneficiat în iunie 1940 de dreptul de opţiune, aşa cum cereau normele elementare de drept
internaţional, deoarece indivizii vizaţi de anexiune nu pot fi privaţi de
dreptul de a opta. Astfel încât, astăzi, ca şi atunci, rămânem martorii pasivi
ai „istoriei”, ai „dreptului forţei”.
Cetăţenia română a
basarabenilor este în postcomunism o temă de frustrări şi nedreptăţi, o dispută
surdă. Dacă până la căderea oficială a regimurilor comuniste din Europa cei
care oprimau popoare erau simplu de identificat, astăzi termenii falsului
dialog sunt mult mai cinici. Se practică o diplomaţie abruptă, care ţinteşte
strategii ce lasă de o parte individul – strivit între discursurile despre drepturile
universale ale omului şi interesele globalizatoare ale celor puternici.
Flori Bălănescu - Păsări incerte |
Recent, în cadrul unei
emisiuni televizate, Iulia Gorea-Costin – consulul Republicii Moldova la
Bucureşti a avut un discurs ce distonează cu politica preşedintelui Voronin, dar,
mai ales, cu cea a guvernanţilor de la Bucureşti: redarea cetăţeniei române basarabenilor este un act de justiţie,
deoarece la 1812 şi 1940 poporul basarabean nu a fost întrebat ce doreşte;
destul au aşteptat basarabenii cuminţi pentru ca România să obţină o poziţie
stabilă pe scena europeană; cererile de obţinere a cetăţeniei române sunt mai
multe decât arată cifrele oficiale. Fiind întrebată când crede că va
redeveni România o Românie Mare, a răspuns simplu: „atunci când politicienii nu
doar vor şti adevărul, dar îl şi vor asuma…”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu