Text prezentat la Colocviul „Ion D. Sîrbu”
Casa memorială „Traian Demetrescu”, Craiova, noiembrie 2011
Ion Dezideriu Sîrbu (1919-1989)
– acasă, în exil
„Eu scriu la persoana întâia,
din frondă; nu vreau să fiu bănuit că schimb paralaxa povestitorului, că aş
compune, des-compune, amestecând planurile. Într-o lume hipersătulă de proză, pot
apărea şi experienţe, dar în lumea noastră (în care umblă pe străzi urlând
adevărurile nebăgate în seamă) excesul de stil e sinonim cu excesul de
prudenţă, mitocoseală, ploieştism. Ambalăm în vată un tren de vorbe, ca să
ascundem, în ultimul vagon, un ac cu gămălie ironică.”
(Ion D. Sîrbu, într-o scrisoare către Virgil Nemoianu, volumul Travesarea cortinei)
Dacă ar trebui
să spun în câteva cuvinte care este în opinia mea esenţa omului şi personajului
tragic, Ion Dezideriu Sîrbu, aş răspunde că omul cu o biografie marcată pentru
totdeauna de regimul represiv comunist a trăit cu demnitate în domiciliu
obligatoriu, asumându-şi o „acasă” care l-a respins în datele istorico-politice.
Şi pentru că nu a putut să trăiască departe de această acasă ingrată, în exilul
clasic, s-a cuibărit în exilul interior.
Horia Dulvac, Nicolae Coande |
De aici vine marea
forţă morală a lui Ion D. Sîrbu – din înţelegerea profundă şi din asumarea fără
resturi a exilului interior. Scriitorul a înţeles care îi este menirea. În
cazul său – şi, din păcate, nu avem în trecutul nostru recent prea multe
exemple – „viaţa şi opera” înseamnă „martiriu şi mărturisire”. Reflexul
condiţionat creat de lanţurile ideologice are în cazul lui Sîrbu finalitatea
fericită a mărturisirii – sub forma jurnalului, a corespondenţei şi chiar a
romanului. După propriile însemnări, el nu mai poate fi întreg, integru, decât
astfel: „nu pot gândi decât în lanţuri, prin lanţuri, contra lanţurilor”. Este
un reflex dobândit printr-o asiduă încrâncenare cu sine împotriva nedreptăţilor
pe care a înţeles să le analizeze şi să le demaşte prin scris: fie mai
codificat, în opera antumă – aş da exemplu nuvela Şoarecele B, fie fără oprelişti în opera de sertar, editată postum.
Las specialiştilor în ale literaturii privilegiul – căci privilegiu este să te poţi
apleca asupra unui asemenea creator, fie şi târziu – de a studia cu tehnicile
specifice opera lui Ion D. Sîrbu, însă aş vrea să spun ceva depre pomenita Şoarecele B. Mergând pe firul
consecinţei finale, este de mirare că un asemenea text a putut fi publicat
înainte de 1989. Ţine probabil de inerţiile inevitabile ale oricărui sistem.
Văd în experimentul imaginat de Sîrbu, în această „colaborare forţată la mediu”
a celor doi şoareci – A şi B, paradigma experimentului reeducării. În 1956,
când a scris prima variantă, la Bucureşti, reeducarea violentă din puşcăriile
româneşti fusese stopată, scriitorul este arestat şi va afla în închisorile
prin care a trecut despre neverosimilul experiment carceral. La începutul
anilor 1960, în închisori precum Aiud şi Ocnele Mari, s-a aplicat aşa-numita
reeducare nonviolentă sau reeducarea prin autoanaliză. Nu cred că este
întâmplător că Sîrbu a finalizat povestirea în 1966, la Craiova, 10 ani mai
târziu. Tot ca deţinut politic a aflat şi s-a documentat despre reeducare şi
scriitorul Paul Goma, care avea să scrie romanul Patimile după Piteşti. Ion D. Sîrbu a lăsat această
povestire-parabolă despre un experiment eşuat. Eu aşa consider. O parte a lumii
istoriografice se întreabă încă dacă reeducarea ca proiect ideologic a izbândit
în închisori. Răspunsul nu poate fi dat prin da sau nu. Discuţia este mult mai
amplă şi implică efectele experimentului asupra întregii românităţi, ceea ce
Goma a numit numit „reeducarea la scară naţională”. Putem considera că şi Sîrbu
a ajuns la aceeaşi concluzie, şi este de ajuns pentru exemplificare să dăm un
singur citat din Jurnalul unui jurnalist
fără jurnal, unul scurt şi aparent mai puţin impresionant decât altele:
„Din istorie şi politică, răul se mută în sufletele sclavilor şi, de-acolo, în
soartă şi natură. Omul devine total neputincios, e rândul apelor, uscatului,
cerului să se revolte şi să îşi arate mânia.” În această idee a lipsei de
încredere în puterea de regenerare a unei întregi comunităţi naţionale, cristalizată
după decenii de exil craiovean, concluziile povestirii Şoarecele B ne împing la meditaţie serioasă şi nu ne oferă
răspunsuri imuabile. Sigur că putem aşeza povestirea lângă Ferma animalelor a lui Orwell, însă Ion D. Sîrbu este mult mai
aproape de ce s-a scris în spaţiul controlat ideologic de sovietici, dintr-un
motiv evident: Gary, ca şi Goma sau Soljeniţîn, a scris din experienţă directă,
din inima terorii penitenciare. Descrierile lor sunt nu doar verosimile, ci şi
adevărate. Pe scurt, natura umană bună, oricât de traumatizată, învinge în cele
din urmă, cu riscul de a fi percepută ca naivă, fraieră, slabă, perdantă.
Şoarecele B, spre deosebire de şoarecele A, cedează torturii în detrimentul
propriei pofte de mâncare, el gândeşte, nu are doar instincte. Ştiind că înfometarea
îi poate aduce moartea, putem spune chiar că el are conştiinţă, spre deosebire
de celălalt care nu are decât reflexul animalic al conservării şi ghiftuirii cu
orice preţ. Unul dintre personaje, profesorul de psihologie experimentală
Fronius, spune: „Nu există diferenţieri fatale între indivizi, există numai
forme de foame diferite.” Şi aici îmi reamintesc o expresie a deţinutului
politic Emil Căpraru, medic pediatru, care mi-a spus: „Atunci – adică în
lagărele de muncă forţată din Balta Brăilei – mi-am impus să nu devin niciodată
robul blidului”. Un asemenea om, şi el terorizat şi înfometat – mă refer la un
tip generic, de ce nu chiar la Şoarecele B? – nu va deveni niciodată
colaborator. Se înţelege, al poliţiei politice.
Lucrurile, cuvintele, expresiile au
înţelesuri şi greutăţi diferite în funcţie de context. Când contextul este
susceptibil de a reda realitatea avem de a face cu o literatură vie. Povestirea
se încheie cu exact încheierea oficială a experimentului reeducării de tip
Piteşti: vinovaţi sunt ţapii ispăşitori, în cazul de faţă Hermann, fidelul
servitor al lui Fronius. Plecat la Congresul de psihologie de la Strasbourg,
Fronius lăsase şoarecii în grija lui Hermann, adică gardianul în limbaj
penitenciar. Interpretarea povestirii trece din cazuistica literară în cea
istorică şi psiho-morală. Nu este deloc întâmplătoare remarca din final:
„Trebuie uitat, trebuie ignorat tot ce s-a întâmplat post-Strasbourg. Fiindcă
pentru contradicţiile ce au apărut după ce noi ne trăseserăm concluziile (în modul
cel mai riguros şi ştiinţific, nu?) de vină este numai Hermann. Cretinul şi
imbecilul de Hermann...”. Sustragerea artizanilor proiectului de la
responsabilitate pe seama tovarăşilor de drum este relevantă, pe fondul numirii
exprese a unui oraş strategic din Europa Occidentală, deoarece este sediul
Consiliului Europei încă de la înfiinţarea organismului, în 1949. Trimiterea la
drepturile omului mi se pare clară. Experimentul reeducării a încetat numai
după ce secretul a fost deconspirat şi făcut public în lumea liberă. Desigur, lectura
mea este a unui istoric asupra textului literar.
Ionel Buşe - citind - şi Toma Velici |
Nu mi-am
propus o abordare literară a tematicii Sîrbu, tocmai pentru că sunt istoric;
oricum, istoriografia a încetat şi la noi de multă vreme să mai fie o culegere
de date şi informaţii, uneori extrem de circumstanţiale. În zilele noastre,
tributare excesului, istoriografia este nevoită să se plaseze la confluenţa
interpretărilor şi teoriilor propuse de ştiinţele auxiliare şi de domenii complementare.
Unul dintre aceste domenii complementare este istoria literaturii. Din
nefericire, locul lui Ion D. Sîrbu nu este fixat credibil în istoria
literaturii. Bănuim că din cauza osificării criticii literare în curentele
critice tradiţionale. O atare afirmaţie are o doză prea mare de generalitate,
ceea ce frizează eufemismul. Literatura victimelor directe ale regimului
comunist – mă refer la manuscrisele de sertar şi la cele trimise în lumea
liberă de cenzură, ceea ce înseamnă tot „sertar”, însă unul eliberat mai
devreme – a fost şi este marcată de această experienţă. Adică de o componentă
implicită, organică, naturală a eticului, a principiului moral. Or, şcoala
literară românească punea şi pune accentul pe estetică. Cenzura de după Război,
devenind autocenzură, avea să ridice estetismul – lăsând la un moment dat
realism-socialismul în surdină – la rang de rezistenţă prin cultură. Pentru
dezambiguizarea eufemismului trebuie să spun că nu doar considerente de natură
tehnică a criticii literare îi ţin în margine pe scriitori precum Sîrbu, Goma, Steinhardt,
Herta Müller sau Norman Manea, ci şi vanităţi meschine grefate pe un complex al
vinovăţiei nerecunoscute. Primul indiciu este numitorul comun al acestor puţini
scriitori: experienţa traumatizantă în relaţie cu ideologicul.
Ca o ironie, Sîrbu
a murit cu două luni înainte de căderea regimului comunist. Înţelegem de ce a
preferat să rămână în România: era ombilical legat de ţară, prin datele strict
personale, prin formarea sa ca om de litere în preajma unor personalităţi
precum Lucian Blaga, era legat de puţinii prieteni fideli – a se vedea
corespondenţa –, care, mai mult ca sigur, l-au ajutat să supravieţuiască în
acest exil interior. Era legat de soţia sa, „delegată de Limba Română să-mi
ţină de urât şi să mă păzească de sinucidere sau, mai rău, de urlet sau nebunire”.
Nu putem înţelege, în schimb, de ce o literatură, o scriitură aşa cum ne-a
lăsat Sîrbu nu a produs măcar după 1989 dacă nu o „şcoală”, măcar o dezbatere
adevărată. Sigur, cu câteva flori nu se face primăvară: tinerii critici Antonio Patraş, Daniel Cristea-Enache ori Sorina Sorescu sunt trei exemple. Trebuie să îi
numesc şi pe mai maturii Nicolae Oprea, Mihai Barbu sau pe Ioan Lascu şi
Nicolae Coande, cei doi craioveni care îşi dau silinţa să menţină în priză un
interes pentru opera şi memoria lui Sîrbu, atât în conştiinţa literară, cât şi
în cea publică. Trebuie să îl numesc, neapărat, pe Toma Velici, pentru osârdia
cu care se îngrijeşte de editarea operei scriitorului.
Am avut intelectuali
care şi-au exprimat dezacordul în raport cu regimul politic pe faţă, direct, în
nume propriu şi cu semnătură, conştienţi de precaritatea gesticii de
solidarizare a contemporanilor, însă convinşi că adevărul trebuie rostit public,
indiferent de consecinţele atrase asupră-le. Am avut scriitori care au avut
curajul şi demnitatea să rămână marginali profesional şi social. Din această
categorie a făcut parte Ion D. Sîrbu. A trecut de cenzură scrieri fără o
subliniată miză politico-morală, la limita supravieţuirilor de tot felul, însă
asigurându-şi în acest chip exilul interior în care nu au pătruns tentaculele
fizice şi subliminale ale regimului şi ideologiei aflate la putere. Dacă Goma a
avut vocaţia atitudinii făţişe şi a publicării scrierilor sale necenzurate în
Occident, Sîrbu a avut vocaţia scrierii libere cu gândul conservării pentru
vremea în care unii dintre noi – cu precădere cei născuţi în a doua jumătate a
secolului XX – aveau să se întrebe cum au rezistat românii ofensivei
ideologice. Sîrbu, Steinhardt, ca să mai dăm un exemplu din aceeaşi categorie,
Goma sunt exemple relevante de rezistenţă. Dintr-un motiv care îmi este clar: a
rezista ideologizării, comunizării înseamnă a nu ceda. Şi nu – după cum ne
transmit mentorii şi simpatizanţii „rezistenţei prin cultură” – a ceda. Nu
vreau să lezez pe nimeni şi nu vreau să polemizez, este părerea mea. Deşi,
suntem conştienţi, în materie de istorie-politică-moralitate nu există discurs
neutru pur şi simplu.
Nu pot să nu
observ că oricât de mult mi-ar plăcea – şi sunt mulţi alţii – scriitura lui
Sîrbu, acesta este perceput şi cultivat mai degrabă ca memorialist. O nuanţă,
de data aceasta cu caracter mai personal, în ce mă priveşte, este aceea că deşi
Ion D. Sîrbu – trebuie să repet: şi Paul Goma, pentru că face parte din
demonstraţie – este prizat, simpatizat de o parte relevantă a lumii literare,
chiar fanii săi îl deportează în paradigma eticului. Mai exact spus – până şi
căuzaşii sîrbo-gomişti accelerează pe latura etică a celor doi, poate, fără
să-şi dea seama că o fac în detrimentul literaturii şi a unei percepţii
echilibrate a celor doi. Marea eroare de interpretare se datorează privirii
disonante, care separă eticul de estetic. Greşesc atât cei care pun accentul pe
etic, precum şi cei care cred în estetic pur şi simplu.
Observaţiile
mele sunt din marginea literaturii, din acel punct care permite o perspectivă
mai puţin crispată asupra vieţii literare. Este datoria literaţilor să ne
vorbească despre valenţele literare ale unei scrieri, dar nu au dreptul moral
să pună esteticul mai presus de orice, chiar în ciuda principiului moral. De ce
un scriitor care în timpul regimului comunist a fost altfel decât majoritatea
cobreslaşilor, prin atitudinea faţă de scris şi de ce se întâmpla în jurul lui,
este tratat minimalizator de critica literară? Cine dacă nu cunoscătorii şi
degustătorii de literatură trebuie să educe potenţialii cititori?
Iată un pasaj
scris parcă azi de dimineaţă – 16 iunie 2009 –, scriam eu cu doi ani şi
jumătate în urmă, pentru Colocviul naţional „Ion D. Sîrbu” – un text de trimis
la „România literară”, unde, fără dubiu, ar fi fost respins la vremea scrierii,
dar sunt aproape convinsă că ar fi respins şi azi:
„Îi spun foarte învăţatului critic şi
istoric literar:
«Prea suntem
cunctatori şi prudentissimi: prea am
trecut uşor peste aşa-zisul obsedant
deceniu. Termenul acesta eufemistic a fost inventat de cineva care nu a
pătimit şi nu a fost sacrificat în acei ani. Este cât se poate de trist şi
descurajant faptul că despre un asemenea deceniu, de întuneric şi moarte, scriu
tot cei cu acces la tribune şi microfon…»
Ar trebui – i-am
spus – scrisă o foarte documentată istorie a nonliteraturii: cu biografii
precise şi detaliate, cu drepturi de autor încasate, cu vile şi călătorii: cu
case de odihnă, case de oaspeţi, case de creaţie: cu multe citate din acele
opere pe care nu noi, ci istoria le-a aruncat la coş. Cu critici şi
autocritici, cu mascări şi demascări, denunţuri şi turnătorii benevole etc.
Nu avem voie
să uităm nimic din ce s-a putut face şi spune în acei ani: o dată pentru
totdeauna, trebuie să devenim conştienţi că sursa tuturor relelor româneşti de
astăzi constă în imensa noastră greşeală de a nu fi procedat, public, la o
destalinizare zgomotoasă, totală şi fără milă, atunci când a început dezgheţul
acela scurt.
Nu mă
interesează dispariţia din opinia publică a Europei a unor scriitori ca Fadeev,
Ehrenburg, Gladkov; Aragon, Eluard, Sartre; dar teribil mă arde, încă,
generaţia Vitner, Roller, Jar, Petru Dumitriu, Nagy Istvan, Baconski,
Crohmălniceanu, Sütö Andras, Beniuc, Banuş etc. (epoca în care Baranga, cu
cinism, îmi spunea: «În cultură, domnule, noi
nu admitem decât români proşti sau foarte proşti, cu condiţia să fie cât mai
mari lichele!»)
Admit spălarea
mâinilor, răs-gândirea, pocăinţa: asist cu bucurie la schimbarea la faţă, la
schimbarea feţe-feţe chiar, ale numeroşilor politruci aruncaţi la margine. Dar
nu pot să uit că am trăit cea mai frumoasă vârstă a bărbăţiei mele sub imperiul
ucigător şi barbar a trei lozinci care, din păcate, funcţionează şi astăzi:
«Lumina vine de la Răsărit!», «Arta este reflectarea artistică a realităţii!»,
«Cine nu e cu noi este împotriva noastră!»…”.
În exilul
postum, Ion D. Sîrbu este o conştiinţă vie, una transcendentă, care ne arată
ceea ce rareori suntem dispuşi să acceptăm despre noi înşine, anume că nu am
supravieţuit cu adevărat ideologiei comuniste pentru că nu am fost capabili să
îi rezistăm pe faţă. Şi pentru că scriitorii nu au primit în puşcăria politică
hârtie şi creion pentru a-şi scrie cărţile – aşa cum încă mai cred unii
intelectuali, altfel extrem de culţi, ai zilelor noastre – Sîrbu a preferat, după
ieşirea dintre pereţii carcerei politice, închisoarea din libertate, exilul
interior, pentru a ne lăsa mărturiile sale. În felul acesta a înţeles să fie
consecvent cu sine, responsabil cu un bun care nu era doar al lui, să nu dezerteze
din condiţia normalităţii scriitorului – aceea de a scrie-rosti adevărul.
Elisabeta Sîrbu |
Nu am ales
întâmplător citatul pentru motto. Acum două zile m-a întrebat un prieten dacă mi-am
pus vreodată întrebarea ce curs ar fi luat viaţa mea profesională dacă nu cădea
regimul comunist în 1989, având în vedere că am intrat la facultatea de Istorie
înainte de aşa-zisa revoluţie. Răspund acum, fără să recurg la istoria
contrafactuală: nu ştiu ce aş fi făcut, dar ştiu sigur ce nu aş fi făcut – nu
aş fi mâncat borş ideologic cu polonicul partidului, lăudându-l apoi în opere
nemuritoare. Slavă Domnului, exemple de demnitate am avut, unul dintre ele este
Ion D. Sîrbu. Tata cu siguranţă m-ar fi dezmoştenit. Nu suporta comuniştii, cu
atât mai puţin securiştii. Avem fiecare familia pe care o merităm.
De aceea, nu o
uit în încheiere pe jumătatea fidelă a lui Ion D. Sîrbu, femeia care i-a făcut
exilul craiovean vieţuibil – o femeie care înseamnă mai mult decât un maldăr de
romane avizate de cenzură – Doamna Elisabeta Sîrbu. Un popor nu se salvează
prin falsă rezistenţă, ci prin demnitate – inclusiv prin demnitate în
literatură.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereşoarecele lui Sîrbu încă mai caută drumul către public, iar cititorii din urbea lui Napocos privesc, adesea, cu nedumerire cărţile sîrbeşti din raftul librăriilor.
RăspundețiȘtergere